ANDA SEDANG MEMBACA

1

[PREVIEW] Malaysia vs Vietnam, 11 Pemain Vietnam Boleh Jadi Penyerang? Amri Yahya Makin Tua Makin Menjadi?

Unknown Selasa, November 22, 2016

Malaysia bakal menghadapi perlawanan kedua kejohanan AFF Suzuki Cup 2016 iaitu menentang Vietnam setelah menang bergaya ke atas Kemboja. Vietnam, di atas kertas, nampaknya menjadi cabaran paling sukar Kumpulan B setelah berjaya mengutip 3 mata selepas menewaskan Myanmar dengan keputusan 2-1.

Vietnam yang merupakan pasukan no. 2 terbaik ASEAN dengan berkedudukan 136 di dunia tampak bakal membuatkan Malaysia tidak senang duduk biarpun telah meraih 3 mata pertama pada perlawanan lalu. Seperti biasa, saya akan menyenaraikan beberapa isu-isu penting untuk ditekankan menjelang perlawanan menentang Vietnam. Mari kita selusuri previu kita kali ini!

PERUBAHAN PEMAIN DI BAHAGIAN TENGAH DAN SERANGAN PERLU DILAKUKAN

Saya melihat hal ini sebagai sesuatu yang serius memandangkan peminat tempatan nampak dan mengetahui masalah ini. Ramai yang kata, Baddrol perlu diletakkan di bahagian sayap kanan kerana Baddrol bermain di posisi itu ketika mewakili Kedah. Bagi saya, Baddrol sememangnya diperlukan di bahagian central midfielder kerana dia memiliki ‘laser passes’ yang tepat dan dia banyak bergerak sebagai deep-lying playmaker. Darren pula perlu direhatkan manakala Safee/Norshahrul boleh menggantikan beliau. Hal ini demikian kerana Darren nampaknya agak kekok apabila bermain sebagai penyerang utama. Oleh itu, Hazwan boleh ditolak ke hadapan dan Safee/Norshahrul boleh menjadi second striker. Siapa yang akan berada di posisi Baddrol jika Baddrol ditolak ke hadapan sedikit? Shahrul Saad. Saya berpendapat dengan ciri defensive yang dimiliki Shahrul dan kebolehannya bergerak masuk ke dalam kawasan kotak penalti untuk menyerang dan kecenderungan Baddrol untuk berada di luar kotak penalti, Shahrul adalah calon sempurna di bahagian DM dan Khairul Helmi boleh mengisi kekosongan yang ditinggalkan Shahrul.

REKOD PERTEMUAN LEPAS TIDAK MEMIHAK KEPADA MALAYSIA?

Malaysia pada 5 pertemuan terakhir mereka (sejak 2012-kini) dengan Vietnam, mencatatkan 1 kemenangan dan 4 kekalahan. 6 gol dijaringkan dan 8 gol dibolosi Malaysia sepanjang rekod itu dan nampaknya Malaysia hanya boleh mengharapkan kemenangan mereka ke atas Kemboja sebagai pendorong semangat mereka menjelang perlawanan menentang Vietnam. Vietnam pula kelihatan kukuh dengan berjaya menewaskan Indonesia, pasukan yang mengalahkan Malaysia dalam 4 perlawanan terakhir Malaysia sebelum ke Myanmar, dengan keputusan 3-2. Nampaknya, Malaysia hanya mampu mengharapkan nasib agar menyebelahi mereka tetapi harus diingatkan juga, bola itu bulat!

VIETNAM DAN SERANGAN : KOMBINASI YANG TIADA TOLOK BANDINGNYA

Jika peminat tempatan merasakan Kemboja sebagai pasukan yang mempunyai unit serangan yang hebat, anda patut menyemak semula kenyataan anda! Hal ini demikian kerana Vietnam memiliki sebuah skuad serangan yang mana semua pemain mampu untuk menyerang dengan baik. Van Thanh dan Ding Dong yang bermain di bahagian bek sisi pun mampu untuk melakukan percubaan dan beberapa key passes lead to shots. Nama yang paling menjadi tumpuan semestinya Le Cong Vinh yang menjaringkan 3 gol pada edisi yang lalu. Beliau jugalah yang bertanggungjawab menjaringkan 2 gol menentang Malaysia di Hanoi yang menyaksikan Malaysia menang 4-2 dan layak ke final dengan aggregat 5-3. Seorang lagi pemain Vietnam yang perlu diberi perhatian ialah Nguyen Van Quyet. Quyet dan Vinh, sebelum ke Myanmar, menjaringkan 2 gol dalam 5 perlawanan terakhir menentang kelab dari Korea Selatan & Jepun dan skuad kebangsaan Indonesia. Menentang Myanmar pula, Vinh berjaya melakukan 1 shot (gol kemenangan Vietnam) dan 1 key passes lead to shot manakala Quyet pula berjaya melakukan 3 shots (2 on target dan 1 daripadanya gol). Vietnam juga mempunyai bintang baru yang saya rasa akan menyerlah pada edisi kali ini iaitu Nguyen Van Toan. Beliau baru berusia 20 tahun dan berjaya menjaringkan gol apabila menewaskan Indonesia pada sebuah perlawanan persahabatan sebelum ke Myanmar. Akhir kata, serangan mereka sangat berbahaya jika Malaysia tidak mengawal pemain mereka sebaiknya.

PEMAIN TUMPUAN : MALAYSIA MENENTAN VIETNAM

VIETNAM : Le Cong Vinh


Mempunyai larian yang deras dan selalu menyokong bahagian bawah. Sangat berbahaya di depan pintu gol. Menjaringkan 1 gol menentang Myanmar dan merupakan gol ke-51-nya untuk Vietnam. Saya dapat rasakan dia akan mengucar-kacirkan pertahanan Malaysia esok.


MALAYSIA : Amri Yahyah


Semakin tua, semakin power! Seorang attacking-minded player yang mampu berada di tempat yang mampu menjaringkan gol bila kena pada tempat dan masanya. Pantas dan tepat. Itulah perkataan yang boleh menceritakan pemain yang bagaimana di atas padang. 2 gol menentang Kemboja cukup untuk menceritakan bahawa dia di dalam prestasinya yang terbaik. Itu sahaja yang saya boleh laporkan tentang Malaysia menentang Vietnam. 


Artikel ini ditulis oleh Seladang Tacts Amirul. Ikuti kami untuk lebih artikel mengenai pasukan Malaysia yang sedang bertanding di Piala AFF 2016.

1 Ulasan:

kobetz berkata...

Pogba pengacau mana?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...