ARKIB SOKERNET

100

AMARAN KERAS DARI SOKERNET

Lucius Maximus Jumaat, Disember 31, 2010 , ,


Gua nak tanya, apasal lu orang sibuk sembang pasal nama gua sekarang ni?


Belia Sabah mahu digunakan digunakan gelaran Harimau Malaysia, bukan Harimau Malaya

TUARAN: Belia di Sabah teruja dengan skuad bola sepak Malaysia menjuarai Piala AFF Suzuki 2010, tetapi mahu gelaran "Harimau Malaya" yang dirujuk kepada skuad itu digantikan dengan "Harimau Malaysia".

Ramai belia di Sabah dikatakan tersinggung dengan ungkapan Harimau Malaya yang sering digunakan pihak media.

Pembantu Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Jahid Jahim, berkata ramai golongan belia di Sabah menghubungi beliau yang mengadu tersinggung dengan pihak media yang sering merujuk pasukan Malaysia dengan gelaran Harimau Malaya atau Singa Malaya.

"Saya lihat memang ada asas mereka berperasaan begitu kerana ia tidak melambangkan semangat 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Sepatutnya perkataan Harimau Malaysia yang digunakan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jahid yang juga Ketua Pemuda Parti Bersatu Sabah (PBS) berharap media nasional terutama pengarang sukan sentiasa bertanggungjawab dan mengambil kira sensitiviti peminat bola sepak di Sabah khususnya golongan belia berhubung penggunaan perkataan Malaya yang jelas maksudnya secara literal, tidak membabitkan Sabah dan Sarawak.

"Walaupun penggunaan perkataan Harimau Malaya yang merujuk kepada pasukan Malaysia yang memenangi Piala AFF Suzuki itu hanya perkara kecil, namun ia bercanggah dengan aspirasi dan semangat 1Malaysia," katanya.


Sumber: Berita Hairan

Ini adalah hujah paling bodoh dalam sejarah bolasepak Malaysia. Memikirkan yang ianya datang dari seorang menteri sukan hanya menunjukkan yang menteri ini tidak faham sebutir haram pun pasal sukan, khususnya bolasepak.

Datuk Jahid Jahim ini aku berani bertaruh sebelum ini tidak tahu sebutir haram pun pasal bolasepak Malaysia. Dan belia Sabah yang merasa tersinggung kononnya pasukan bolasepak Malaysia diberi gelaran Harimau Malaya yang sebenarnya selama ini hanya tahu tengok perlawanan bolasepak Manchester United.

Inilah masalahnya bila kita menjadi juara. Tiba-tiba semua bercakap pasal bolasepak Malaysia dan Harimau Malaya dan semua mengaku jadi pandai. Tapi kalau betul pandai tidak apa. Masalahnya bila ada yang tak berapa pandai berlagak konon pandai.

Pasukan bolasepak Malaysia wujud lama sebelum Malaysia terbentuk atau Malaya mencapai kemerdekaan,yakni pada tahun 1953 ketika melawan Korea Selatan (sebagai perlawanan antarabangsa diiktiraf yang pertama). Lama sebelum itu pula FAM sudah diasaskan pada 1933, bermula dengan Football Association of Malaya dan kemudiannya ditukar ke Malaysia.

Tetapi nama gelaran pasukan bolasepak kita ialah Harimau Malaya bersempena mengambil nama spesis harimau dari nama yang sama yang hanya wujud di Semenanjung Tanah Melayu. Tidak ada kena-mengena dengan isu politik atau perkauman. Dan Pak Belang bernama Harimau Malaya ini (Panthera tigris malayensis nama saintifiknya di Malaysia, Panthera tigris jacksoni di seluruh dunia) dinamakan Harimau Malaya atau Malayan Tiger sebab alamat rumah dia di Semenanjung Tanah Melayu/Malaya, sebab itu bukan dinamakan Harimau Malaysia atau Harimau 1Malaysia. Tak percaya tanya Animal Planet!

Menamakan pasukan bola kebangsaan dengan nama haiwan tertentu adalah normal dalam bolasepak. Pasukan Filipina digelar Azkal yang membawa maksud anjing jalanan dan tidak ada siapa pun yang nak kecoh walaupun maksudnya agak hina. Indonesia digelar Garuda dan walaupun ianya hayawan mitos tetap tidak menjadi masalah. Iraq digelar 'Lions of Mesapotamia' bukannya 'Lions of Iraq'. Singapura pula dinamakan 'The Lions' walaupun kita tahu tidak ada singa di Singapura (kecuali di zoo). Kenapa Tunisia digelar Les Aigles de Carthage (Helang Carthage) walaupun kerajaan Carthage itu sudah beribu tahun terkubur?

Ini semua soal tradisi. Tradisi dalam bolasepak adalah penting. Dan pasukan bolasepak kita dari berpuluh tahun dulu diberi gelaran Harimau Malaya. Itu tradisi bolasepak kita. Mengubahnya hanya membuat arwah Supermokh menyumpah kita semua nanti.

Jadi aku harap Datuk Jahid Jahim dan mereka yang lain sila fahamkan betul-betul perkara ini. Jangn bodohkan diri sendiri, awak tu menteri merangkap ketua pemuda.

Sekarang aku nak tanya, masa Harimau Malaya tak reti main bola dan asyik kalah dulu, apasal Datuk Jahid Jahim tak pernah kompelin isu nama Harimau Malaya ini?

***
Pertama sekali, Luci maafkan gua kerana menumpang di entry lu. Bila baca entry lu ni, gua bergegas pegi ambik gambar yang rasanya tak patut dia punya hipokrit!


Perompak sukan rakyat!

Patutnya datuk Jahid Jahim ketengahkan isu yang lebih nasionalis, isu yang real tentang betapa celakanya nasib marhaen bila Piala Dunia dilacurkan baru baru ini. Lagi, beliau patut menyuruh penaja iklan di atas menyiarkan game game liga tempatan secara intensif, sekurang kurangnya. Iklan iklan macam ni semua nak elak cukai dan...... Kipppaaaasssssssss!!!!
-pidomat tumpang lalu-


23

Datuk Haji Hasbullah Awang




"Ahhh..apa sudah terjadi di situ??!"

..kemenangan Malaysia tempoh hari lebih sempurna dengan ngauuman suaranya di kaca TV...

terima kasih Datuk,

You completed our victory!

****

p/s: Datuk DIMP bai..jangan main main!

19

ANAK JANTAN HARIMAU MALAYA



Cabron del Mundo


Jakarta - Karena alasan keamanan, fans Malaysia berkumpul di kedutaan besar negaranya menyaksikan laga kedua final Piala AFF. Namun ada juga yang 'nekat' dengan menonton langsung di Stadion GBK.

Kenekatan seorang fans asal Malaysia itu tak cuma karena dia memberanikan diri datang ke GBK seorang diri, mengingat beberapa rekannya yang juga menyaksikan laga final berada dalam kawalan ketat anggota Brimob.

Saat pemain Malaysia berada di atas podium untuk mendapatkan pengalungan medali dan diserahi trofi juara, fans tersebut terang-terangan merayakan keberhasilan tim kesayangannya menjadi juara. Dia mengeluarkan bendera Malaysia di antara ratusan fans Indonesia yang berada di tribun VVIP.

Sontak saja tribun yang dipenuhi oleh suporter tuan rumah itu sedikit tersulut emosinya dan sempat melempari orang tersebut dengan botol minuman. Untungnya petugas keamanan sigap mengamankan suporter tersebut dan dibawa turun ke ruangan di bawah stadion.

Untuk menyelamatkan supoter nekat itu, petugas keamanan langsung menggiringnya menjauhi fans tuan rumah. Beruntung tak sempat terjadi aksi kekerasan dalam kejadian tersebut.

Sumber sokerlicks : Zalizan

MARKUS MAXIMUS.
gambar diambil tanpa kerelaan.

Satu Aummman kuat untuk Markus Maximus yang dah botak! Gua percaya sama lu!

