ANDA SEDANG MEMBACA

24

Alex Ferguson, wira bolasepak ketuanan inggeris

Jorji Jumaat, April 23, 2010
Italian job (Peminat Man U ada ceritanya)

Skandal bolasepak Itali 2006 dibuka kembali baru-baru ini berikutan timbul bukti-bukti baru yang meragukan. Skandal yang menjejaskan reputasi Serie A dan ketelusan mutu pengadilan secara amnya. Beberapa kelab ternama Itali seperti AC Milan, Juventus, Fiorentina, Reggina telah pun menerima 'hukuman' mereka secara tidak setimpal. Seluruh peminat bolasepak Itali berpendapat, hukuman menolak point dan diturunkan divison adalah terlalu ringan, kerana untuk sekelian lama,mereka sebenarnya ditipu!

Kelab-kelab tersebut serta mereka yang terlibat sepatutnya dihapuskan terus dari sebarang liga di dunia ini.

Banyak orang ternama yang terlibat. Sila google sendiri. Wikipedia boleh membantu. Diantaranya, yang baru-baru ini dipanggil untuk memberi keterangan ialah bekas pengurus kelab bolasepak AC Milan, Carlo Ancelloti, yang kini menjadi pengurus kelab Chelsea. Juga kemungkinan bakal dipanggil dan disiasat ialah bekas pengurus Inter Milan, Roberto Mancini, yang kini mengurus Manchester City. Secara ringkas, mereka-mereka yang terlibat serta kelab-kelab tersebut mengaturkan siapa pengadil-pengadil yang mereka mahu untuk mengadili permainan mereka.

Dengan kata mudah, TAK GENTLE!

Adakah skandal ini telah sampai ke tanah British? Jika benar, siapa yang bertanggungjawab membawa virus tersebut? Apakah pengadilan di EPl benar-benar telah 'dibiayai' oleh seorang billionaire yang kemaruk piala? Kenapa banyak keputusan pengadil di EPL untuk musim ini sangat disangsikan?

Wang boleh beli apa sahaja didunia ini kecuali dinosaur dan Alex Ferguson. Dinosaur dah lama pupus sementara Pak Alex masih lagi mengekalkan tradisi 'menang dan menjadi juara kerana kehebatan pasukan sendiri'. Bukan beli pengadil. Bukan buat jambatan waktu pilihanraya atau beli striker ternama.

Pak Alex dan beberapa pengurus seperti Big Sam, Martin O Neill, Moyes dan Harry 'Houdini' Redknap, mereka masih percaya dan akan terus mengekalkan tardisi bolasepak inggeris yang bebas dari unsur 'match fixing'. Justeru, bolehlah dianggap mereka-mereka ini adalah penyelamat kepada kesenian dan ketradisian bolasepak dunia.

:)

Perebutan tempat ke 4 secara langsung memberi impak yang baik kepada perebutan tempat pertama dan ke TUJUH. Minggu ini, Manchester United akan menanti kedatangan wira Spurs yang telah pun membenamkan skuad Arsenal dan Chelsea secara berturut-turut. Momentum mereka pada tahap tertinggi. Mereka mahu mengekalkan kedudukan tempat ke 4 mereka dari dirampas oleh Liverpool.

Aku menonton perlawanan hebat Spurs vs Chelsea yang lepas dan Spurs sangat berbisa dibahagian tengah dan serangan. Bale, Defoe, Modric, semuanya hebat-hebat. Pak lawak Gomes yang aku selalu kutuk dalam tulisan sebelum ini pulak, entah apa dimakannya, tiba-tiba jadi terror. Mereka punya ramai striker dan bayangkan kalau semuanya turun bermain, Gudjohnsen, Defoe, Pavlyuchenko, Crouch..

Wayne Rooney masih belum cergas sepenuhnya untuk 90 minit permainan. Itu saja masalah Manchester United!

Mengikut sejarah English Premier League, Totenham Hotspurs masih belum dapat mengalahkan Manchester United di Old Trafford, jadi aku yakin esok Manchester United akan kembali ke puncak klasemen dengan mendahului 2 mata.

Manchester United 3 - 2 Spurs!

