ANDA SEDANG MEMBACA

9

Laporan Bola Eropah

Pipiyapong Abdillah Hamzah Rabu, Oktober 21, 2009
Awal pagi tadi berlangsungnya perlawanan Liga Juara-Juara Eropah bagi kumpulan E, F, G dan H. Sebanyak 8 perlawanan telah dimainkan secara hampir serentak oleh 15 pasukan terbaik Eropah dan 1 pasukan lemah Eropah, Liverpool. Berikut adalah keputusan perlawanan awal pagi tadi. Kita mulakan dengan pasukan paling bengap, Liverpool.

Liverpool 1-2 Lyon
Di Anfield, nasib tidak menyebelahi Lyon kerana hanya mampu mencatatkan kemenangan ke atas pasukan tuan rumah dengan kelebihan 1 gol sahaja. Pasukan Liverpool mendahului seawal minit ke-41 dengan gol entah apa-apa hasil jaringan Yossi Benayoun. Yossi Benayoun meraikan gol dengan memeluk Abang Carragher dan minum air jampi di tepi padang. Penyokong Liverpool semua bersorak macam nak menang. Namun begitu pasukan pelawat yang bermula tanpa penyerang utama mereka, Bafetimbi Gomis berjaya menyamakan kedudukan melalui seorang budak bernama Maxime Ganalons yang masuk pada minit ke-43 menggantikan pertahanan kental Lyon yang tercedera, Cris. Setelah bergurau lebih kurang dengan pasukan Liverpool, pada minit ke-90, pemain kelahiran Argentina iaitu Cesar Delgado berjaya menyambung baik hantaran lintang Sidney Govou seterusnya memberi Lyon 3 mata penuh dan kekal di tangga teratas kumpulan dengan kemenangan 100%. Reina berjalan perlahan-lahan pergi kutip bola dalam gol. Carragher muka lagi sikit nak menangis.


Debrecen 3-4 Fiorentina
Wakil Hungary tidak mengambil masa yang lama untuk mengatasi Fiorentina apabila menjaringkan gol seawal minit ke-2 hasil rembatan Peter Czvitkovics. Namun empat minit kemudian, pemain buangan Chelsea, Adrian Mutu berjaya menyamakan kedudukan dengan gol bersahaja. Tidak lama, Alberto Gilardino menyempurnakan hantaran Adrian Mutu pada minit ke-10 bagi memastikan Fiorentina di hadapan. Celaka. 10 minit kemudian gandingan serangan Fiorentina yang dijana Mutu-Gilardino membuahkan hasil sekali lagi apabila Adrian Mutu pula menerima hantaran Gilardino dan seterusnya merembat kencang ke arah pintu gol. Bola yang sangat sedap jika kena tepat pada muka Rooney. Debrecen tidak mudah mengalah seperti Liverpool dan hasilnya 8 minit kemudian, Gergely Rudolf berjaya menjaringkan gol menakjubkan ala koleksi gol-gol pasukan Arsenal 1996-2006. Babi. Gol lagi. Kali ini Mario Santana mudah menendang masuk bola muntah ke dalam gawang Debrecen. Separuh masa pertama saja dah 6 gol. Macam mana pun separuh masa kedua tak banyak aksi. Cuma Debrecen berjaya mendapatkan satu lagi gol saguhati pada minit ke-88 hasil tandukan deras Adamo Caulibaly. Liverpool yang akan bertemu Debrecen pada bulan hadapan perlulah bersiap-sedia jika tidak mahu penyokong cawangan Malaysianya tidur awal di peringkat seterusnya.


Barcelona 1-2 Rubin Kazan
Pada perlawanan di tempat sendiri ini, Barcelona membariskan hampir kesemua pemain terbaiknya bagi bertemu juara dari Russia, Rubin Kazan. Hasilnya peminat Barcelona banyak kasi alasan Barcelona main suka suka saja semalam. Macam celaka. Nasib baik Barcelona dengan Arsenal kira kamcing juga. Main pun stail lebih kurang. Jadi gua malas nak cakap banyak. Tapi budak-budak Rubin Kazan memang rata-rata kaki rembat. Ibrahimovic pun apa kurangnya. Nampak bergaya juga golnya walaupun tidak ke Afrika Selatan.

Disebabkan tiba-tiba gua dah start malas, apa kata kalau gua teruskan ke kelab handalan Eropah yang paling power, wonderful dan ekselen. Arsenal.


AZ Alkmaar 1-1 Arsenal
Arsenal mendahului perlawanan dengan gol jaringan fabregas. Gerakan sangat menarik. Pasukan AZ Alkmaar menjadi seperti pasukan-pasukan lain yang pernah bertemu dengan Arsenal. Mereka menjadi kejang lalu membiarkan Fabregas menolak masuk bola ke dalam gawang seperti main passing passing petang petang. Namun begitu pada minit ke-90, Arsenal memberi gol saguhati kepada AZ Alkmaar atas dasar tanggungjawab sesama pemain bola. Sifat belas kasihan kepada lawan kadang-kadang perlu ada di sanubari setiap pasukan. Barulah dunia aman dan hidup diberkati. Sekian.

Lain-lain keputusan.

Inter Milan 2-2 Dynamo Kiev
Rangers 1-4 Unirea Urziceni
VFB Stuttgart 1-3 Sevilla FC
Olympiakos 2-1 Standard Liege

9 Ulasan:

encheridzwan berkata...

haha.seri je mampu?

Nazri berkata...

Ah, baru nak muncul balik. Time Arsenal start menang baru nak nampak muka. Esok-esok bila Arsenal start kalah lagi, mulalah diam balik. Banyak kerjalah, pergi melanconglah, komitmen dalam percintaanlah.

buja berkata...

1 pasukan LEMAH eropah , LIVERPOOL !!!! . . .

yeah !!!!! , i LIKE it . . . .

haha

Lucius Maximus berkata...

Dengan AZ Alkmaar seri je? Kenapa tak 6-0?

sufianahmad86 berkata...

takpelah bro nazri..ok lah tu yea tak pipiyapong..kang nanti takde yng sumbng artikel kt sokernet nnti boring plak.. :) patot wakil setiap kem nih kena g training and kusus...

kussus tahan kena gelak n hati kental..kekeke

peace!!

Pipiyapong berkata...

Keh keh keh... Tak syok laa selalu sangat 6-0.

elmaaniq berkata...

pasukan 'ratu cantik' memang camtu! kalah pun takpe janji main cantik.
main cantik macamana kalau setakat main macam passing-passing petang-petang?

MuAd berkata...

seri je! ahah! ekselen ler sgt!!!

bekam berkata...

"gerakan sangat menarik???"
hahahaha....seri je dah bangga gila...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...