ANDA SEDANG MEMBACA

191

Cerita Malaysia Kempunan Olimpik

LuciusMaximus Isnin, November 28, 2011 , ,




Ong Kim Swee kata, "saya tak tahu nak cakap apa".

Tak apa, aku tahu nak cakap apa.

Hal Malaysia kalah kepada Bahrain bukanlah luar biasa. Memang adat pasukan ranking ke-27 Asia kena tapau dengan pasukan ranking ke-13 Asia. 

Yang luar biasa sikit bila Malaysia di depan dengan 2 gol, Bahrain sedang bermain 10 orang dan masa hanya tinggal lagi 10 minit.

Tapi bagi siapa yang arif bagaimana bola sepak Malaysia sentiasa memainkan perasaan kita semua pasti tahu itu pun boleh dikira sebagai tidak luar biasa langsung. Siapa yang tak faham boleh baca buku Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia untuk bagi faham.

Di sini aku tak perlu cerita pasal kebangangan Malaysia dalam tempoh 10 minit terakhir malam tadi. Tapi aku akan cerita tentang reaksi orang ramai selepas kekalahan yang sebenarnya tidaklah luar biasa.

Aku yakin, kalau arwah Abah aku masih hidup dia juga akan berambus awal dari stadium atau tutup TV malam tadi. Dan Abah aku melayan bola Malaysia ini sejak zaman Isa Bakar membawa ke era Zainal Abidin Hassan. Kalau ada budak-budak Ultra nak cakap kat Abah aku yang dia tak patriotik dan tak Harimau Malaya, aku yakin Abah aku akan salib budak Ultra tadi di puncak tiang lampu limpah Stadium Perak.

Ultra. Kepala bana apa Ultra ini?

Menatang Ultra ini muncul sejak beberapa tahun kebelakangan ini hampir selari dengan apa yang dikatakan kebangkitan semula bola sepak Malaysia. Bermula dari kecil-kecilan ianya kini berkembang luas dengan ahli yang boleh tahan ramai sama seperti mana-mana pergerakan MLM. Dan seperti lazimnya pergerakan MLM, ahli Ultra ini kerap berpakaian hampir seragam dan berhimpun di stadium seperti ahli MLM suka berhimpun di ballroom hotel bukan 5 bintang. Kalau tidak berhimpun di stadium, ahli Ultra mengikut tradisi ahli MLM dengan cuba bermesyuarat di kedai-kedai mamak. Bezanya di sini ahli MLM suka membawa fail serta borang keahlian ke kedai mamak sementara ahli Ultra pula lebih suka membawa mafla dan flare.

Adakah aku ada mempunyai rasa tidak puas hati kepada Ultra ini?

Tidak.

Bagi aku budaya Ultra ini walaupun agak asing pada mulanya tapi boleh kita terima sebagai satu elemen pemodenan bola sepak Malaysia. Rata-rata yang terikut dengan Ultra ini juga pada pemerhatian kasar aku adalah anak-anak muda. Awalnya kurang diterima di stadium kerana perangai tidak reti duduk diam mereka, perlahan-lahan kehadiran Ultra kini diterima oleh kelompok pengunjung stadium lain yang lebih suka duduk diam tetapi bising ketika (I) Malaysia menjaringkan gol, (II) pemain Malaysia dikasari dan (III) pemain Malaysia berperangai kepala bana.

Tapi malam tadi, bila Malaysia bermain bangang pada 10 minit terakhir hingga kalah dan ramai yang berambus awal dari stadium serta ramai pula yang sudah mula memaki hamun di laman sosial seperti Facebook atau Twitter, ada pula kelompok ahli Ultra yang tidak berpuas hati. Tidak berpuas hati kerana penyokong tradisional ini kurang patriotik dan hanya tahu bersorak ketika menang tapi memaki hamun bila Malaysia kalah.

Dan bagi aku ini adalah sangat bangang sebenarnya. Kaedah memberi sokongan adalah tertakluk kepada pilihan masing-masing. Kalau ahli Ultra masih mahu membutakan mata dan terus bertepuk sorak ketika Malaysia kalah itu hak Ultra. Dan kalau orang lain, 'the silent majority' aku katakan, mahu mengkepala banakan para pemain serta mengutuk buruk permainan Malaysia itu juga hak mereka.