24 Ulasan:

aimantakkisah berkata...

akhirnya, jorji bagi jugak orang komen... apa2pun, SAF adalah manager terbaik dekad ini...

aimantakkisah berkata...

ya betui tu jorji, spurs will be having hard time playing at old trafford...

lagipun bale takleh main mantapp macam dia main masa arsenal dgn chelsea.... dalam kepala dah dok nampak2 dia dgn SAF berdiri depan wartawan kat padang old trafford sambil depa dua pegang jersey baru tulis BALE dgn nombot 32... hahaha...

Jarr berkata...

jarr likes this....:)

jorji cool.

mikhaelahmad berkata...

Ferguson's a legend. can't agree more.

FreeMen berkata...

oh tok alex x terbabit eh?

nampak mcm biased je ref tu slalunya. ;))

jgn terbakar ye man utd fans.

-YNWA.

Zaid Akhtar berkata...

Mike Riley - ref terbaik MU dekad ini.

aimantakkisah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Alex Ferguson memang otai , satu faktor juga yg buat Ref semua sakit otak nak adili game MU, semuanya salah dan takut kena bambu dengan otai.

Spurs mmg tak pernah menang, antara paling hampir pun bila Pedro Mendes rembat dari tengah dan Roy Caroll tangkap-masuk dalam gol dan kait semula bola tu keluar dan buat muka ketat. Seperti biasa, Spurs mesti takleh menang nya sebab dia mmg team hangat2 mcm binatang kat logo dia..

Cob Nobbler berkata...

Aaah,khalas!Ni semua ketuanan Inggeris.Bleh!Baru tengah seronok baca Tinkerman vs Special One semalam..

Macamlah England takde skandal pengurusan..kes West Ham dengan Sheffield United dulu..yang paling brutal kes Hillsborough - justice untuk fan Liverpool(walaupun aku selalu kata permainan Liverpool FC maha membosankan - tapi aku tetap berpegang pada justice) sampai sekarang tak settle2.Macam la best sangat England.

ymn berkata...

barry jgn lupa
man utd 1 - 3 Tothem
at the time ian lineker dan ginola main utk spurs.
Man Utd ada beckham and schmical

d.a.n.y. ^^ a.r.m.a.n.d.o. berkata...

spurs pun minat subjek sejarah ke??
macam team satu tu??

keh keh keh

GGMU

City Laundry Cafe berkata...

oh jorji..aku sampai klimaks tunggu hang open komen tupik nih....

aimantakkisahpon: pak alex mmg yg terbaik...caci la dia..maki la dia....tp bila time manager terbaik...mesti dapat kat dia....tak perlu aku hurai kan sapa dan mcm mana diaorg undi utk "manager terbaik"
...
barry: pengadil inggeris yg tulis "pernah mengadili perlawanan M.U" kat dalam resume...akan diterima menjadi ref di World cup nnt...oh hebat sungguh....

ymn: cuba bermain sejarah.....

jarr: apasal ko tak o9 siang tadi?ko semunyik ye...

jorji : aku rasa best buleh komen kat sini....rasa cam nk mandi pun ada....

adinda anna liyana berkata...

yakin sgt pn tak bagus tp perlu ada keyakinan itu..

chelsea wait for 5 years to beat MU at trafford but we thot they cant make it..but things go vice versa..

so fans MU, lek2 kacang je ok?xyh nk riak sgt.. anything can happen in football..igt bola tu bulat, xleh nk predict dia nk g mana, kalo bola tu tiga segi, empat segi, senang nk predict..

~all the best red devils~

adinda anna liyana berkata...

btw, pak alex is heartless but yet his brilliant!!

we really gonna miss him soon..

kareem berkata...

hi anna..slalu lepak kat mamak mana?

City Laundry Cafe berkata...

cewah...cewah...mesra sungguh ayat ko kareem yek...

andi eshak berkata...

joji the worst reporter.ayat nak emosi sahaja.

andi eshak berkata...

what wrong with history?manu takde history?

City Laundry Cafe berkata...

banyakkkkkkkkkkkkkkk.....banyak sangat history......

adinda anna liyana berkata...

hi kareem...

mamak s.alam...maklum la student kan..
kdg2 lepak gak kt subang..asl?nak lepak skali ke?

iampali berkata...

dingin je layak cite psl history.org lain xleh haha

talkIZcheap! berkata...

p.o.n.g! pegi la mandi!!

Dewajiwa berkata...

apapun prediction hampir tepat dah tu.
only better.

GGMU.

Sito Kebaboom berkata...

hahaha..ye ye je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...