AUMMMMMMM!!!!
34

Sorotan Piala AFF Suzuki 2010

Lucius Maximus Khamis, Disember 30, 2010 ,




Harimau Malaya Hall of Fame
8 Safiq Rahim (Selangor) - Kapitan
2 Sabre Mat Abu (Kedah)
3 Faizal Muhamad (Harimau Muda A)
4 Asraruddin Putra (Selangor)
6 Razman Roslan (Selangor)
7 Khairul Helmi (Kedah)
9 Norshahrul Idlan (Kelantan)
10 Safee Sali (Selangor)
12 Amar Rohidan (Perlis)
14 Khyril Muhymeen (Kedah)
15 K Gurusamy (Harimau Muda A)
16 S Kunalan (Negeri Sembilan)
17 Amri Yahyah (Selangor)
18 Mahalli Jasuli (Harimau Muda A)
19 Faizal Abu Bakar (Kedah)
20 Izzaq Faris (Harimau Muda A)
21 Amirul Hadi (Selangor)
22 Khairul Fahmi (Kelantan)
24 Muslim Ahmad (Harimau Muda A)
26 Ashari Samsudin (Terengganu)
27 Fadhli Shas (Harimau Muda A)
28 Sharbine Allawee (Terengganu)

Jurumudi: (Datuk) K Rajagobal (AMN)

TAHNIAH! dari Sokernet serta rakyat Malaysia dan terima kasih kami kepada jasa dan sumbangan anda!

MALAYSIA



22 pemain yang disenaraikan untuk skuad Harimau Malaya, pecahannya ialah 6 Selangor, 4 Kedah, 2 Kelantan, 2 Terengganu, 1 Negeri Sembilan, 1 Perlis dan 6 orang anak remaja Harimau Muda A. Dengan skuad yang muda remaja kita mengejutkan Indonesia dan skuad senior ASEAN yang lain. Apa yang Malaysia buat ialah mirip seperti Jerman dalam Piala Dunia 2010. Bezanya Jerman cuma tempat ketiga sedangkan kita adalah CHAMPIONS!

K Rajagobal membuktikan jurulatih tempatan juga tidak kurang hebatnya. Dan falsafah menyandarkan harapan kepada pemain muda sepatutnya dipelajari dengan segera oleh Arsene Wenger. Malahan Jakarta Globe, akhbar bahasa Inggeris utama di sana ada menulis, “K Rajagobal should be approached by Arsenal”. Aku bukan melawak, memang betul!

Barisan pemain Harimau Malaya pula, rata-ratanya menunjukkan prestasi yang membanggakan. Safee Sali ada bercakap tentang bermain di Indonesia. Kalau betul ya teruskan aja! Pemain Malaysia perlu berani menimba pengalaman bermain di luar negara. Setakat Khairul ‘Apek’ Fahmi, senang-senang je boleh main kat J.League kalau ikut performa dia malam tadi.

Dengan barisan pemain yang masih muda, kita semua tertanya-tanya sejauh manakah skuad Harimau Malaya ini mampu pergi? Adakah kita sekadar jaguh ASEAN atau sebenarnya layak untuk bertanding di persada Asia dan dunia?

Seharusnya kejayaan 2010 ini menjadi petanda baik untuk 2011. Minat bolasepak sudah mula kelihatan apabila kita menang pingat emas Sukan SEA 2009 bila musim bolasepak 2010 kita mula menarik kehadiran penonton. Tahun depan dengan bermulanya liga bolasepak tempatan, kita rakyat Malaysia harus berbondong-bondong ke stadium.

Dan tugas menghidupkan kembali bolasepak Malaysia tidak terhad di bahu para pemain Harimau Malaya atau penyokongnya. Media juga perlu main peranan. Sudah tiba masanya akhbar dari Utusan Melayu hingga ke Sun, Sinchew Jit Poh atau Malaysian Nanban mengulas bolasepak tempatan dengan aktif. Hitz FM, Hot FM atau stesen radio yang lain perlu memulakan rancangan bual pagi mereka dengan aktiviti menganjing untuk memanaskan bolasepak tempatan. Kita perlu bercakap mengenai Kelantan dan Selangor, mengenai warna boxer Safee Sali atau apa yang Khairul Fahmi buat bersama aweknya jejariruncing.blogspot setiap malam jumaat!

Perkara yang sama juga terletak pada bahu media alternatif termasuk Sokernet. Maka oleh itu mulai tahun depan aku rasa Sokernet perlu aktif menulis tentang bolasepak tempatan. Jangan ikut musim sahaja (peringatan untuk diri sendiri dan pengulas Sokernet yang lain).

Cakap-cakap ‘kebangkitan kembali bolasepak Malaysia’ perlu kita materialisasikan. Jangan asyik sembang kencang saja macam blog Fdausamad.

Bolasepak Malaysia masih ada harapan sebenarnya. Nak menang Piala Dunia atau Piala Asia itu mungkin masih sukar, tapi paling tidak kita boleh cuba melayakkan diri.

Dalam pada itu, sebagai pengkritik FAM yang tegar, sukacita aku mahu mengingatkan bahawa kejayaan ini bukan bermakna Sultan Bola perlu kekal sebagai Presiden FAM. Ia juga tidak bermakna cara kita menjalankan liga bolasepak kita (mengikut negeri) adalah cara yang betul. Perubahan kepimpinan mesti kita teruskan, pembangunan bolasepak mesti kita acukan mengikut negara bolasepak maju yang lain.

Indonesia, Thailand, Singapura dan termasuklah Filipina sekarang berani berubah. Kita?

INDONESIA



Di sini, bolasepak ialah sepakbola dan Indonesia ialah lawan yang perlu kita salut! Bahawa Malaysia dan Indonesia mempunyai sejarah permusuhan ribuan tahun lamanya di sebalik asalnya serumpun dan berkongsi budaya menjadikan pertembungan kedua pasukan di perlawanan akhir Piala AFF Suzuki 2010 begitu mengujakan.

Derbi Malaysia-Indonesia kini boleh diletakkan sebagai pertembungan bolasepak paling sengit di ASEAN. Tidak pernah ada perlawanan bolasepak di ASEAN sebelum ini yang penuh kontroversi dan provokasi seperti Malaysia bertemu Indonesia.

Tabik juga buat Timnas Indonesia, skuad Garuda yang berjuang hingga ke minit terakhir sekalipun bermula dengan defisit 3 gol. Tabik juga buat penyokong Merah Putih yang memenuhi Gelora Bung Karno dan kekal bersama Garuda hingga wasit meniup pluit panjang.

Indonesia turun dalam kejohanan kali ini dengan barisan pemain yang dianggap antara terbaik pernah dihasilkan. Tidak cukup dengan itu, mereka juga turut disertai pemain yang dinaturalisasikan.

22 pemain yang disenaraikan untuk skuad Garuda, pecahannya ialah 5 Sriwijaya FC, 5 Arema FC, 4 Persib Bandung, 3 Persija Jakarta dan setiap seorang dari Persisam Putra Samarinda, Persipura Jayapura, Persiwa Wamena, Persijap Jepara dan Persema Malang. Kesemuanya dari kelab yang bermain dalam Liga Super Indonesia.

Seperkara yang dapat kita pelajari dari Piala AFF Suzuki 2010 ini ialah sepakbola di Indonesia merupakan satu kegilaan. Ya mereka juga mengikuti EPL dan liga-liga Eropah yang lain tetapi rakyat Indonesia juga fanatik dengan kelab sepakbola dan timnas mereka sendiri. Lihat saja di Gelora Bung Karno malam tadi atau diskusi sepakbola mereka di Twitter untuk memahami ketaksuban rakyat Indonesia.

Tidak cukup dengan itu, media cetak dan elektronik Indonesia banyak memberi liputan seputar sepakbola mereka jauh melebihi media cetak dan elektronik Malaysia memberi liputan semasa bolasepak kita. Malahan liputan seputar itu bukan terhad di atas padang, tetapi juga meliputi hal ehwal kehidupan pesepakbola itu sendiri. Siapa yang ganteng dan keren, siapa yang pacaran dan cumbuan sama artis atau model dan bermacam lagi.