Di Sokernet, polisi kami terang lagi bersuluh. Tidak ada berlapik-lapik dalam hal bola sepak Malaysia. Kalau menang agak sukar untuk kami puji, kalau kalah bersiaplah menerima habuannya.

Tak salah nak Ultra bagai, tapi janganlah fikir diri sendiri lagi patriotik sebab berdiri lebih 90 minit permainan berbanding penyokong lain yang berambus keluar stadium sebaik Bahrain menjaringkan gol ketiga.

Tentang cerita Malaysia kempunan ke Olimpik; Ah! Malas dah aku nak cerita. Baca sajalah buku Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia yang penat aku tulis tu, dekat situ nanti dah boleh faham. Dan aku harap juga budak-budak Ultra boleh baca buku ni supaya terbuka sikit ilmu bola sepak itu jangan sekadar tahu menyanyi di stadium. Barulah nanti boleh faham hati sanubari penyokong bola lain yang jauh di sudut hati memang sayangkan Harimau Malaya (atau Harimau Muda) tapi tidak teragak-agak untuk memberi kutukan yang setimpal di atas permainan bangang yang ditunjukkan.

Akhir kata, aku akhiri dengan ungkapan terbaik oleh Ong Kim Swee di suratkhabar hari ini.

"Bagi saya pemain sudah memberikan yang terbaik dan saya mahu mereka melupakan bola sepak seketika."

Sikap mudah berpuas hati dan mudah lupa ini yang Tun Dr Mahathir tak berapa berkenan sebenarnya.

191 Ulasan:

EG berkata...

Terbaik la entry. Padat!

Haxxor berkata...

Ultra bana, bajet patriotik.
Shitstorm imminent.

ikhaizu berkata...

Masa final Sukan SEA dekat Hakim S7 Shah Alam, ada sorang mamat ni duduk dalam kelompok Ultra dengan muka tegang dan menjerit suruh semua orang bangun masa lagu negaraku dimainkan. Gua jamin dia ni tak tahu sejarah lagu negaraku.

Khuzrin Kamarudin berkata...

The true Ultras sebenarnya berapa kerat je. Selebihnya cuma bercambah lepas Malaysia menang Piala AFF Suzuki 2010. Dijangka akan menyusut 2-3 tahun lagi.

fikiranlicin berkata...

Ultra? Memang kepala Bana. UltraBana

Aziz Nasution berkata...

game semalam aku nak salahkan line of defender..terutamanya mahali.. lepas dia skor gol kedua, malaysia mcm dah tak ade right back.. si MJ ni manjang overlap pastu bila bahrain counter, terhegeh2 nak turun ke bwh balik.. Bahrain pulak bila dah dpt skor sebijik, dia punya semangat mcm pak arab baru lepas pekena candu..huh aku rasa anak2 rimau ni tak boleh main dpn penyokong sendiri la.. terlebih excited je gaya nya..

pengajaran utk anak rimau - jgn over confident dan hilang fokus bila dah lead..

shahrizan.salian berkata...

I am with the 'silent majority'. Good observation.

mcphisto berkata...

ultra team hoki malaysia xde ker..
kene tinggal 2-0 ngan jepun haftime boleh hambat draw lagi last2 minit

Unknown berkata...

ini entri terbaik terbaik dan terbaik.

dan aku setuju total dengan entri ini.

Hanis Abd Razak berkata...

tolonglah kepala banakan thamil arasu... aku merayu

pakDin berkata...

nak komen ape hah?? x reti syial nak wat ayat2 power cam luxius..haha tapi pas baca entri ni mmg membuak2 ak nak baca buku ko luxius.tp x sampai lagik posnye..huhu

haadziq berkata...

malaysia kalah sebab fakri saarani tak main..

