ANDA SEDANG MEMBACA

4

SERIE A 2013/2014 PREVIEW : THE ITALIAN JOB

zaileefd2 Ahad, Ogos 04, 2013

Serie A ni sebenarnya aku malas dah nak sembang sebenarnya. Nanti ada yang kata sembang pasal Serie A ni sama la dengan kita sembang kegemilangan Liverpool, Real Madrid, mahupun Selangor. Pesen kaki sejarah. Mana taknya, cerita baru pasal kelab Serie A ni pasal kegagalan aje. AC Milan kena balas 4 gol dengan  Barcelona dan Juventus yang digelar Pahang Itali pulak senak disontot Bayern Munich di pentas Eropah. The Don of European Football kepala bana dia. Namun, atas semangat kecintaan tiada tara ke atas “the beautiful game” ni, aku hadap jugak la. Kita mulakan dengan sedikit perkembangan terkini Serie A. Liga Division 1 Itali yang pernah masyhur dan kurang digilai glory hunter ni berada di kedudukan keempat iaitu bawah La Liga, Liga Perdana Inggeris, dan Eredivisie. Ini bermakna hanya tiga pasukan sahaja dibenarkan untuk bermain di Liga Juara-juara Eropah pada musim 2014/2015.

Itu sudah cukup angkuh untuk mengekang kelab-kelab dari Jerman meluaskan pengaruhnya di benua Eropah. Musim depan yang akan bermula pada 25 Ogos ini dijangka akan berlaku lagi kerancakan seperti mana musim lepas yang menyaksikan Juventus memenangi Piala Liga dengan cukup bergaya. Di kaca mata aku, kelab-kelab Serie A telah melaksanakan alternatif dengan membeli dan menjual pemain bagi mengelakkan pisang berbuah dua kali. Pemain bebal dijual dan pemain genius diambil menyertai pasukan. Kira macam aku diajak menyertai Sokernet la ni. Atas alasan genius barangkali.


JUVENTUS

Juventus dengan cukup bongkak mengukuhkan cengkaman di Serie A dengan kemasukan pemain berkaliber, power, dan berkarekter iaitu Carlos Teves di bahagian serangan. Kekuatan ini ditambah pula dengan perpindahan percuma Fernando Llorente. Walaupun kita tahu Llorente semasa di Athletic Bilbao kerap semput, cepat pancut, dan off-form, dia masih boleh menjadi penguat jentera serangan. Juventus memiliki stok penyerang yang ramai seperti Sebastian Giovinco, Mirko Vucinic, Alessandro Matri, dan Fabio Quagliarella. Penggiliran pemain mungkin akan memberikan Llorente ruang untuk rehat dan mengekalkan form sepanjang musim. Aku sangat berharap mereka mengulangi “Unbeatable Season” dan tidak lagi bertindak dungu dengan skandal mengatur perlawanan hingga diterajang ke Serie B.


NAPOLI

Napoli telah menjual mesin gol, Edinson Cavani lantas menggunakan hasil jualan dan kini memiliki skuad serba baru bersama pengurus yang boleh kira tebal la jugak telinga iaitu Rafa Benitez. Dia ni aku cukup respek. Duk Liverpool, tak menang piala liga tapi buat selamba je kena maki ngan The Kop. Masuk Chelsea pulak tiap-tiap game kena cerca dengan Blues Brother. Haru, haru. Namun, dia berjaya menempatkan Chelsea di kedudukan 4 terbaik liga dan membolehkan Chelsea menjulang Piala Liga Europa. Chelsea yang macam tu punya barai dia boleh bawak apa lagi Napoli yang dah sedia kemas dan tegap. Di bawah pengurusannya, dia berjaya membawa masuk dua pemain Real Madrid iaitu Jose Callejon dan yang terbaru Gonzalo Higuain. Hanya berbekalkan senyuman redup dan ayat power, dia berjaya merembat Higuain dari Arsenal yang bukan main beria nak beli. Ahhh.. Ingat Arsenal heran ke?

Bagaimanapun, Callejon ni kita semua tahu jarang diturunkan di Real Madrid akibat tahap yang lebih rendah berbanding bintang-bintang di sekelilingnya. Maka akan timbul soal pengalaman di situ. Higuan pula sukar untuk mengawal mental. Aku masih ingat lagi pada musim 2009/2010, Real Madrid jatuh ke tangga kedua dan diterajang dari kejohanan Liga Juara-juara di pusingan ke-16 akibat kebangangan dia. Peluang bukan main banyak depan gol, tapi senang-senang disia-siakan. Bangang kan? Namun, dengan kematangan yang lebih agresif, mungkin ada ruang untuk membaiki kelemahan itu. Kemasukan Raul Albiol juga menguatkan skuad Napoli untuk mengulangi kemampuan mereka menamatkan saingan di tangga kedua musim lepas. Ikhlas aku cakap Napoli berada dalam radar pemerhatian aku pada musim depan.