Sebenarnya jika hendak dibandingkan dengan Malaysia, kita jelas jauh ketinggalan. Betul kita menang malam tadi, tapi mereka jelas menang sorak dan publisiti. Dan sorak serta publisiti itu juga penting jika mahu bolasepak atau sepakbola terus hidup di negara masing-masing. Oleh itu di Indonesia, kerana adanya kegilaan terhadap sepakbola, tajaan pihak korporat mencurah-curah masuk untuk membantu memajukan sepakbola. Di Malaysia, kita masih lagi mengharapkan bantuan YB-YB dari UMNO.

Salut buat Indonesia kerana bijak menjadikan sepakbola itu sukan dan juga hiburan.

Tetapi mungkin ramai dari kita tidak tahu, Indonesia juga bermain dalam Piala AFF Suzuki 2010 dengan diselubungi masalah dalaman mereka sendiri. Yang pertama, ialah isu kepimpinan Persatuan Sepakbola Seluruh Indonesia (PSSI) di mana adanya muncul suara-suara revolusi menuntut Pengerusi PSSI, Nurdin Halid mengundurkan diri. Kedua, tentang prospek berlakunya perpecahan dalam liga sepakbola Indonesia dengan kemunculan Liga Primer Indonesia sebagai ‘breakaway league’dari Liga Super Indonesia.

Namun begitu, masalah ini sebenarnya adalah ‘blessing in disguise’. Pertama Nurdin Halid bukan Sultan, jadi untuk menukarnya adalah semudah Julia Perez menukar dari BH biasa ke BH laserin. Kedua, adanya ‘breakaway league’ seperti Liga Primer Indonesia adalah petanda sepakbola di sana satu industri yang nilainya bertrilion (dalam Rupiah). English Premier League sendiri asalnya adalah ‘breakaway league’ dari English Fooball League.

Safee Sali, yang bukan lahir di Aceh ada berkata dia teringin untuk bermain sepakbola di Indonesia kerana liga mereka adalah yang terbaik di Asia Tenggara. Aku bersetuju 110% dengan Safee Sali, liga sepakbola Indonesia memang yang terbaik di Asia Tenggara. Aku cadangkan, Sriwijaya FC untuk Safee Sali.

FILIPINA



Skuad bolasepak Filipina atau Azkals (street dogs/anjing jalanan) adalah antara pasukan bolasepak tertua di Asia. Tapi di negara di mana sukan bola keranjang dan Manny Pacquiao menjadi kegilaan utama, sipaang-bola di Filipina tidak semaju negara ASEAN yang lain.

Namun, Piala AFF Suzuki 2010 memperlihatkan kepada kita semua imej Azklas yang baru. Mereka layak ke separuh akhir dan sekali pun tumpas kepada Garuda, jurulatih mereka Simon McMenemy berjaya melakukan ‘jaringan peribadi’ ke atas Rahma Azhari, mangkuk seks (sexpot) Indonesia.

Dengan dibarisi penjaga gol Fulham serta beberapa bekas pemain remaja Chelsea dan pemain kelab luar negara yang lain, Azkals berkemungkinan bakal muncul kuasa baru bolasepak ASEAN.

VIETNAM



Elly Tran Ha! Me sucky, sucky. Me love you long time!

SINGAPURA



Singa Temasek sudah hilang taring. Lepas ini taubat mereka akan mengaku lebih ramai warga Afrika sebagai rakat dan pemain bolasepak mereka.

THAILAND



FA Thailand dan pakar-pakar bolasepak negara Gajah Putih semuanya sedang sibuk garu kepala memikirkan di mana silapnya skuad Changsuek (gajah perang) hari ini. Kiatisak Senamuang lapornya sudah sampai beruban kepala, sementara Piyapong Pue-On khabarnya kini cuba mendapatkan khidmat nasihat dari adiknya Pipiyapong.

Yang sebenarnya Thailand perlukan Rafalution. Baru senang hidup Harimau Malaya.

NEGARA ASEAN LAIN

Myanmar asalnya dulu hebat tapi mungkin sebab ghairah sangat nak memenjarakan rakyat sendiri maka bolasepaknya jadi tunggang langgang. Brunei, Kemboja dan Laos masih lagi mempunyai perjalanan yang jauh untuk bersaing dengan rakan-rakan ASEAN yang lain. Timor Leste? Mungkin kita boleh jemput mereka bermain dalam liga bolasepak Malaysia sebagai pendedahan awal kepada bolasepak sebenar.

KINGS OF ASEAN

Dengan mengambil kira Piala AFF sebagai kejohanan utama dan Sukan SEA sebagai kejohanan sekunder, kedudukan semasa bolasepak ASEAN terlihat seperti berikut:

1) Thailand – 3 Piala AFF dan 11 Sukan SEA
2) Singapura – 3 Piala AFF dan 0 Sukan SEA
3) Malaysia – 1 Piala AFF dan 5 Sukan SEA
4) Vietnam – 1 Piala AFF dan 1 Sukan SEA
5) Myanmar – 0 Piala AFF dan 5 Sukan SEA
6) Indonesia – 0 Piala AFF dan 2 Sukan SEA

Sekalipun Singapura mungkin di atas kita (3 Piala AFF), tetapi jelas kita jauh lebih baik secara keseluruhan dengan mempunyai 5 pingat emas Sukan SEA untuk bolasepak. Lagi 2 Piala AFF dan kita akan berada di atas Singapura dan bersedia mengejar Thailand!

Twitter War
Sokernet sekali lagi berjuang untuk Harimau Malaya dan negara tercinta pada perlawanan akhir kedua. Walau tidak berada baik di atas padang mahu pun di kerusi Gelora Bung Karno, para pengulas Sokernet ‘berperang’ dengan cewek-cewek Indon di Twitter. @SOKERNET_TWEET kini mempunyai 532 pengikut dan semua pengulas-pengulas lelaki Sokernet khabarnya kini mempunyai skandal cewek Indon masing-masing. Jannah pula dilaporkan kini sudah mula bertweet secara mesum dengan Markus Horison!
26

LIVERPOOL!!



1. Liverpool kalah lagi.
2. Liverpool pakai baju merah, macam Indon.
3. Garuda kena baham dengan Harimau, Bangau kena makan dengan serigala.
4. Flop of the match tu memang legend.
5. Tambah sendiri.

52

MALAYSIA!!




1Rumpun dong!

Abe ni meme biso! Demo meme jogho, bako molek!

Osah handal eh! Kick arse!


Malaysia JUARA AFF SUZUKI 2010;

1. Malaysia kalah tapi jadi juara dalam 2 kali perlawanan final. Sorang indons kat site aku masih tak faham konsep timbal balik/away gol.

2. Rita Rudaini dan Ayu Raudhah bukan WAGS paling hot lagi, tapi GF Fahmi.

3. Firman Utina, penendang penalti Indons merupakan peminat fanatik Chelsea! patut tendang penalti macam Drogba!

4. Fahmi, demo meme biso! Mintak dijauhkan demo dari wartawan hiburan, Mangga, URTV dan sebagainya. Kalau dah start player Malaysia bergambar kat swimming pool bersama artis...

5. 2 gol Safee memang terbaik dalam lipatan sejarah bolasepak Malaysia. Satu ketika menanduk gol ke 3 Malaysia di Bukit Jalil, satu lagi 'on the run kick' malam tadi. Hanya Azman Adnan dan Supermokh yang mampu buat 'on the run kick' berbisa macam tu.

6. 1Malaysia bangun pagi ini bagaikan Harimau, mengaum dan rasa gagah. Kecuali Lucius Maximus, dia kene botakkan kepala macam Markus.

8. Pemain Malaysia tenang dah gagah walau mendapat ancaman buluh runcing di padang orang. Mereka bukan jaguh kampung.

9. ....sambung sendiri. Semua orang ada benda nak cakap pasal Harimau Malaya
19

JANJI ITU SATU AMANAH


Lelaki di bawah dah nazar untuk cukur kepala licin.


Biro pemantau Sokernet diminta untuk memulakan tugas memantau lelaki tersebut agar beliau melunaskan janji-janji yang telah ditutur.

Sila sertakan 2 gambar berukuran passport beserta tandatangan tukang gunting sebagai saksi untuk proses dokumentasi.

Terima kasih


41

Jika Malaysia boleh, Liverpool juga boleh!