Julian Jack Isyraq berkata...

aku dari dulu benci budak ultra ni... bajet patriotik mengalahkan kanang anak langkau... ptuihh....

faizul berkata...

seperti biasa ulasan dari Lucy memang terbaik. thumbs up. btw aku sendiri tak berapa nak berkenan dengan ultra malaya la sangat ni. bila kritik pasukan Malaysia kalah mula la cakap takda semangat patriotik la, tak sayang negara la. jadahnya. bola sepak je kot.

p palang s: Bana Of The Match malam tadi bagi aku si Tamil Arasu tu. apa entah dia buat kat padang pun aku tak tau. cukupkan 11 pemain ke apa. ahahaha

Hanis Abd Razak berkata...

lepas aku tgk balik game2 fakri aku rasa permainan thamil malam tadi bangang... pls2.. buat post si thamil ni.. dia pon nak glemer..

namumora akime berkata...

kah3..memang kepala bana

Zoul K (Chili) berkata...

betul2..aku naik angin bile org start copy paste ayat "Jika tak mampu menyokong ketika kalah, jangan bersorak ketika menang!" Sokong tetap sokong & Kritik tetap kritik..kalo dh main bangang mcm tu..nak diam jee!! kepala bana la

keli berkata...

'Kaedah memberi sokongan adalah tertakluk kepada pilihan masing-masing.'Good points. Ultras atau tidak sebarang bantahan terhadap kenyataan ini memang menunjukkan anda tidak matang dalam membuat penilaian atau anda seorang yang memang bangang sejak dilahirkan.

Pemain Malaysia tidak mempunyai stamina, kekuatan mental dan fokus untuk bermain 90minit. 10 minit sebelum tamat 3 gol bolos. Memang tak boleh diterima. Kalau orang dah tua silap-silap boleh kena stroke tengok game tu. Tapi pujian juga untuk gol Nazmi yang memang world class pada gua.

Nampaknya kita hanya boleh berpuas hati dengan gelaran jaguh kampung sahaja.

p/s:Liverpool lwn Man City semalam memang best dan dramatik. Play with high tempo. Tertekan Man City semalam.

hantuLongkang berkata...

itulah..ultras tu penting dalam bolasepak..akupun sokong ada ultras ni..tapi diorang kena buang sikap "holier than thou"...baik ultras mahupun penyokong biasa..

pasal match semalam...semua orang tak tahu nak cakap apa..hahah

Tanpa Nama berkata...

kepada adik Nazmi, baik kau berambus cepat dari Harimau Muda cepat, kalau tak nak kepala bana berkulat macam yang lain-lain.

top_ace7 berkata...

Yang salah wajib di tegur kan. Kalau kita keep on beri sokongan "manja" macam ni, sampai ni je lah taraf bola sepak kita.

zzua berkata...

good review. as long as hasilnye nnt lebih baik, kita kene terima semua pandangan yg keras dan tak berapa keras. kipidap lucius.

natural berkata...

entry yg trbaek.....

Berbo berkata...

asyik bagi sokongan kat benda yang bangang, lama lama berbukit la bangang dia

RABUN berkata...

apasal penyerang malaysia bangang bangang belaka?

Tamil tu tak rupa striker langsong, jauh pangang nak jadi penyerang tunggal, ini bukan penyerang tunggal ini penyerang tunggul


Tolak siTamil yang ngan no 7 yang injured tu (kalau tak salah aku dan aku tak tau nama dia) kat tengah padang, rasanya malaysia yang kurang player bukanya Bahrain...

PELAUNG PULAU berkata...

"Bagi saya pemain sudah memberikan yang terbaik dan saya mahu mereka melupakan bola sepak seketika."


ini padu!!

Unknown berkata...

ade pemain Bahrain smlm yg bernama Ali Banna, bana kah mereka? kahkahkah

Tears Of The Mask! berkata...

Ultra ni memang kepala bana. Tak pernah berhenti nak menipu diri sendiri. Bila menang kata "Terbaik" bila kalah dan ada orang kritik bantaila kata takda semangat apa lancau semua. Terima la hakikat wei yang bola sepak Malaysia mi memang terlampau banyak perlu diubahkan. Pada sokernet, tolong abadikan kebangangan Tamil Arasu ni...

ghost warrior berkata...

situasi A: sekumpulan pemuda yang tak berapa reti @ baru berjinak2 main bola diarah utk menyertai perlawanan, pastu kalah. penyokong boleh still bagi semangat and kata "tak pa la dh takda rezeki nak buat mcm mana. next time cuba lagi."

situasi B: sekumpulan pemuda yang memang kerjanya main bola dan boleh dikatakan agak profesional berbanding kaki2 bangku yang lain pergi lawan bola pastu kalah. and ini bukan first time kalah. kekalahan yang cukup bangang pula tu. jadi,kata2 seperti situasi A dh x relevan utk digunakan oleh penyokong dalam situasi ni.


mohon ultras mendapat hidayah.

