ANDA SEDANG MEMBACA

11

#Sokernet121 - Himpunan Kebangkitan Bola

second-adib Isnin, Januari 21, 2013 ,



Jangan salah faham, ini bukan entri politik. Baca dulu.

Sabtu minggu lepas berlangsungnya sebuah perhimpunan di Stadium Merdeka (stadium legenda untuk arena bola sepak Malaysia) iaitu perhimpunan #KL112. Perhimpunan yang menghimpunkan beberapa NGO, mengemukakan beberapa tuntutan kepada kerajaan. Jadi, mengambil daripada semangat tuntut-menuntut ini, kita letak tepi dulu apa-apa fahaman politik kerana ini blog parodi bola, dan di sini aku juga ingin sertakan tuntutan mudah terhadap pihak-pihak tertentu dalam industri bola sepak negara (jika boleh dipanggil industri):-

1. Tuntutan kepada media - jauhkan wartawan hiburan daripada pemain bola  
Kalau diikutkan, pemain bola tak perlu pun publisiti murahan seperti gosip cinta, perceraian dan sebagainya. Mereka masih lagi boleh hidup tanpa wartawan hiburan, macam kita semua. Mereka boleh saja dengan angkuh berkata 'fuck off' jika terdapat wartawan hiburan cuba mengorek cerita sensasi. Mereka hanya perlu melayan wartawan sukan dan soalan tentang karier mereka. Dapat dilihat kesan cerita-cerita sensasi seperti ini kepada Nazmi Faiz, yang terjejas permainannya akibat gosip cinta bersegi-segi yang dimainkan oleh media sebelum itu.


Jadi kepada pemain bola sepak, jika anda mahu populariti atau berjaya, tunjukkan sahaja di padang. Kepada wartawan hiburan, fuck off.

2. Tuntutan kepada pemilik stadium - Padang kasi lawa sikit boleh tak?
Baiklah, tuntutan ini lebih kepada modal dan kemampuan kewangan. Tetapi, kepada pemilik stadium atau pasukan yang mempunyai kewangan yang kukuh, apa kata anda luangkan sedikit modal kepada penambahbaikan mutu padang stadium masing-masing yang dah tak rupa padang lagi. Cari mekanisma atau sistem penjagaan padang yang sesuai untuk iklim dan cuaca di Malaysia. Ala, kita ada abang-abang kat UPM , USM, UTeM dan bermacam 'U' lagi di Malaysia ni, takkanlah tak ada yang buat tesis pasal jenis padang yang sesuai untuk kegunaan di Malaysia?

Tengok. Sampai terjatuh pasangan ini dek kerana padang yang tak rata.

3. Tuntutan kepada pemilik stesen TV - Pengulas bola semangat sikitlah.
Tengok bola di stadium atau di kaca TV sememangnya berbeza daripada segi suasana perlawanan itu sendiri. Untuk penonton yang menonton di TV, sememangnya pengulas memainkan peranan penting untuk menutup ruang kosong ketika perlawanan berlangsung. Tetapi kebanyakan pengulas bola Malaysia sekarang ni kelihatan seperti menyeksa penonton. Salah sebut nama pemain, salah guna terma dalam bola sepak, serta ulasan tidak bersemangat sememangnya tidak menarik langsung. Ada hari tu, bola dah gol ni, pengulas hanya berkata, "Masuk," dengan selamba. Kebendanya tu? Semangat sikitlah..

4. Tuntutan kepada pemain - Main betul-betul
Ini tuntutan asas. Simple. Liga Super sekarang kelihatan sudah menampakkan kehangatannya. Stadium-stadium sudah mula dipenuhi. Ambillah peluang ini untuk mengembalikan semula kepercayaan kepada peminat bola di Malaysia dengan bermain bersungguh-sungguh dan menarik. Jangan hanya ghairah pada 2-3 perlawanan awal sahaja. Teruskan sehingga perlawanan akhir Piala Malaysia nanti dan musim seterusnya. Oh jangan lupa, fuck-off-kan wartawan hiburan.

Contoh pemain bola yang main 'bersungguh-sungguh'. 


5. Tuntutan kepada peminat - Sila angkuh
Kutuklah Darul Takzim. Caci makilah Kelantan. Perlekehkan Pahang. 'Boo' kan ATM. Ludahkan Misi 33 Selangor, Anjingkan Lions XII(cilake..ni team aku ni). Timbulkan perseteruan antara anda semua, secara profesional. Cukuplah selama ini bergocoh kerana kelab bola Eropah. Angkuhkan diri dengan pasukan kebanggaan anda yang bermain di liga tempatan. Keluarkan segala fakta, koreklah segala sejarah. Hamburkannya di blog. Serang di Facebook. Unmensi di twitter(?). Edit gambar Bojan pakai bikini. Cipta 'meme' baru. Luaskan persengketaan di merata alam internet!

Setakat macam ini tak cukup lagi.


Kenapa aku tak masukkan tuntutan supaya presiden FAM letak jawatan? Eh itu orang lain dah buat. Cukuplah. Lagipun Pahang tengah top sekarang, memang susahlah dia nak letak jawatan.

(Maaf entri ini agak lambat selepas daripada KL112 tempoh hari. Harap masih relevan.)


11 Ulasan:

Thaqif Ismail berkata...

boleh tahan

d.a.n.y. ^^ a.r.m.a.n.d.o. berkata...

Yeah fuck off kan wartawan hiburan!

kobetz berkata...

cmne klo plAyer sendiri usha para retis..?wartawan bg ko middle finger blk..
tuntut player fokus pd karier bola..
jgn men cam pukimak.. itu je..

hantuLongkang berkata...

dan tidak keterlaluan kalu ko tambah 1 lagi tuntutan...tuntut abdul ambik ko jadi pengulas tetap sekarang jugak..abdul ni kadang2 diktator yang buta hati jugak hahah...kena main kasar sikit :D

Cik An berkata...

Well said.

Wahni Rizal berkata...

ok...entri ni ade lain sikit!

x L S x berkata...

5 bintang. aku harap pemain bolasepak tak usyar artis demi kesejahteraan konek masing-masing.

Mista Maman berkata...

Yes, exactly bro! Keep it up the good work.

helmy berkata...

power

Hazyr berkata...

Well said!

Obi Yus Kenobi berkata...

Karangan camni baru padu!..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...