Saya berharap dengan kejayaan Malaysia menggondol AFF Suzuki Cup tadi dapat memberi motivasi kepada semua peminat Liverpool agar terus positif yang pasukan mereka juga boleh menang BPL satu hari nanti.

Gagal sekali bukan bermakna gagal selama-lamanya.

You'll never walk alone!

23

Indonesia Keluar Senjata Gurita Dewa Laut Nama Gudel Pulak Dah!





Gudel - Berat 6 kilogram, panjang rentang 1.5 meter, asal Jepang dan tidak memake BH laserin

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA -- Pecinta sepakbola pasti tidak pernah lupa dengan 'almarhum' gurita peramal, Paul, yang prediksinya selalu tepat selama perhelatan Piala Dunia 2010. Kini ada Gurita Dewa Laut alias Gudel di Sea World, Taman Impian Jaya Ancol, yang meramalkan Indonesia akan mengalahkan Malaysia di laga kedua final Piala AFF 2010 di Stadion Utama Gelora Bung Karno, Jakarta, Rabu (29/12) malam ini.

Gudel ditempatkan di sebuah aquarium ketika mulai mencoba membuat ramalannya. Dalam aquarium tersebut, ada dua buah tabung warna transparan berisikan bendera Indonesia di sebelah kiri dan bendera Malaysia di sisi kanan. Kedua tabung itu sebelumnya diisi ikan dan kepiting

Para pengunjung Sea World akhirnya bernafas lega ketika Gudel yang baru didatangkan dari Jepang tiga hari silam itu akhirnya memilih tabung bendera Indonesia. Seperti dikutip Antara, Gudel yang merupakan jenis gurita raksasa (Giant Pacific Octopus) itu menyentuh bendera Indonesia. Gudel memiliki berat enam kilogram dengan panjang rentang lengan 1.5 meter.

14

Kenapa Kita Wajib Juara?




Kerana Piala Suzuki AFF asalnya ialah Piala Tiger AFF. Memenanginya adalah ibarat sireh pulang ke gagang (atau ibarat bir Tiger masuk membasahi tekak yang kekeringan)
17

TONIGHT...WE DINE IN HELL...ERR...JALAN JAKSA



Dari liputan Utusan bertarikh 28/12/2010

Piala Suzuki: Keraguan aspek keselamatan tak jadi halangan

28/12/2010 8:15pm

KUALA LUMPUR 28 Dis. – Meskipun ada keraguan berhubung keselamatan pada perlawanan akhir kedua bola sepak Piala AFF Suzuki 2010, sekumpulan 300 penyokong tempatan tetap mahu bersama skuad negara ketika menentang pasukan tuan rumah di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta malam esok.

Peminat dari Selangor, Kelantan dan Johor yang dikumpulkan oleh Kelab Penyokong Bola Sepak Selangor (SSFC) dan Gerbang Tempur Penyokong Bola Sepak Malaysia (Ultras Malaya) berlepas ke Jakarta hari ini, bagi menemani skuad kebangsaan apabila berdepan Indonesia yang mereka tewaskan 3-0 pada Ahad lepas.

Presiden SSFC, Mohd Nasir Mohd Yunus berkata, kehadiran penyokong negara di sana itu telah dimaklumkan kepada Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta sebagai jaminan keselamatan.

"Penyokong Malaysia tidak perlu takut kerana kekalutan mungkin hanya berlaku ketika perlawanan sahaja dan tidak akan merebak di luar stadium namun saya ingatkan penyokong negara agar senantiasa berwaspada,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Hari ini beberapa akhbar Indonesia melaporkan bahawa penyokong Malaysia tidak berani hadir untuk memberi sokongan kepada pasukan Harimau Malaya kerana bimbang dengan keselamatan mereka. – Bernama

+++

Malaysian ni spirit macam pahlawan-pahlawan Sparta. 300 orang je yang datang. Tak macam Indonesia jenis nak main kuantiti ramai-ramai, tapi bila sikit menikus.

300 pun tetap gagah weh

Aku tak jumpa gambar hi-res scene this is Sparta so aku pakai ni dengan grafik buat 5 minit. Deal with it.

"Errr, abe, oke ke masuk stadium pake cenggini?"

"diam"

notakaki: Jalan jaksa adalaj inside joke untuk sesiapa Malaysian yang pernah ke Jakarta. Kat situ ada restoran ala mamak (kepunyaan Malaysian) yang bernama KL Village. Stail more or less macam kedai mamak Malaysia.

10

Bayangan Kejuaraan

Pipiyapong Abdillah Hamzah ,




Kalau kalah, memang gua bakar video ni. Sia-sia potong video sampai pagi.
27

Awas! Ini senjata mesum no.2



Yela.. yela. gue tukar senjata mesum yang lain.

Nah lho!

Pepe pake bh doang biar pada buta tuh mata liat gunung kembar gue,” tulis Pepe.
18

SuperSub Garuda Malam Ini

Obefiend Weiland ,
Jangan pandang remeh!

Memperkenalkan Bung Hendri Mulyadi , seorang peminat bola yang emosi bila team Indo kalah dengan Oman dalam perlawanan kelayakan Piala Asia januari lepas. Bila waktu permainan hampir tamat Bung Hendri menceroboh padang dan mula menggelecek umpama Ryan Giggs. Malang sekali beliau menggelecek tanpa memakai but bola. Bila hendak menjaringkan gol "rembatan" beliau berjaya ditangkap kemas oleh penjaga gol Oman (kini bermain di Wigan) Ali Al Habsi.

Diharap K Rajawenger bersedia dengan mindfucking game seperti dibawah.

indonphailure



Sementara itu Syarikat kacamata Ray Ban berbesar hati menaja Ray Ban Kassim Selamat Edition kepada Harimau Malaya. Semoga sukses! They are ready. Are you?


Dari Facebook Saiful Adli

40

Kita juga ada senjata mesum!




Alah, setakat Julia Perez tu apa lah sangat. Nah lho!
4

"We have many thing in common" - Henry James "Harry" Redknapp (born 2 March 1947)

the alpha... 'that'


Saya sekeluarga dengan ini ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada pasukan Malaysia menentang Indonesia ini malam. Saya personally memang suka team Malaysia sebab saya rasa kita ada many things in common. Spurs adalah underdog dalam premier league, pasukan anda juga underdog dalam AFF suzuki. It's been a long time since Spurs menang liga inggeris, anda juga sudah lama tidak menang piala ini. Kemenangan kamu akan menikkan semangat saya dan pasukan saya untuk mencontohi anda dan membuktikan the underdogs tidak mustahil akan jadi juara. Berusahalah. JIka ternampak saya di kalangan penyokong penyokong Indonesia, jangan silap paham, saya masih menyokong anda. It's just,, this one artis sinetron mereka yang saya date ajak nonton bola,, so you know...

watahelman.

You go girl,, Rajagopal, you can do it.
17

Selamat Berjaya!




"Saya.. Sir Alex Ferguson mewakili kelab Manchester United sebagai kelab terkuat di England sepanjang zaman, ingin mengucapkan Selamat Berjaya buat pasukan Malaysia dalam pertemuan akhir piala..err..piala AFF Suzuki menentang Indoenesia malam ini.
Petua nak menang bukannya susah..main macam Manchester United main, gerenti menang!.
Buat pembaca Sokernet semua, bersatulah demi negara anda!"

Ikhlas dari,

Sir Alexender Chapman "Alex" Ferguson, CBE

- Premiere League 11 kali menang
- FA Cup 5 kali menang
- League Cup 4 kali menang
- Community Shield 9 kali menang
- UEFA Champions league 2 kali menang
- UEFA Cup Winners's Cup 1 kali menang
- UEFA Super Cup 1 kali menang
- Intercontinental Cup 1 kali menang
- FIFA Club World Cup 1 kali menang

40

Safee Sali Dan Aceh

Lucius Maximus Selasa, Disember 28, 2010 , , , , ,



Semasa aku tweet benda di atas ini melalui SOKERNET_TWEET, Malaysia baru saja mendahului Indonesia 3-0 dengan jaringan Safee Sali.