Syazwan Marzuki berkata...

mengagungkan team bangang tak menang piala berapa tahun..lagi bangang dari menyokong team sendiri brader..

apa arsenal tak bangang ke? kah kah kah. liverpool tak bangang ke? kah kah kah..lu tgk fans mangyu kat oldtreped kene titik dgn city pon balik awal satu stadium ke?
gua rasa ghamai je belakang gol de gea tu bila gol ke6 kena bohh..
mohon lucy jangan terlalu kepala bana.

bapak lu PEMINAT BOLA tempatan bukan PENYOKONG brader.

penyokong is a part of the team
PEMINAT PULAK Ni macam makcik2 suka tgk AF..sizen satu dia mengaku dia peminat vince..sizen 2 dia kata zahid...sampai la ke era stacy ..cenggitu brader..cenggitu..

"At a football club, there's a holy trinity - the players, the manager and the supporters. Directors don't come into it. They are only there to sign the cheques. " - quote dari seorang mamat legend dari kelab bangang..

bapak lu PENYOKONG kah kah kah gua mintak ampon tapi definition penyokong lu pon dah salah brader.

BTW bapak lu atleast pergi stadium. lu?
sekian,
gua pon tak join ultras
keh keh keh

Kurt berkata...

Penat dah layan bola sepak Malaysia...apekata buat artikel tribute Gary Speed.....kematiannya tragis...

Syazwan Marzuki berkata...

lu penat layan bolasepak malaysia? tepok dahi liverpool ok kempunan lama sgt hehehehe

YNWA

/troll

mdazlnshkni berkata...

Ultra bangang?
ok kot?

pokdegrunge berkata...

buoh getoh defend..mahali mcm sial..ko maen penyerang la..

gol 1st msia mmg jahat..

flamez berkata...

@Syazwan Marzuki
Penyokong is part of the team. Ok, izinkan aku gelak besar dulu.
Kah kah kah
Adakah ini bermakna kebodohan yang ketara pemain Malaysia yang telah dibolosi gawang mereka 3 gol pada 10 minit terakhir dengan Bahrain bermain dengan 10 orang pemain bermakna PENYOKONG ini patut dibodohkan sekali bersama-sama pemain Malaysia malam tadi memandangkan PENYOKONG is part of the team.
Kah kah kah
Komen nampak genius tapi akhirnya cuma menampakkan kebodohan sendiri.
Isu sebenar dibangkitkan penulis ialah Ultras tidak berhak mengatakan siapa patriotik atau siapa yang tidak. Masing-masing punya hak masing-masing. Yang pergi merepek sampai Arsenal, Liverpool dan Man United tu apasal?
Kah kah kah aku bukan ultra tapi ultraman.

yzdz berkata...

Syazwan Marzuki ni mesti Ultra. Syazwan Marzuki ni mesti suka menari dan menyanyi di stadium bola. Ala ala persembahan kebudayaan gittew

mdazlnshkni berkata...

kepala bana rupanya syazwan marzuki.

yzdz berkata...

Ultra atau tidak, semua masuk stadium kena bayar RM20. Babi

Myth3fy berkata...

ultra ni sarkis..

hantuLongkang berkata...

@Syazwan Marzuki:
aku rasa pengulas sokernet malas nak layan komen bangang macam komen ko ni..jadi biarlah orang bangang je yang jawap komen bangang ko ni..macam aku..hahah

seseorang boleh menjadi PEMINAT BOLA dan PENYOKONG dalam masa yang sama, brader..

aku anti-AF jadi tak reti benda2 haramjadah macamtu tapi aku bagi contoh macam ni:
season dulu2 dia minat dalglish, lepas tu dia minat john barnes..sampai era suarez, dia minat suarez pulak...tapi dia masih penyokong yang sama walaupun minat berubah2...cenggitu brader..cenggitu..

