ANDA SEDANG MEMBACA

13

Perubahan Untuk FAM

Jali Bah Rabu, Januari 02, 2013 ,
Sebut nama FAM pun kita akan rasa muak. Terus terbayang wajah sultan bolo yang sampai sekarang aku tak tahu peranan kat FAM tu. Bagi aku pendek, kalau mana-mana pasukan bola sepak simpan hasrat jadi juara, pengurusan paling penting.
BANGANG ABADI

Harimau Malaya terkandas, misi mempertahankan kejuaraan AFF ke laut ada hati nak layak ke Piala Asia 2014. Salah siapa? Rajagopal? Fakri Shaarani? atau Amar Rohidan. Tidak, ini salah FAM. Bukan eksperimen Rajagopal yang tak menjadi, percaturan taktikal Gopal yang hampeh boleh buang jauh-jauh.

3,4 hari yang lepas beberapa orang lelaki berani tampil ke depan lengkap dengan 5 dalil kenapa presiden FAM perlu letak jawatan. Skrip sama, kalau bukan Hamidin, mesti Azzudin datang back up. Seperti Upin dan Ipin, berpisah tiada.

UDIN DAN IDIN, BERPISAH TIADA
FAM TAK AKAN  LAYAN!!

Bila kita analisis kita kelima-lima dalil yang ditampilkan,  memang budak-budak tadika pun boleh faham. Berapa tahun FAM sebagai badan induk utama mengurus dan mentadbir pembangunan bola sepak di Malaysia, lebih banyak gagal dari berjaya.

3 ORANG PENYELAMAT MANUSIA DI MALAYSIA DARI MENJADI MANGSA KEBANGANGAN FAM

Mana-mana negara kuasa besar bola sepak, pembangunan liga bola sepak mesti menjadi keutamaan. Liga Malaysia sahaja sudah berapa kali dirombak, sekejap benarkan pemain import, sekejap tak boleh. Sedar tak sedar, kualiti Liga di Thailand lebih baik berbanding di Malaysia, begitu juga liga di Vietnam dan Indonesia. Siapa salah??

Berkaitan dengan pembangunan bakat-bakat muda, takat mana kesungguhan yang FAM buat?. Sekadar melepaskan batuk di tangga. Cuba lihat bagaimana Jepun mencari bakat-bakat baru, hampir setiap ceruk dalam negara mereka ada liga bola sepak sendiri. Malaysia??

Bukan tak ada pemimpin yang tak boleh diharap dekat FAM, Tan Sri Anuar Musa Kelantan tu bila naek dekat FAM, tak banyak yang dia boleh buat. Sebab FAM bangang yang terlalu kebal untuk dikritik. zaman bertukar zaman, era Khairy Jamaluddin dulu memang ada sedikit perubahan dalam pucuk pimpinan FAM namun KJ tak lama dekat situ.

  SUARA EMAS 
 KJ membawa harapan palsu untuk sekalian umat manusia di Malaysia.

Tak cukup dengan itu, timbul suara sumbang bawah tanah bagi cadangan FAM perlu diswastakan. Ya, idea tu nampak bijak. Cuba kita lihat usaha TM Johor membentuk Manchester City Malaysia, Darul Takzim FC setelah berapa dekad Johor diayam-ayamkan di Liga Malaysia. TMJ ada visi, sama seperti  TSAM.

Kalau boleh suruh ahli-ahli korporat pegang FAM, lantik mereka yang berpengalaman luas dalam bola sepak. No politic, bersih dari dipolitikkan. Kalau kita fikir kenapa tak ramai pihak korporat yang taja pasukan dalam Liga-M? Semua tu salah FAM yang gagal meyakinkan para penaja bahawa Liga-M mampu memberikan pulangan lumayan kepada mereka.

Aku faham, suara bawah tanah macam ni mana FAM dengar. Kita sebagai peminat, kita ada hak untuk menyokong dan menyuarakan pendapat. FAM semakin lama semakin tidak releven, selagi orang-orang tersebut masih ada dekat FAM.


YO BRO, APADEHAL??


13 Ulasan:

Abdul Sokernet berkata...

Wahai pengulas percubaan, mohon letakkan nama anda.

Khuzrin Kamarudin berkata...

Nampak sangat pengulas orang Johor pengipas Tim Kerabat FC. Ihiks

Nizam Yeop berkata...

Btol.. Berani sikit la bang/kak.. Entah jantan ke betina..

Hadriegas berkata...

entri pembukaan tahun baru macam gini?tak berapa nak padu...

Mhd Frhanz berkata...

nama dah ada kat atas tue wahai bangang2 sekalian

kobetz berkata...

tiada unsur2 sokernet..
xde x-factor dlm penulisan bhsa rendah..
apepon percubaan xbape jauh dari tiang..
msg entry tetap sampai..FAM bangang..

ini ulasan yg ditinggalkn...

Peter Hayes Jr. berkata...

entri yang belum cukup angkuh dan bongkak. kemon cuba lagi try harder

Apostolos Velios berkata...

monarki atau sistem beraja itu juga cabang politik.kenapa pengulas seperti buta kayu tidak sedar tmj itu 'ahli politik'

Mr.Peot berkata...

terasa mcam nak tido baca post nie.

Emey berkata...

tolong pecat pengulas ini.

bentan bot berkata...

apa yg ko nak sampaikan ni..angkat TSAM ngan TMJ kondem sultan bola ngan idin udin jek aku nampak..btw FAM harus bangang abadi

ALL ABOUT WHAT HAPPEN NOW !!! berkata...

sumpah,xbest langsung.kahkah,engko ni rebel tmj ke?

smbotak berkata...

liga malaysia nampak makin bangang bila tak sampai 10 stadium ada spot light yang ikut spec. tu pun kantoi ke? aku tetap salahkan fam (dan sultan bolo)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...