ANDA SEDANG MEMBACA

5

Keji, Kritik, Gurau.

pakkordi Rabu, Jun 05, 2013
Selepas tsunami PRU13 kini kita dilanda krisis kebebasan bersuara pula. Atas alasan kebebasan bersuara, berbagai kenyataan yang bersifat negatif dari kacamata kerajaan (dan juga pada mata manusia marhaen seperti saya) telah dikeluarkan oleh golongan generasi baru yang kelihatannya lebih pro-pembangkang. Samada apa yang mereka nukilkan atas dasar kebebasan bersuara itu satu kritikan ataupun kejian, bukanlah hak saya untuk tentukan.

Secara peribadi, saya rasa kritikan adalah sesuatu yang perlu wujud. Samada kritikan itu membina atau pun tidak, datang dari golongan yang kita didik ataupun tidak, ia kekal sebagai kritikan dan saya yakin untuk kita maju kehadapan, kita harus belajar untuk terima kritikan.
 penting, ego kita tidak perlu terlalu tinggi kerana ego boleh membutakan mata dan hati.

Berlainan pula dengan kejian. Perbuatan mengeji adalah dilarang oleh agama. Siapakah kita untuk mengeji ciptaan Tuhan? Ada yang cuba menyembunyikan perbuatan mengeji dibelakang tabir gurauan. Pada saya, bergurau pun ada hadnya. Kadangkala saya suka mengeji ManUtd tetapi kejian itu hanyalah satu gurauan kerana menyokong kelab bolasepak tidak menganggu prinsip kemasyarakatan, prinsip beragama dan prinsip hidup seseorang. Tidak tahulah pula jika mengeji sebuah kelab bolasepak itu boleh menjatuhkan maruah penyokong2 mereka tetapi rasa saya, tidak.


Saya harap kita semua faham perbezaan diantara mengeji, bergurau dan mengkritik kerana jika perbezaan ini kabur, maka ranaplah sifat keislaman kita dan hancurlah budaya ketimuran kita.

5 Ulasan:

kordilemau berkata...

Tak boleh tukar ke kordi ni dengan pengulas liverpool yang lagi power....azab aku kalo baca artikel dia ni

mirul berkata...

kordi sorang je tinggal untuk kem liverpool.biorkan je la

kobetz berkata...

tacing2 ni baka mana..hapuskn!

hantuLongkang berkata...

@kordilemau:
ini soalan ke cadangan?..

Unknown berkata...

kalo MU adalah shit...maka team y x mng liga BPL season lps lebih hina dr shit...renung2 kn dan slmt beramal...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...