Apa jadi lepas itu? Persoalan sama ada Safee Sali benar orang Aceh atau tidak menjadi topik hangat rakyat Indonesia dari Banda Aceh di Aceh hingga ke Jayapura di Papua.

Isu kontroversi sama ada benar Safee Sali orang Aceh atau tidak akhirnya dirungkaikan oleh Aulia Fitri, seorang penulis di Kompasiana, sebuah laman warga media yang bernaung bawah Kompas, salah satu akhbar utama Indonesia.

Sila klik Menjawab Kontroversi Safee untuk bacaan lebih lanjut.

Apa yang menarik, kesan dati tweet tersebut artikel mengenai Safee Sali di Wikipedia melalui suntingan beberapa kali tentang tempat kelahiran beliau. Sekejap di tulis Aceh Besar di Provinsi Aceh, sekejap lagi ditukar pula kepada Kajang, Selangor. Tidak cukup dengan itu, #safee sempat menjadi Trending Topic di Twitter untuk beberapa ketika dan menjadi topik bualan hangat di #iloveaceh.

Kenapa Safee Sali ditweet sebagai orang Aceh? Senang saja. Indonesia sudah ketinggalan 3-0 dan Safee Sali muncul sebagai duri dalam daging buat skuad Garuda. Pastinya tidak ada cara lain yang lebih baik untuk mengusik emosi penyokong Indonesia dengan mengatakan Safee Sali asal Aceh tapi main untuk Malaysia kerana TNI banyak membantai orang Aceh. Safee Sali sensitif bagi mereka kerana telah menjaringkan 2 dari 3 gol malam itu. Aceh juga sensitif kerana wilayah ini sentiasa menuntut kemerdekaan dari Indonesia.

(Nota: Selepas Malaysia tewas separuh akhir Piala AFF 2004 kepada Indonesia, aku pergi gunting rambut di Dato’ Keramat. Kedai gunting itu aku tahu milik pendatang Indonesia. Tapi ketika sedang gunting rambut dan berbual pasal perlawanan separuh akhir itu, si tukang gunting rambut beritahu dia sebenarnya kecewa Malaysia kalah. Jelasnya, “Saya pelarian Aceh bang, datang ke Malaysia kerana mahu lari dari ditangkap TNI sebab saya dulu aktif dengan Gerakan Aceh Merdeka”)

Okay, jadi apa matlamat buat tweet sedemikian dan mencurangi hampir seluruh Indonesia? Jawapannya mudah, dah nama pun Sokernet. Kalau tak menganjing, kalau tak bakar-membakar bukan Sokernet-lah namanya, ye tak?

Apa pun, akaun SOKERNET_TWEET dapat pendedahan luas di Indonesia dan harap-harap blog Sokernet juga dapat publisiti yang serupa.

Malam esok, mungkin boleh buat tweet yang lain pula. Macam:

“S Kunalan: Saya memang asal Papua tapi main untuk Malaysia kerana TNI banyak membantai orang Papua”

(Nota: Untuk Safee Sali, jangan marah sebab Sokernet guna nama saudara. Untuk rakyat Indonesia, jangan butthurt dan mudah sangat percaya pada benda seperti serbuk gatal, dukun atau pawang, tembakan laser serta Safee Sali orang Aceh)

34

Awas Malaysia! Indonesia Keluarkan Senjata Mesum



Seperti mana ratusan tahun dulu bila Hang Tuah ke Majapahit dan hampir digoda oleh gundik-gundik Majapahit, begitulah juga apa yang akan berlaku esok. Laksamana Hang Rajagopal dan pendekar Hang Safee Sali kini berisiko lemas dalam pelukan cewek Indonesia.

Dari sumber Sokerleaks, Sokernet telah mendapat khabar bahawa Rahma Azhari bercadang untuk menggoda Hang Rajagopal dan Hang Safee Sali. Cis, dasar tempe Jawa!



Rahma Azhari: Rajagombal You Are Next!

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA--Pesohor seksi Rahma Azhari sempat jadi bahan pembicaraan ketika ia berpose dengan pelatih Filipina Simon McMenemy, sepekan lalu. Bagaimana dengan pelatih Malaysia, K Rajagobal? Apakah Rahma mau berpose bersama dengannya?

Secara bercanda, Rahma Azhari menulis di laman jaring sosialnya, Twitter, bahwa ia mau menggoda Rajagobal. "Rajagombal, your are next..!!!*ala bloodsport* wink wink," tulis Rahma di @RaAzhari, Ahad (26/12).

Kontan 'kicauan' Rahma ini menarik komentar ratusan tweeps yang dibalas dengan bercanda pula. Seperti seorang pengguna akun @isacindo yang mengatakan, "Lo juga harus semangat godanya."

Atau seorang berakun @anyeanye yang menulis, "Coba tolong ya mbak @RaAzhari godain si Rajagobal..mirip kan sm Simon McMenemy???" Dan seorang berakun @Ocelica yang mengatakan, "Kali ini saya dukung mba rahma ayoooo lancarkan serangan!!"

Ada lagi seorang pengguna akun @triesnantyo yang meminta tolong langsung ke Rahma dengan berkata, "Carane piye iki ben iso menang 4-0? Mbak @RaAzhari mgkn bs bantu?".

Selain menggoda Rajagobal, Rahma juga menggoda penyerang Malaysia yang menjebol gawang Markus Maualana, yaitu Mohd Safee Sali. Ia mengatakan, "Next target SAFEE DKK, timnas INA suruh konsen aja supaya menang!" katanya.

Rahma sempat menjadi sorotan ketika dua foto dirinya dengan Simon McMenemy beredar di dunia maya. Rahma menegaskan ia dan pelatih Filipina itu hanya teman. Diperkirakan, Rahma bertemu McMenemy usai pertandingan Indonesia-Filipina 19 Desember lalu. Media Filipina sampai menurunkan artikel terkait Rahma dan McMenemy ini. Si pelatih pun enggan berkomentar terkait foto-foto tersebut.

Bagaimana dengan pelatih Malaysia kali ini? Apakah Rahma benar-benar mau menggodanya?


Sementara itu seorang lagi cewek Indonesia tidak ketinggalan mahu berbakti kepada nusa dan bangsa.


Julia Perez Lawan Laser Pake BH

JULIA Perez mau membalas tindakan laser suporter Malaysia. Bukan pake laser, tapi Jupe mau pake BH. Nah lho.

Jupe rupanya geregetan dengan ulah suporter licik Malaysia yang menggunakan laser membuyarkan konsentrasi Markus Horison menjaga gawang.
Sejam setelah menyaksikan Tim Garuda dihajar 0-3 di stadion Bukti Jalil, Malaysia, Jupe langsung menumpahkan kekesalannya lewat akun twitter-nya @juliaperez.

“Biarin aja dicurang pake laser... Nanty pas tanding di INA. Jupe pake bh doang biar pada buta tuh mata liat gunung kembar gue,” tulis Jupe.

Dihubungi lewat telepon, kekasih Gaston Castano ini membenarkan tulisannya. Ia berjanji akan menonton langsung leg kedua final Piala AFF Timnas Indonesia lawan Malaysia dengan menggunakan bra khusus.

“Iya (pakai bra), biar pada buta semua pemain timnas Malaysia, nggak rela lihat timnas Malaysia mengalahkan Indonesia. Lihat saja nanti, Jupe nonton pakai BH doang biar pada buta matanya,” bebe Jupe seperti dilansir Rakyat Merdeka (Grup JPNN), Selasa (28/12).

Demi membela Merah Putih, Jupe tak takut aksinya diprotes banyak orang. Kalau perlu, Jupe mau membalas pake laser yang ditempelkan di BH-nya.

“Yang penting kan nggak kelihatan belahan (dada), pokoknya nanti aku mau pakai bra khusus, kalau perlu branya pakai laser biar pada buta semua pemain timnas Malaysia,” tutup bintang film Hantu Jamu Gendong tersebut.

Jupe yang punya sekolah sepak bola (SSB) ini serius menyikapi ulah suporter Malaysia. Ia menilai pasti ada pihak yang mengatur agar Tim Garuda kalah.

