ANDA SEDANG MEMBACA

12

Manchester United 0-1 Aston Villa : 1ulasan.

Jorji Isnin, Disember 14, 2009
Setelah 14 tahun akhirnya Villa menang di Old Trafford.
Villa memang layak menang malam itu. Mereka solid sebagai satu pasukan. Mereka bermain simple dan tidak panik. Malah, 20 minit terakhir mereka membawa masuk sekali bas yang mereka gunakan untuk ke Old Traffod untuk parking di pertahanan mereka. Strategi yang kerap digunapakai Chelsea ini tidak salah dalam bolasepak. Strategi Keji namanya.

Manchester United yang bermasalah dengan pertahanan, kerana kecederaan, memasukkan semula Brown dan Vidic dibantu Fletcher dibelah kiri dan Evra dikanan. Tengah Anderson bersama Carrick dan Ji Sung serta Valencia di kiri-kanan. Giggs membantu Rooney yang bermain secara topman.

Keseluruhannya, Manchetser United bermains secara KOMPLIKATED. Terlalu banyak memusing bola, passing dan backpass. Mereka semacam tidak nampak lobang. Tidak ghairah untuk mencuba. Giggsy 100% diluar form. Bila mana fungsi enjin dibahagian tengah tidak membantu atau melakukan hantaran kepada striker, macamana gol mahu dihasilkan? Terbukti apabila diseparuh masa kedua, Pak Alex memasukkan Owen dan Berba untuk membantu Rooney, masih tidak mencabar American keeper Friedel. Owen tak hidup. Berba hidup tak mahu, mati pulak susah. Balik- balik Rooney jugak yang nak buat semua.

Valencia? Aku kira dekat 5 peluang emas mamat ni untuk melakukan percubaan didalam kotak, tetapi jelas, beliau tiada nafsu pembunuh yang tajam seperti Van Nilstroy.

Gaya permainan Villa sangat mudah, Menyerang untuk menghasilkan gol melalui percubaan -percubaan. Mereka tidak banyak membuat passing yang komplikated. Mereka tidak melakukan passing kepada semua pemain dalam proses melakukan serangan. Manchester United, dalam satu-satu serangan, tidak kurang dari 10 kali membuat passing sesama sendiri, menukar side dan juga back pass. Mungkin kerana tidak jumpa lorong yang sesuai kepada Rooney atau juga tidak kreatif atau mungkin bas Aston Villa dah menutup keseluruhan angle gol.
Sesekali Berba mencuba, Friedel yang terkenal hebat menolak keluar.

Gol Villa dihasilkan bila Agbonlahor dengan mudah menguasai bola ditengah, belum sempat Wes Brown nak rapat, dia dah pass kepada pemain sayap kiri, Ashley Young yang dengan mudah melepaskan diri dari Fletcher. Young menghantar bola ketengah semula kepada Agbonlahor yang langsung tidak dijaga dan dicabar oleh Wes Brown. Thomas Kutszek nampak macam tak faham bila masa perlu keluar atau bila masa perlu tunggu. Akibatnya Agbonlahor memotong langkah Thomas untuk menanduk mudah gol berharga Villa.

Sampai minit ke 93 aku terus-terusan mencarut di mamaks Kayu melihat aksi United.

Manchester United perlu seorang striker yang ada bentuk fizikal bagus seperti Agbonlahor untuk berganding bersama Rooney yang mantap sebagai 'ball winner'. Owen dan Rooney, dua-dua tak cukup tinggi dan berbadan kecil.

Memang semua pasukan masih berpeluang untuk menjadi juara EPL musim ini....kecuali Liverpool - tolong jangan perasan, sementara liga musim ini sangat terbuka dimana semua pasukan boleh kalah dan menang tidak kira siapa lawan mereka. Tapi aku yakin, menjelang Januari dan February, Manchester United akan mengambil alih tangga pertama, diikuti rapat Arsenal dan juga Aston Villa serta ......

12 Ulasan:

pakkordi berkata...

Strategy keji yg aku tak tahan tu. Keh keh keh.

-EPL champ in anfield tahun depan-

MOFASAD berkata...

ynwa

ChesterChaz berkata...

haha..terus-terusan mencarut.. kesian lak mamak tu kene carutan ko free2 jer.. haha..

beli Aguero laa.. mahal sikit jerr pon.. amacam bley x?

BanDeLa berkata...

ya betul...menang dengan strategi keji = team keji...hahhahaha

pa2x pun tunggu jan n feb tahun depan...

GGMU...

i'msosupernotcool berkata...

keji?
bese la tuh?
football kan?

lagi keji kalau xley terima kekalahan..

HafizChan berkata...

Sekali sekala kalah best jugak...
GGMU

nazrihashim berkata...

cilakak...ada lagi ulasan MU kalah...

Cob Nobbler berkata...

Gua punya team jugak still undefeated hahaha..rekod tanpa kalah di Sepanyol..hanya tewas di tangan Rubin Kazan hahahaha!

Amjat berkata...

bosan la entri lu nih...xde gaya humor mcm 2 entri sebelum ni...Kater konsep sokernet spoof dan humor...zzzzzzzzzz

SFB berkata...

"Memang semua pasukan masih berpeluang untuk menjadi juara EPL musim ini....kecuali Liverpool - tolong jangan perasan" --- Keh keh Keh liverpool gk yg kene... haha

Popo berkata...

hahaha sudah2 la tu manyu..mmg takleh nk jd champ pon..

gascoigne berkata...

Kalau setiap game Man U dapat penalti sebab dive, mungkin lebih senang kot nak menang liga....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...