sebab ko dah guna quote dari seorang manager liverpool yang power, aku beri contoh penyokong/peminat liverpool yang dikatakan sangat setia saat susah dan senang...ramai yang tak suka sejarah liverpool jadi aku guna contoh terbaru:

bila liverpool dibawah pengurusan bangang (i.e: G&H), penyokong membantah sampai ada kempen 'standard corrupted'...bila ada player yang bangang macam konchlesky atau poulsen, mereka di-kepala-bana-kan...atau bila manager sendiri yang bangang yakni roy hodgson, dia juga di-kepala-bana-kan di dalam stadium...

tapi, mereka masih lagi penyokong liverpool..cuma mereka juga perlu berbuat sesuatu kalau keadaan memaksa...

dan dengan bolasepak malaysia macam ni, ini bukan keadaan memaksa dah...ini dah dikira tanggungjawap..hahah...

jadi, biarlah ultra dengan sokongan tanpa berbelah-bagi mereka(itu penting) tapi dalam masa yang sama, mereka jangan cepat melabel orang lain tak menyokong pasukan malaysia dengan memberi kritikan..

nampak?...reti?..paham?...
so now, fuck off!!

faizul berkata...

apa bana si Syazwan Marzuki ni. jauh menyimpang sampai ke BPL perginya. meroyan ke apa Malaysia kalah ngan Bahrain semalam. ahahaha. tu la lain kali baca ulasan dulu jangan terjah kat komen terus. kan dah kena bana. orang citer lain dia citer lain. apa citer ni wei? ahahaha

Syazwan Marzuki berkata...

@flamez : mohon bicara guna akal. tonton movie disney remember the titans dulu baru boleh paham.

staff ke penonton ke..tukang buat air ke..tu semua sbhgn dari team. anak coach pon sebhgn dr team..tanpa anak coach buat hal, maybe coach takkan buat hal di training ground.

@yzdz : sbb tu gua tanya, apesal fans Mengyu boleh stay kat blkg gol smp 6 bijik kena? ultras ke dorang? ultras babi ke? lu nak cerita ultras ke bapak ultras ke gua tak pedulik..sbb bg gua kebykn ultras ni byk bebudak baru nak up je pon..pastu buat muka slack bajet kuat..butoh..gua pon x kisah ultras nak menyanyi 800minit pon.

yang gua nak point out, penyokong SENTIASA bersama dalam team. ni yang rakyat2 glory hunters dalam malaysia paling bebal nak paham.. gua sbg penyokong glory hunter chelsea..gua tertarik pikir..kenapa gua slalu stay kat tb tgk chelsea main walaupun dah kena bedal dgn big4. gua ni bebal ke kepala bana? lu jawab ? sbb gua rasa gua sbhgn team la gua tunggu.

lu tgk fans mengyu..kena kitai dgn barca time cleague final..kena buli2 mcm main dgn bdk tadika..ada lu tgk ke apek kat AC tu blah lepas kena gol? xde beb.sbb apa? mestilah sbb dia rasa & B3L13VE dia sbhgn dari team

maksod gua punya senang pon lu tak paham.

ni mesti kes lepas dah kena 2 gol baling botol dalam padang..keh keh keh

keli berkata...

@flamez & hantulongkang.
Kah kah kah. Ultraman...LOL :D

Syazwan Marzuki berkata...

@hantulongkang at the end of the day letak la coach mana pon lu adalah PENYOKONG liverpool..bkn peminat..
torres keluar pon adakah lu keluar liverpool? tak kan..

orang yang tak sapot liverpool lagi disebabkan torres tu gua panggil PEMINAT.

peminat ni dia ikot trend..

mcm bdk hipster..kejap budak hiphop..pastu standard punk jap..agak2 dah besar jambu sikit tukar lepak topman..cenggitu lerr

why so butthurt everyone

Syazwan Marzuki berkata...

@faizul: apa menyimpang nye? gua tgk blog ni pon semua benda dia masok..hoki ke takraw ke..bpl ke la liga ke? lu nak skema2 lu masuk beautifulnara lah ptuiikk

lu tak paham apa gua komen ke? ke lu bebal nak baca..mohon amik air smayang

Syazwan Marzuki berkata...

btw utk flamez

mohon belajar lebih dari fans napoli & west ham sebelum nak kepala bana kan gua.

typical malaysian.
komen lawan arus kena bedal..

keh keh keh mohon mintak maaf kalau terkasar bahasa / butthurt..

kena 2-3 gol lu dah panggil bodoh? gua rasa kalau lu duduk kat stadium napoli..pastu conceded 3 gols & lu jerit bodoh..lu dah arwah dah brader.. keh keh keh..GLORY GLORY GLORY HUNTERS..

gua pon glory hunters..every weekend tgk chelsea main.apa ada hal? nak butthurt?

hantuLongkang berkata...