“Ini bukan bener-bener Timnas kita kalah pure. Ini sebuah kelicikan dan nggak sah, dan aku yakin banget yang main laser bukan suporter tapi orang yang udah spesial untuk trik-trik begini, dan udah dibayar,” terangnya.

Berharap kejadian tak terulang, ia menyarankan pengurus PSSI melaporkan hal ini ke badan sepakbola dunia. “PSSI harus komplain,” kata Jupe.


Dengan Rahma Azhari bersedia mahu menggoda Hang Rajagopal dan Hang Safee Sali, manakala Julia Perez pula bakal menonjolkan gunung kembar, Malaysia dan Haji Hasbullah Awang jelas berdepan laluan sukar di Gelora Bung Karno.
45

SAPE NAK JAWAB??AYAH PIN?

saudagar gaRAM..
HOK NI SAPE NAK JAWAB????
"Kekalahan timnas Indonesia ternyata sudah diramal oleh Paranormal Andi S Chalin. kekalahan ini karena seorang konglomerat malaysia berdarah cina menyewa tiga dukun dari cina, india dan thailand. mereka dibayar ratusan milyaran rupiah. yg kuat dari thailand, dan 2nya lagi dari cina dan india telah mundur. jujur dia katakan, dia ditawarin milyaran untuk membantu tp dia menolak, jadi dia mau melawan ke3 dukun ini, namun kebetulan paspornya habis untuk pergi ke malaysia.
menurutnya hanya ada 2 pemain indonesia aja yg ga mempan santet dukun ini yaitu Bustomi dan Nasuha. Markus udah pucat krn jampi2 mereka, makanya kyk orang linglung.
tambahnya nanti, pada tanggal 29 di GBK mereka akan tetap menggunakan dukun. si Andi ini akan berusaha menghalau dukun sewaan malaysia ini."disatu sisi, anda gajah Taman Safari bernama Antik, umur 20 tahun memprediksi bahwa Indonesia akan memenangi AFF ini. sama spt gurita Paul dulu gan.. lengkapnya silahkan baca sendiri ato cari aja di tukang koran gan."


32

Seputar: Kiper Chelsea Di Laserin!



“Emangnya gue liat pancaran laser saat Arsenal mencetak gol. Pantas gua kaget dan kebobolan. Gue tidak tersangka Arsenegopal butuh menggunakan teror laser seperti Rajawenger. Kok main sepakbola lagi di laserin? Maling!” –Petr Cech
45

Arsenal 3-1 Chelsea

Pipiyapong Abdillah Hamzah , ,
"Kalah macam ni normal. Aku dulu biasa kena."

***

Sementara itu,

"Mereka berdua ternyata power, Ancelotti"

"Emmm..."

***

Sementara itu lagi,

"Abang harap kau pula menang esok..."

"Emmm..."

51

Konfrontasi

Lucius Maximus Isnin, Disember 27, 2010 , , , ,

(Artikel ini patut keluar sebelum 26 Disember, tapi faktor malas, sibuk dan komputer rosak membantutkan segalanya. Biasalah, kerja dengan Sokernet bukan dapat upah, kena maki lagi adalah. Seperkara lagi, artikel ini ada nada kebencian dan tidak menyentuh sangat mengenai perlawanan epik tersebut. Kalau rasa tak berminat, boleh abaikan)

“Kalau kita lapar itu biasa. Kalau kita malu itu juga biasa. Tapi kalau kita lapar atau malu itu karena Malaysia, kurang ajar!” – Bung Karno

Apaan sih yang kurang ajar? Kerana lapar dan malu? Kalau Indonesia lapar atau malu itu masalah Indonesia sendiri. Jangan tunding jari pada negara lain dan jadikannya sebagai kambing hitam.

Cerita bagaimana Indonesia sentiasa menjadikan Malaysia kambing hitam bukan benda baru. Bukan baru berlaku malam tadi apabila Markus dilaser para Ultraman Malaysia. Bukan juga berlaku pada tahun 1962 saat Sukarno tidak puas hati dengan pembentukan Malaysia dan terbantutnya cita-cita beliau menakluk Sarawak, Sabah dan Brunei yang digelarnya Kalimantan Utara. Cerita Indonesia tidak puas hati dan berdendam dengan Malaysia jauh lebih lama dari itu.

Kita kembali pada sejarah secara ringkas. Lama sebelum adanya Indonesia dan Malaysia, telah wujud terlebih dulu Empayar Srivijaya. Srivijaya ini letaknya di Palembang, Sumatera. Ia adalah empayar Melayu yang pertama, terbentuk pada kurun ke-7 dan menguasai seluruh Sumatera, Semenanjung Tanah Melayu dari kepulauan Riau, Singapura hingga menganjur ke selatan Siam dan juga bahagian timur Jawa. Dari Srivijaya inilah berkembangnya tamadun Melayu awal dan dari keturunan raja inilah munculnya Parameswara, pengasas Kesultanan Melayu Melaka.

Namun pada kurun ke-13 ada kuasa baru muncul di Jawa, bermula dengan nama awal kerajaan Singhasari yang pastinya dipelopori oleh bangsa Jawa itu sendiri. Mereka bangkit menyaingi Srivijaya dalam siri peperangan yang berlarutan lamanya. Singhasari kemudiannya berubah menjadi kerajaan Majapahit dan persaingan Srivijaya-Majapahit berterusan pula.

Konflik Srivijaya-Majapahit bukan sekadar persaingan Melayu-Jawa. Ia juga persaingan agama. Persaingan antara ajaran Buddha di pihak Srivijaya dan Majapahit yang mahu menegakkan syiar Hindu di Asia Tenggara. Tanggal 1377, Srivijaya akhirnya tunduk pada tampuk kekuasaan Majapahit.

Dari Palembang, takhta Srivijaya atau apa yang tinggal dari sisanya berpindah ke Temasek (kini Singapura). Pemberontakan oleh saki-baki tentera dan wilayah yang setia pada Srivijaya berterusan untuk beberapa tahun lamanya hinggalah pada tahun 1401, bila Majapahit menyerang Temasek untuk menamatkan pemberontakan tersebut. Pewaris takhta Srivijaya di Temasek ketika itu, Parameswara namanya, lari ke Semenanjung Tanah Melayu di tempat yang kemudian dinamakan Melaka.

Dan begitulah seterusnya. Majapahit tumbang, begitu juga Melaka. Penjajah datang dan pergi. Akhirnya Indonesia merdeka dan Malaysia terbentuk. Kemudian Sukarno ‘butthurt’, menjerit Ganyang Malaysia dan tercetus Konfrontasi. Konfrontasi tamat 1966, Sukarno digulingkan dan Malaysia beroleh kemenangan moral. Selebihnya Indonesia sentiasa menyimpan dendam pada Malaysia, kalau mereka lapar, kalau mereka malu, kambing hitamnya ialah Malaysia. Kalau kalah bolasepak, kambing hitamnya Ultraman dari Malaysia yang memancar sinaran laser kepada Markus Si Botak.

Indonesia hari ini adalah jelas reinkarnasi (kelahiran semula) Majapahit. Malah itulah yang sebenarnya menjadi pegangan dan aspirasi Sukarno awal penubuhan Indonesia. Dan itulah yang dilihat oleh pejuang-pejuang kemerdekaan wilayah bergolak Indonesia hari ini, baik Gerakan Aceh Merdeka atau Organisasi Papua Merdeka, bahawa Indonesia hari ini tidak lebih dari sebuah kesinambungan Majapahit atau dalam istilah hari ini, Imperialisme Jawa.

Dan Malaysia, kita selalu melihat diri kita sebagai kesinambungan Kesultanan Melayu Melaka. Itu silap. Yang sebetulnya kita harus melihat diri kita sebagai pewaris kesinambungan Srivijaya. Jangan setakat berbangga dengan Islamnya Melaka tapi malu dengan Buddha Vajrayana dari Srivijaya dulu.

Dan satu-satunya pemimpin Malaysia yang pernah berani menuntut hak-hak kita sebagai pewaris Srivijaya dulu ialah Tan Sri Ghazali Shafie. Nama glamer beliau, King Ghaz.