AC MILAN

Tidak lengkap kalau cerita pasal Serie A tanpa menyebut nama jaguh Liga Juara-juara Eropah tujuh kali, AC Milan. Pasukan dari kota Milan ini yang kini dibarisi pemain yang kelihatan bodoh-bodoh alang tetapi menjadi mimpi ngeri pertahan dan penjaga gawang kelab lawan iaitu Mario Balloteli dilihat mahu mengembalikan kegemilangannya di Itali. Di samping Ballotelli, pemain muda El Shaarawy juga akan memberikan impak besar kepada pasukan. Tanpa membuat perpindahan pemain dengan segalak Napoli, AC Milan bagaikan sudah yakin dengan kekuatan sedia ada. Mungkin akan ada kejutan memandangkan pintu perpindahan masih terbuka. Biasanya pemain lagenda akan berpindah ke kelab ini sebelum bersara. Lihat Beckham, Ronaldo, atau Ronaldinho. Semua pemain mengimpikan untuk bermain di San Siro walau semusim dalam karier profesional masing-masing. Sama-sama kita nantikan.


FIORENTINA

Berita terbesar tentang perkembangan di Serie A tentunya pada kem Fiorentina. Selepas bermusim lamanya menamatkan kedudukan di pertengahan liga, pasukan ini menamatkan saingan liga di kedudukan keempat. Sayang sekali taraf  Serie A dah turun. Jadi mereka perlu melepasi peringkat kalah mati Liga Europa untuk ke Liga Juara-juara. Dengan pasukan yang sudah sedia memberangsangkan, kemasukan Josip Illicicand dan penyerang prolifik dari Bayern Munich, Mario Gomez, nafsu yang membuak-buak Fiorentina untuk turut sama dalam Liga Juara-juara Eropah.Meskipun Mario Gomez menghabiskan masa lapangnya di Bayern Munich sekadar penghias bangku simpanan di Bayern Munich akibat kecederaan, dia akan sembuh dan bersedia untuk diturunkan lantas mengejutkan peminat Serie A. Turut menyertai jentera pasukan ialah Giuseppe Rossi, pemain muda Josip Illicic, dan pemain tengah berpengalaman dari Malaga, Joaquin. Rekrut-rekrut baru ini akan lebih berkemampuan berbanding gandingan Stevan Jovetic bersama Viola pada musim lepas.
**********

Mana Inter Milan? Inter Milan jaguh Liga Juara-juara tahu. Ya, aku tahu tetapi dengan prestasi semasa, aku tak rasa mereka kompetetif seperti dulu. Jutawan Indonesia pun nak beli. Sampai macam tu sekali dia punya senak nak bersaing. Javier Zanetti pun tak larat dah nak main macam dulu.

Mana AS Roma? Totti power tahu. Dia boleh score pakai pinggang aje. Ya, aku tahu jugak. Tapi prestasi terkini kelab ini yang huru-hara dengan kisah keganasan penyokong, skandal judi, dan banyak lagi bala bencana, aku tak rasa kisah lalu bakal berulang. Yang aku paling ingat pasal AS Roma ini pun masa ditoron sehingga lunyai oleh setan merah si Manchester United 7-1 pada Liga Juara-juara 2006/2007 dahulu aje.

Jadi, jawapan paling wajar ialah dua-dua pasukan tu eloklah disandarkan pada kenangan…....


PREDIKSEN BERAT SEBELAH 4 KEDUDUKAN TERATAS SERIE A 2013/2014

1) Juventus
2) Napoli
3) AC Milan
4) Fiorentina

4 Ulasan:

Madafakkka™ berkata...


Lazio mna?. tak nak ulas pasal tim tuh ke?. power jugak tim tuh. akunya top 4 dlm serie a season 13/14

1) Juventus
2) AC Milan
3) Napoli
4) Fiorentina

Unknown berkata...

Gua punya prediction:

1 - JDT
2 - Juve
3 - AC Milan
4 - Napoli

Unknown berkata...

mantap....review EPL n LA LIGA plak...

Tanpa Nama berkata...

Juve: Lronte bangang tahap dewa,tgk preseason dah layak kena terajang dgn cunte.

Napoli: Ini bangang yg teramat,spaniard-based team tak akan berjaya di serie a,itu da terbukti.

Milan: Masih lagi steady tak payah nak bid player,tunggu free transfer ala Galliani welcoming Honda & Ljajic.

AS Roma: pengulas banggang tak sebut pasal pembelian Strootman.Dikuatkan dgn bekas bangang arsengal si Gervinho.

Fiorentina: Ini kelab overshadowed pasti buat kejutan tapi papehal akan blame referee kalau x menang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...