@Syazwan Marzuki:
penyokong juga seorang peminat..
aku minat mokhtar dahari walaupun sudah arwah..tapi aku tak minat fakri saarani..adakah aku bukan penyokong malaysia?...

orang ada macam2 jadi sokongan pun jadi macam2...ultras tak ultras, kritik atau puji, semuanya penyokong malaysia...

tapi, komen ko menyimpang dari entri lucius sekarang ni..agak bangang jugak la macam AF...hahah :D

flamez berkata...

Bicara ikut topik dan entri yang disiarkan penulis. Orang berkumpul seronok cerita pasal kereta lepas tu ada seorang lagi cerita jamban rumah dia tersumbat. Jadi elok jangan menyampuk.
Macam ini punya senang pun tak faham ke? Kah kah kah

Syazwan Marzuki berkata...

@hantulongkang
adoi gua tak tahu nak cakap mcmana..tapi perbandingan lu terbalik.

dahtu takkan sbb gua suka mawi tapi tak suka stacy gua kena cop suka AF jugak..sumpah gua minat mawi je sbb dgr citer dia jadi ustaz..cmtu ker?
perbandingan tu dah tak adil at the first place

mcm lu cakap..lu minat mokhtar dahari..tapi x minat fakri..at the end of the day LU MMG SAPOTES MALAYSIA..bukan SAPOTES FAM ..bukan SAPOTES FAKRI..bukan SAPOTES ONG KIM SWEETTTT ..senang citer LU SAPOT TEAM LU..bkn sbb sorang buat taik lu nak blah..bukan sbb kena own goal lu nak tutup tv..cenggitu maksud gua

sama mcm liverpool lu.. lu sapot liverpool..manager taik lu pon taikkan MANAGER tu..TAPI BUKAN lu TAIKKAN team tu.

lu SAPOT TEAM..bukan SAPOT MANAGER..bukan SAPOT FAKRI..bukan SAPOT SUAREZ

betol tak apa pemahaman gua ni?

@flamez: gua tak minat cakap pasal ultras..gua minat cakap pasal mentaliti orang kita. apesal bila kena 2-3 gol terus nak blah..terus nak chinchow?

ni kali ke 21 gua cakap..apesal fans mengyu kena 6 gol still duduk belakang gol..

lu paham ke dak bahasa melayu rojak ni?

APESAL
APEDEHAL

sbbtu gua suruh lu baca & paham cara napoli & westham. underachievers team..tapi cara sokongan mereka mcmana..jgn komen membabi buta kalau tak berapa berminat nak berbicara

sekian wabillahitaufiqwalhidayahwassalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh

Haxxor berkata...

Aku dah agak dah mesti ade ultra bana yang sesat kat sini.
Okay, teruskan..
ULTRA BANA!

azrul berkata...

ayat akhit memang..

tembak tepat ke dahi

well said

hantuLongkang berkata...

@Syazwan Marzuki:
hahah..ok...aku baru paham maksud ko..

tapi, apa yang ko cakap tu sebenarnya, itulah salah satu isi entri lucius sekarang ni...

cuma, dia ada tambahan...iaitu, walau apapun reaksi seseorang, itu bukan justifikasi samada dia hanya sekadar peminat ataupun penyokong tegar..

dengan keadaan bolasepak kita sekarang ni, 2 benda yang sangat berbeza perlu ditonjolkan...
1) ramai yang menyampah gila babi dengan bolasepak malaysia yang tak mahu berubah
2) dan masih ramai menyokong bolasepak kita...

at the end of the day, pengurusan dan pemain bolasepak kita mesti menilai mesej yang cuba disampaikan...bukannya cakap orang yang mengkritik itu tidak sayangkan bolasepak kita...cuma minat tapi taknak sokong..etc2..

Daud berkata...