King Ghaz lahir di Kuala Lipis, Pahang. Tapi beliau tidak ada kena-mengena dengan Pipiyapong, bau bacang pun jauh sekali. Beliau antara individu yang bertanggungjawab dalam pembentukan Malaysia melalui penglibatannya dalam Suruhanjaya Cobbold. Usai terbentuknya Malaysia, King Ghaz menjadi wakil tetap Malaysia ke PBB. Dan Malaysia pula terpilih sebagai ahli tidak tetap Majlis Keselamatan PBB. Lagilah Sukarno dan seluruh Indonesia ‘butthurt’ tahap klasemen.

Sebagai wakil tetap Malaysia di saat Konfrontasi memuncak, King Ghaz lantang bersuara mengutuk perbuatan terkutuk Indonesia menyerang Malaysia. King Ghaz dan Malaysia mencipta sejarah sebagai negara pertama di dunia yang menyeludup masuk senjata ke dalam Majlis Keselamatan PBB, mengejutkan para pengawal keselamatan. Senjata tersebut milik tentera Indonesia, diseludup masuk dalam usaha Malaysia mendedahkan pembohongan Sukarno kononnya mereka yang menyerang Malaysia ialah gerila dan sukarelawan Indonesia, bukan tentera Indonesia.

Dan seperkara lagi yang mungkin tidak pernah diceritakan dalam buku sejarah sekolah, ialah bagaimana King Ghaz sebagai wakil Malaysia pernah mengusulkan kepada Amerika Syarikat satu rancangan sulit untuk menghancurkan Indonesia. Dalam perbincangan King Ghaz dengan dengan Setiuasaha Politik dari Amerika Syarikat, beliau memaklumkan Malaysia boleh sahaja mempengaruhi pemberontak di Sumatera dan Sulawesi untuk bangun menentang Indonesia. Dengan bantuan Amerika Syarikat, Indonesia akan berpecah kepada wilayah-wilayah kecil di mana Malaysia kemudiannya bersedia untuk mengambil alih wilayah tersebut untuk diserap dalam Persekutuan Malaysia.

Dalam erti kata lain, cadangan King Ghaz ialah memindahkan pusat pemerintahan dari Jakarta ke Kuala Lumpur. Maknanya Indonesia bubar dan Malaysia ambil-alih wilayahnya, atau berakhirnya Majapahit dan kembalinya era Empayar Srivijaya.

Tapi seperti termaktub dalam sejarah, Amerika Syarikat akhirnya menemui sekutu dalaman untuk dijadikan proksi bernama Jeneral Suharto. Sukarno digulingkan dan Suharto menjadi Presiden dan bermulalah Orde Baru. Malaysia pula kekal ke hari ini selepas cita-cita Sukarno untuk Ganyang Malaysia dan menakluki seluruh Borneo gagal.

Namun bayangkan, jika Amerika Syarikat tidak menemui proksi bernama Suharto untuk menggulingkan Sukarno mungkin negara Uncle Sam itu akan menerima cadangan King Ghaz dan Malaysia. Dan itu berlaku maka tidak adalah Indonesia sebaliknya yang ada ialah Malaysia Raya. Dan pada 26 Disember kita tidak perlu bermain bolasepak melawan skuad Garuda.

Apa kena-mengena cerita ini semua dengan perlawanan bolasepak Piala AFF Suzuki 2010 baru-baru ini? Tidak ada kena-mengena sangat sebenarnya. Melainkan untuk kita semua memahami kenapa Indonesia sangat dengki dan benci kepada Malaysia dari dulu hingga sekarang. Macam aku katakan tadi, perasaan ini semua muncul dari ribuan tahun dulu, Indonesia lawan Malaysia ialah Majapahit lawan Srivijaya, Jawa lawan Melayu dan pernah pada satu masa, Hindu lawan Buddha.

Dan sebetulnya, atas semangat King Ghaz dan Kuala Lipis Hardcore, kita juga perlu tanam sentimen yang serupa. Tidaklah sampai berperang atau berbunuhan, tapi paling tidak dalam bolasepak kita perlu serapkan semangat patriotisme dan unsur politik.

Macam bila England bertemu Scotland, atau Perancis atau Jerman. Negara Rio Ferdinand dan Nasron Yasin (J Or Ji) ini pernah berperang dan bersaing dalam lipatan sejarah beribu tahun lamanya dengan negara-negara tersebut. Atau bila negara kesayangan Nazri Vovin dan tanah asal Lisa Surihani, Argentina bertemu Brazil, keduanya kuasa besar Amerika Latin dan sentiasa mahu jadi yang terklasemen di benua masing-masing. Atau bila England menghadap Argentina dan semboyan Perang Falkland didendangkan. Tidak perlu aku sebut tentang Jepun lawan China atau Korea Selatan (dan juga Utara), tentang sentimen disebaliknya. Atau Afrika Selatan lawan Mesir atau Mesir lawan Algeria, apa lagi Iran lawan Iraq atau paling hebat, Amerika Syarikat.

Dan sebab itulah bila Malaysia lawan Indonesia 26 Disember lalu, kita juga perlu ada semangat patriotisme dan keinginan menganjing Indonesia sebanyak mungkin. Sebab itu aku habiskan 90 minit perlawanan mendengar ulasan Haji Hasbullah Awang sambil menganjing penyokong Indonesia di Twitter.

Ada yang tegur aku tidak patut panggil mereka sebagai Indon. Masalahnya setiap kali England bertemu Jerman, peminat bolasepak mereka akan pantas memanggil penyokong Jerman sebagai Kraut atau lebih teruk lagi, Hun (rujuk Atilla The Hun). Dan Indonesia sendiri lazim merujuk kita sebagai Malingsia.

Maka aku mulakan, melalui proksi @SOKERNET_TWEET, tweet yang berbunyi berikut:

1) Seluruh rakyat Aceh dan Papua menyokong penuh Harimau Malaya. Katakan tidak pada Imperialisme Jawa (merujuk pada pejuang pemisah di dua wilayah ini dan bagaimana mereka menganggap Indonesia sebagai kesinambungan penjajahan Majapahit dan Jawa)

2) Banyak sangat follow tweet L’pool ni mesti kerja @jannahtesl, tak Harimau Malaya sungguh! (okay yang ini tidak ada kena-mengena, saja nak anjing Liverpool kejap)

3) Ayo Ganyang Indonesia! (awal perlawanan, meminjam dari slogan perang mereka sendiri saat Konfrontasi dulu, yang ini diretweet banyak kali oleh penyokong Indonesia)

4) Padan muka Markus (saat pancaran laser dikenakan kepada kiper botak ini)

5) Markus sangkut di jaring, laser punya salah juga ke? (apabila kaki Markus tersangkut di jaring pintu gol, luar biasa ada juga penyokong Indonesia yang mendakwa kakinya tersangkut kerana pancaran laser)

6) Kamon Malaysia. Harimau harus ratah Garuda. Hayawan mitos! (yang ini bukan aku, tapi Obefiend, juga diretweet banyak kali oleh Indon)

7) Pemain Timnas Indon, Octo khabarnya gemar makan Octopus (mengajing dengan lawak bodoh begini pun diretweet berulang-kali oleh Indon, yang tidak puas hati dengan penggunaan istilah Indon dan dakwaan Octo suka makan sotong kurita)

8) Lalat Indon mula menghurungi #harimaumalaya, dasar Pendatang Tanpa Izin (di-tweet apabila para Indon mula menyedari hashtag #harimaumalaya dan mula melakukan apa yang mereka cukup pandai, spamming. Macam mereka selalu spamming secara haram masuk ke Malaysia)

9) Indonesia gol! Tapi... Curi ayam! (saat Gonzales pemain kelahiran Uruguay, Provinsi Indonesia di Amerika Selatan, meledak gok secara ofsaid. Para Indon juga retweet banyak kali, kehairanan dengan istilah ‘curi ayam’ yang digunakan)

10) Orang Malaysia sebenarnya memang mulut laser. Tak percaya tanya Azwan Ali (selepas Markus buat drama sinetron tengah padang tentang isu laser, juga diretweet oleh Indon dengan tidak puas hati. Naik saham Azwan Ali)

11) Malaysia gol dengan tembakan laser Death Star (heheh, Malaysia 1 Indonesia 0)

12) Safee Sali: Saya memang asal orang Aceh tapi bermain untuk Malaysia sebab TNI banyak membantai orang Aceh (sebaik sahaj Safee Sali menjaringkan gol. Isu ini diretweet banyak kali oleh Indon, sampai ada yang bersungguh menuntut agar disiasat jika benar Safee Sali orang Aceh. Jika ya, pengkhianat harus dibunuh katanya. Dasar Majapahit!)

