ANDA SEDANG MEMBACA

17

Anzhi Makhachkala FC

pakkordi Rabu, September 28, 2011
Anzhi Makhachkala FC ialah sebuah kelab dari Russia yang sangat islamik. Ia lebih islamik dari kelab yang ada ura-ura bakal menjadi islamik, Manchester United. Persamaan Anzhi dengan ManUtd ialah bila kita cuba menyebut nama pasukan ini, air liur kita akan tersembur. Makhacchhaaccckala .. dan Manchester ptuuihhh United.


Makhachkala ialah ibunegeri Republik Dagestan, satu daerah dalam negara Russia. Penduduk Dagestan rata-rata islam. 90% dari hampir 3 juta penduduk Dagestan ialah Sunni Muslim.

Kelab Anzhi ditubuhkan pada tahun 1991 dan kini bersaing didalam liga perdana Russia. Pada waktu saya pos entri ini, Anzhi berkedudukan ditangga 7. Anzhi agak bertuah kerana tidak ditubuhkan di negara Jepun kerana kalau kelab ini ditubuhkan di negara matahari terbit itu, sudah tentu mata pemain-pemain mereka sepet dan tak cebuk bila lepas buang air besar. Bukan itu sahaja tetapi sejurus selepas penubuhan, Anzhi bersaing didalam liga yang sememangnya sudah mantap yakni liga Russia. Oleh itu tugas mereka untuk semakin berjaya adalah mudah jika dibandingkan dengan Jubilo Iwata.

Pemilik kelab merupakan jutawan berugama islam, Suleyman Kerimov yang juga salah seorang dari 150 orang paling kaya dalam dunia. Suleyman ada bank, syarikat minyak dan gas dan juga perusahaan sumber galian. AstaghfirullahhalAzim.... masyaAllah... masyaAllah!

Antara pemain-pemain kelab yang dikenali umum ialah Roberto Carlos (mat botak bek kiri brazil dulu) yang juga kapten pasukan, Samuel Eto'o (penyerang lincah Cameroun) dan Yuri Zhirkov (bekas pemain pasukan The Smurf dari England). Selain dari mereka, kelab ini dibarisi oleh ramai pemain yang mewakili negara mereka dan kebanyakkannya berasal dari eropah timur/asia barat.

Para pemain pasukan ini tinggal dan berlatih di Moskow dan hanya akan diterbangkan ke Makhachkala apabila ada perlawanan ditempat sendiri. Itu lah, kalau hendak seribu daya, kalau tak hendak seribu dalih. Pada hemat saya elok juga jika Safee Sali mencuba nasib di kelab ini. Manalah tahu. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam, untung Mister Potato dimakan monyet.

Pada firasat saya, tidak lama lagi pasukan Anzhi ini akan melipat Dinamo Moscow, CSKA Moscow, Spartak Moscow, Lokomotiv, Zenit St.Petersburg dan Rubin Kazan menjadi kapalterbang kertas. Saya kasi mereka lagi 3 tahun.

Go Anzhi!

17 Ulasan:

Ajeossi berkata...

masya-Allah..masya-Allah

Joe Damon berkata...

Potensi besar ni. Cayalah King Kordi ! #YNWA

PutraBorneo berkata...

LOL. x duduk kat tempat sendiri.
bayangkan team sabah duduk kat Penang, berlatih kt Penang, time game balik KK. adehh

se7en berkata...

sejak mula masuk keje, artikel 1 ni jer yg infomatif dari pakkordi... yg lain semua taraf liverpool je,kehkeh..

ijan de bunks berkata...

nice info. ade can lagi nih. good luck anzhi

Dewajiwa berkata...

sori to say Pakkordi, entri macam nie ada gaya2 Luci. tatabahasa pun kena kemas lagi kot. cuba maintain gaya mula2 dulu. sori ye komen macam nie.

apapun, usaha yang bagus post entri penuh info macam nie. kipidap. info bahasa Inggeris sekarang mudah dicerna ikut selera peminat tempatan, thanks to Sokernet punya pengulas.

Sandokhan berkata...

review yang superb! Anzhi mmg ada sinar harapan~

pojak berkata...

takpe pakkordi,biar entri ada bijak2 macam lucy jangan entri kote2 abdul

Berbo berkata...

taknak baca entri pakkordi dengan abdul takyah la bukak sokernet. apadahal?

SocketWorld berkata...

UEFA Champions League Winner in the making?
(read also: Chelsea and Manchester City)

mcphisto berkata...

forza Tepek Grozny...

Jojoe Ali berkata...

Bapak Korid tak adil.. Anzhi dapat 3 tahun, nape Liverpool dapat setahun je? Itu prejudiskriminasi namanya!

Zinedine Zaiddin berkata...

kalau dah banyak duit..mcm tu ler gayanya.

Ozgur Cek berkata...

jarang sekali dapat baca entri yg berilmu disamping ada sedikit wolf..wolf.. terhadap chelsea & united..kipidap

Unknown berkata...

Kalau team ni ditubuhkan di penang rasa2nya nama team ni mungkin MACHAKALAH.

Streetwizer berkata...

team macha ke ni?

Tanpa Nama berkata...

..aku jadi penyokong team anzhi makhachkala....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...