Ko peminat ke,ko penyokong ke,ko pretty bubbles in the air ke,smua xpenting.yg penting klu main mcm sial..mmg wajib dikepala banakan.

"bagi mereka pulang jumpa keluarga dan bagi mereka rehat"- OKS

Syazwan Marzuki berkata...

komen daud paling tepat..yang lain sume bangang! kah kah kah

Syazwan Marzuki berkata...

@hantulongkang

bg aku..orang yang dah lama tgk bolasepak malaysia ni je YANG DAH BIASA dgn kekalahan malaysia..mcm ayat pertama lucy..benda dah biasa kalah ...

DAH BIASA..

ke kita ni sokong team kita sbb AFF / sea games je? (ikut trend)

tepok dada..tanya selera

Unknown berkata...

France yang selalu masuk world cup, pernah juara worldcup berkali2 pun dikepalabanakan oleh penyokong2 nya masa kes WC2010, tapi rakyat Malaysia takde hak nak mengepala banakan player Msia bila dorang tak perform. Kerana kritikan2 rakyat France ini lah, team France skrg kurang kepala bana setelah player2 tua dikick out dari pasukan dan player2 muda diserap masuk. Semua kerana kritikan peminat. Kalau budak2 UM ni rakyat France memang membabi buta je bergendang2 menari2 sokong team France lepas keluar WC2010 tu. Point kat sini adalah kritikan, respon peminat sangat MEMBANTU. If we are dissapointed, we should show we are dissapointed. Bukannya bermaksud x sayang players, x sayang negara kalau kita dissapointed.

Sikap 'holier than thou' Ultras ni nampaknya agak bebal.

flamez berkata...

@Syazwan Marzuki
Mentaliti orang kita? hahhaa
3 gol dihasilkan dalam masa 10 minit dengan pasukan lawan bermain 10 orang pemain....hahahaha. Teruskan sokongan macam penyokong Napoli dan West Ham United buat. Yang nak balik selepas 3 gol tu pula dipersalahkan selepas usaha mereka masuk, membayar tiket, bersesak dan membayar duit minyak masih tidak cukup tanda bukti sokongan?
Mentaliti orang kita atau mental pemain Malaysia atau mental kau sendiri yang masalah sekarang ni?
Aku pun terikut sama keluar topik.

Daud berkata...

org malaysia xmintak banyak pun dari team malaysia,cuma nak player tu main bola bkn tendang bola.xkan benda asas dan kecik mcm tu pun xblh nk bg.
org malaysia bkn mintak pun team malaysia belasah bahrain 8-2.

Dan klu tu pun ultras xnampak lg apa kehendak org malaysia yg bkn ultras ni..lebih baik bersara la dari jd penyokong bola sepak.

Syazwan Marzuki berkata...

RM 20 ? haha lu punya mentaliti pon dah out. lu subscribe astro tiap2 bulan nak tgk team lu MENANG ke..lu nak tgk TEAM LU MAIN sebenarnye?

kalau mcmtu..bangang la fans real..every year subscribe astro (salah satu sebab nak tgk bola la sbb apa lg) hanya utk dikitai2kan oleh barca.

mcmtu ke? bangang bangang bangang..membazir subscribe astro..baik tgk livescore..tak sakit hati..tak keluar duit..HAHAHAHA

jgn hipokrit brader..

RM 20 konon hek eleehh cmtu bangang la fans west ham mcm aku cakap. beli sizen pass utk tgk team relegated? kah kah kah

pecah kepala mcmni brader..

Syazwan Marzuki berkata...

# Arsenal, £1,825 ($2,911)
# Tottenham, £1,695 ($2,704)
# Chelsea, £1,210 ($1,930)
# Newcastle, £975 ($1,555)
# Man United, £931 ($1,485)

tu dia harga tiket sizen pass kat EPL 2010/11 gua baru google tadi

ko tgk..ada ke logik team arsenal paling mahal dan juara 19kali hanya no.5 paling mahal..

kah kah kah..harga kesetiaan kepada team dibayar dgn RM 20 rupanye baru aku paham..hadoiiiii tolong jgn jadi bangang

sbb tu lu kena belajar lagi jadi gloryjunter yang setia.. RM 20? igtkan RM 2000

arsenal dah berapa tahun tak menang piala brader?
tu kira dorang apa? bangang ke setia sbb beli sizen pass? lu nak kata bangang?

mohon lu ambik no phone fakri belajar lebih lagi

RM 20 punya pasallllll

hafizudin berkata...

maghrib maghrib.