13) LASER 3 – INDON 0 (laju sangat Malaysia jaringkan gol, tahu-tahu dah 3 biji. Main curang guna laser, kata Indon sekalian)

14) Upin & Ipin kirim salam kepada semua rakyat Indonesia (menggunakan siri kartun Upin & Ipin yang popular di sana. Kapan mau tumbuh rambutnya, tanya seorang cewe Twitter Indon)

15) Kapan Bambang Pamungkas mau skor? Nanti bisa main sama Selangor kembali (selepas Bambang Pamungkas dimasukkan saat Indonesia hampir bungkus)

16) I bet Bung Karno dislike this (ketika perlawanan masuk masa tambahan. Aku yakin Bung Karno ‘turn in his grave’)

17) Malaysia screw Indonesia like Ashraff Sinclair screw Bunga Citra Lestari (sebaik wisel penamat ditiupkan, juga diretweet berulang kembali tapi kali ini oleh penyokong Malaysia. Indon? Tiba-tiba semua dah senyap)

Reaksi penyokong Indonesia rata-rata ‘butthurt’. Dari nak bakar Petronas hinggalah ke mendoakan semua rakyat Malaysia masuk neraka. Dan mereka masih ‘butthurt’ hingga ke saat ini. Khususnya terhadap laser. Tapi kesan dari menganjing ini, pengikut @SOKERNET_TWEET melompat dari 170 sebelum perlawanan kepada 212 saat ini. Tidak kurang 10 darinya adalah rakyat Indonesia. Sokernet bakal menembusi pasaran baru!

Okay, maaflah kalau artikel berjela ini tidak mengulas perlawanan secara terperinci. Aku rasa yang itu semua sudah dibuat oleh puluhan akhbar lain, dari akhbar Utusan Malaysia hinggalah kepada koran Kompas. Tugas aku melaporkan apa yang disebalik perlawanan itu.

Perlawanan akhir kedua tanggal 29 Disember hari Rabu ini. Di Gelora Bung Karno, stadium yang dinamakan bersempenan mantan presiden yang beria mahu Ganyang Malaysia tapi tidak kesampaian. Kalau Rajagopal tidak berperangai macam Arsene Wenger, dia hanya perlu ke sana dan letakkan kapal terbang skuad Harimau Malaya di depan pintu gol Malaysia. Sambil pemain Malaysia semua segak bergaya dengan Rayban Wayfarer masing-masing.

Apa ada hal?

37

MALAYSIA!



Ultras, Sharul Idlan Talaha, laser pointer and flare!




Ultraflare


kredit gambar : Abe Dazulisham

32

Sokkermik #4 - Kalau Second Leg Sah di Bung Karno

Semua hipster Malaysia sila sedekahkan Wayfarer korang kepada Harimaus Malaya. Never hide!





52

Mereka Menang di Alam Saiber - Ayuh Menang di Atas Padang

Obefiend Weiland Ahad, Disember 26, 2010 ,

Kamon Harimau Malaya


Seharusnya Harimau tak boleh kalah kepada Garuda kerana Garuda hanya binatang mitos. Tak ada bukti saintifik ataupun fossil yang menunjukkan hayawan rasmi negara Gudang Garam ini wujud. Kalau kalah juga kepada haiwan mitos tak dapat den nak menolongnya. Biarkan mereka menang di Alam Saiber. Macam kasi chance penyokong Man U menang sembang kencang di ruangan komen. Yang penting menang atas padang. Itu yang kita mahu. Mulakan kenangan baru untuk sukan bolasepak Malaysia. Sandarkan kepada heroics Mokhtar dan rakan-rakan tak akan bawa kita kemana-mana.




17

Golden Boy: Hapekejadahnya Jack Wilshere Itu?

Lucius Maximus Khamis, Disember 23, 2010 , , ,
Golden Boy

“Siapa Jack Wilshere ni? Menatang apakah itu? Seekor lagi meerkat peliharaan Arsene Wenger?’

Begitulah soal Golden Boy, Mario Barwuah Balotelli seperti dilaporkan oleh akhbar Matahari.

Jack Wilshere
23

Berita baik untuk The Kop!


Rafa Benitez akan kembali menerajui Liverpool selepas beliau ditendang keluar oleh Inter Milan.

Benarlah Santa itu wujud! Tangis seorang The Kop yang terharu dengan hadiah Krismas terbaik untuk Liverpool.
22

Snood? Itu Barang Lama!

Obefiend Weiland Rabu, Disember 22, 2010
Memperkenalkan HLOVE - head glove

Setakat snood Mario Barwuah tak pandang. Pemain Man City kedepan dari segi fesyen. Hail the HLOVED one!





28

SEGMEN MENGENAL KELAB BOLA: STJARNAN FC

Rasanya entri Lucius mengenai St. Pauli tu boleh letak satu kategori. Video ni dah agak lama jumpa, saya simpan untuk buat entri, tapi kemudian hanyut dalam arus kelupaan.

Bila google nak buat research, ada blog lain dah letak. Tapi memandangkan sharing is caring for larger audience, saya upkan entri ini.

Kelab Stjarnan FC ni adalah sebuah kelab kecil dari Iceland yang tak kuat mana pun. Tak juga sekaya falsafah seperti St. Pauli.

Tapi goal celebration mereka unik, kelakar.

Saya fikir kelakar mereka itu kerana mereka bermain tanpa perlu memikirkan apa-apa. Nothing to loose berbanding star-star di kelab ternama Eropah lain yang stress pasal winning the thropy la, impress the manager la, jaga endorsement la, contract clause la, mana nak fikir duty pada negara lain, nak fuck awek mana malam nanti, nak jaga awek/bini sendiri dari difuck team mate lagi.

Mungkin the only stress yang mereka fikir ialah kenapalah mereka tak main untuk Barcelona ke atau AC Milan ke atau Manchester United ke. Tapi setelah sedar mereka tidaklah berbakat mana, hidup tetap diteruskan dan berjenaka di atas padang sebagai satu hiburan.

Ini my favourite three:

Human Bike

Memancing

Beranak Bola

Lain-Lain:
Rambo

Berak

Bobsled

Berkayak

Ada beberapa lagi goal celebration dari kelab ni, search di youtube.

Note: Semasa menggoogle info kelab ini, saya menjengah beberapa blog yang menulis mengenai bola Iceland, rata-rata mengeluh peminat bola Iceland lebih memuja EPL, La Liga dan Serie A. So orang Malaysia yang mengeluh peminat bola Malaysia lebih suka tengok EPL boleh sama-sama join bikin grup keluhan bersama anak tempatan Iceland. Interest sama.
41

"Saya Snood, Saya OK!"

j or ji Selasa, Disember 21, 2010 , ,


Rakan-rakan sepermainan sumber kekuatan saya.


Seluar dalam bunga-bunga pilihan saya
(Sumber Wikilicks sini)


Arsenal star Samir Nasri has taunted title rivals Manchester United by saying: It's a good job your game at Chelsea yesterday was snowed off because you would not have won anyway. The Gunners midfielder also reckons the Red Devils will struggle to win their game in hand at Blackpool

The Sun.UK.

Nampaknya Samir Nasri masih belum dapat menerima kenyataan yang pasukan beliau telah kalah tempoh hari dan mendapat kutukan hebat 75,000 Setan Merah di Old Trafford kerana memakai snood.

Kalau beliau dari awal buat pengakuan tentang kegemaran memakai seluar dalam 'alternative' berbunga-bunga ini, sudah tentu Setan Merah tak kisah akan 'selera' beliau.

Sikap pendendam Samir Nasri ini lebih menyerlah selepas insiden beliau dengan Gallas yang masih tidak selesai.

Kalaulah Roy Keane masih ada...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...