ANDA SEDANG MEMBACA

10

Copa Libertadores: Marion Caunter Melaporkan Dari Amerika Selatan

Lucius Maximus Khamis, Ogos 05, 2010 , ,
Siapa yang rajin mengikuti Sokernet secara beriman pasti masih ingat awal tahun ini aku telah terbang ke Amerika Selatan bersama Marion Caunter untuk membuat rangkuman Copa Libertadores. Hal sedemikian berlaku kerana penyingkiran awal sebuah kelab Inggeris dalam Champions League (cerita lain).

Tapi faktor semasa seperti Chelsea menang EPL dan FA Cup serta Piala Dunia 2010 membuatkan aku terpaksa meninggalkan Amerika Selatan, Copa Libertadores dan Marion Caunter. Dua yang pertama tu aku tak kisah sangat tapi bab tinggalkan Marion tu yang tak berapa best.

Apa pun, Marion sepatutnya meneruskan tugas dan menghantar rangkuman bulanan Copa Libertadores tapi aku agak pantai Copacabana, bikini bertali dan lelaki Brazil mirip Kaka (atau Ronaldinho mungkin?!) menjadi batu penghalang untuk Marion meneruskan tugas beliau.

Jadi aku terpaksa bergegas terbang ke Amerika Selatan baru-baru ini walaupun bajet Sokernet tidak cukup gara-gara seorang pengulas bernama Nazri telah banyak menghabiskan duit ke Korea. Apa pekdah pergi Korea aku pun tak tau, takat Korea ni dengan Malaysia pun kalah hari tu kat Bukit Jalil.

Pun begitu, Marion berjaya dikesan dan sukacita aku melaporkan dia masih dalam keadaan solid-molid.

Copa Libertadores telah masuk ke peringkat separuh akhir yang terdiri dari CD Guadalajara (Mexico), Universidad de Chile (Chile) dan dua kelab Brazil, Sao Paulo dan Internacional. Kedua kelab Brazil ditemukan dalam separuh akhir maka ini bermakna wakil dari Brazil sah berada dalam perlawanan akhir nanti.

Selepas bercuti sempena Piala Dunia, Copa Libertadores kembali menyambung saingan dan saingan separuh akhir pertama telah dimainkan pada 28 Julai antara Guadalajara dan Universidad de Chile, berkesudahan dengan kedua pasukan terikat 1-1. Dalam satu lagi saingan 100% Brazil pada 29 Julai, kelab dari Porto Alegre, Internacional berjaya mengatasi Sao Paulo 1-0.



Salah seorang penyokong Universidad de Chile yang sempat kami temui



Pusingan kedua melibatkan antara Universidad dan Guadalajara. Bermain di Santiago, Universidad merupakan pilihan utama untuk menang dan layak ke akhir tetapi wakil Mexico, Guadalajara membuat kejutan dengan kemenangan 2-0 hasil jaringan Xavier Baez dan Jose Magallon. Nasib baik El Chicharito, Javier Hernandez sudah berpindah ke Manchester United, kalau tidak mungkin lebih teruk Universidad kena tapau.



Salah seorang penyokong CD Guadalajara, khabarnya ada tatu 'El Chicharito' di bahagian badan yang tersembunyi



(Nota: El Chicharito yang memulakan karier di CD Guadalajara telah dirembat oleh Manchester United sebelum Piala Dunia 2010. Dalam Piala Dunia 2010 beliau menjaringkan 2 gol untuk Mexico (lawan Perancis dan Argentina). Gol pertama beliau untuk Manchester United dijaringkan ketika menentang MLS All-Star dan dalam perlawanan testimoni antara CD Guadalajara dan Manchester United, di mana Chicharito bermain untuk Guadalajara separuh masa pertama dan Manchester United pada separuh masa kedua, beliau menjaringkan gol untuk Guadalajara yang menang 3-2 ke atas Red Devils. Javier Hernandez baru berusia 22 tahun, tapi jelas dia bakal jadi bintang bolasepak dunia)

Kemenangan Guadalajara memberikan mereka kelebihan agregat 3-1 ke atas Universidad dan menjadikannya kelab Mexico kedua selepas Cruz Azul yang layak ke akhir Copa Libertadores.

Sao Paulo bakal menyambut kedatangan Internacional esok untuk menentukan kelab Brazil yang bakal bertemu Guadalajara di akhir Copa Libertadores nanti. Mengikut prestasi semasa, Internacional dilihat pilihan utama layak ke perlawanan akhir.

Perlawanan akhir akan diadakan dua pusingan timbal balik, pada 11 dan 18 Ogos nanti. Aku sempatkan nasihatkan Marion Caunter untuk komited pada tugasan beliau ketika kami keluar minum malam tadi atau tidak tempatnya akan diambil alih oleh Reem Shahwa.

Marion kalau lepas minum memang beginilah jadinya (wajah pengulas Sokernet terpaksa digelapkan atas sebab keselamatan)

10 Ulasan:

iKHwAn berkata...

ooo begini rupanya..

adijaya berkata...

apsal tagging ada "buah tembikai"?

Jarr berkata...

buah temkibai

palytoh berkata...

scene syorga chenta neh hahaha..

i'msosupernotcool berkata...

saya pon mahu jadi pengulas ini macam..

Zinedine Zaiddin berkata...

Saingan Copa Libertadores mesti macam tu..tiap2 tahun akan ada kelab Brazil lawan sama2 sendiri. Tak kat final, semi-final. Tak pun quarter final..

Aku pun rasa kemenangan bakal berpihak kpd Internacional..anyway, good update. Teruskan update dari Amerika Selatan..sekali sekala dengar khabar berita bangsa2 kita dari sana, syok juga.



Contest Menang T-Shirt @ Blog Lompat Tikam

FC Lviv : Champion of Persha Liha 2008-2009

fikiranlicin berkata...

faking la woi, hahaha

brandon flowers berkata...

aku baca post ni takat tgk gambar je

Kap berkata...

Edleen Ismail tak ikut sama?

rayquaza_87 berkata...

ni mcm gambar awal ashaari je..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...