Syazwan Marzuki berkata...

dalam byk2 komen, komen daud paling terbilang

nasyar berkata...

Entry yg agak bagus.. N kpd yg gaduh2 kt atas, bila menang kita sorak ramai2.. Gembira melompat2.. Tp bila kalah yg susah nk terima mcm smlm, ada yg terus sokong n bg kata2 positif, ada yg marah maki hamun, saling kutuk mengutuk, marah kat org lain yg x sekepala/ x sama reaksi dgn dia... Apa pun semua tetap penyokong pasukan malaysia.. Cuma idea berlainan, cara nk marah n meluahkn berlainan.. Tujuan? Supaya team jd lebih baik d masa akn datang..

Nasihat: teruskn menyokong n mengkritik x kira dgn cara apa.. Guna cara masing2.. Semoga kita masuk world cup satu hari nti.. Wasalam...

yzdz berkata...

Syazwan Marzuki against the world

Wanturd™ berkata...

syazwan marzuki: apa ni? apa ni? bana sangat apsal? apa yang entry ni nak sampai kan, kita penyokong bola ada hak nak marah bila sokongan kita dibayar dengan tahi yang maha dahsyat. jangan jadi macam Ultras yang membabi buta bagi sokongan sampai nak cuit sikit pon tak boleh. tak kesah la harga tiket kita rm20, harga tiket kat london berapa ribu pon,yang penting itu semua titik peluh fans yang datang, bukannya makpak ultras yang bayarkan.

so terpulanglah diorang nak tunjuk rasa marah tu bila dorang nak keluar awal ke ape. yang rasa macam tak kesah, then nak stay dalam stadium, tiada siapa nak halang. hak masing2. itu je. apa susah sangat nak paham. lantak la kau minat mawi ke, chelsea ke. kalau kau nak stay tengok sampai habis, kau tengok, orang lain nak blah, jangan kau cakap orang tu tak sayang negara. bana!

Syazwan Marzuki berkata...

gua tak kata fans tak berhak nak marah..lu baca argument gua dgn hantulongkang..

tak suka torres pergi mampos lah torres..tapi still setia pada team..

tak suka hodgson pergi mampos lah dia..
fakri dgn thamil arasu..gua nak ulas kang jadi cerita lain.

apa ade hal? gua pon bayar 20 rengget.takkan sbb gua tak suka 2 ekoqq ni gua kena fuck satu team gak. ye dop?

Obefiend Weiland berkata...

i grab my popcorn

Fairuz berkata...

Semakin menarik.

Farhan Ahmad berkata...

why most of you support team yang tiada kaitan dgn kehidupan daripada team yang dekat dihati???

sungguh kepala banaan bercerita gong pasal chelsea, man utd, liver or barca when you have Selangor, Kedah, Kelantan, KL, Terengganu or Felda Utd.

Dan lagi kepala bana (sebab kepala bana menjadi topik), bila satu ultras utama merebak ke Ultras kenegerian yang lain.

Dan sampai bila kita tak boleh kritik something that we love??

Shebby Singh pernah ulas tentang team olimpik yang dibawa ke sea games akan kembali dgn masalah. Satu manusia dalam FAM pon tak dgr ape mamat ni cakap, dan telah menjadi kenyataan.

kuncisudu berkata...

ultra bana kutuk ultra harimau malaya. ultra harimau malaya kutuk ultra bana. klasik.

berbaloh la hangpa.

bila aku baca frasa "kalau menang agak sukar untuk kami puji, kalau kalah bersiaplah menerima habuannya." itu dah menunjukkan ini bukan tempat utk puji2 pasukan negara. macam org pas marah baca umno online, macam org umno marah baca harakahdaily.net.

sila baca disclaimer kalo nk butthurt2 jgk.

Encik Akmal berkata...

nom nom nom..

Unknown berkata...

menatang chatroom ka pa

LuciusMaximus berkata...

@Syazwan Marzuki

mengagungkan team bangang tak menang piala berapa tahun..lagi bangang dari menyokong team sendiri brader..

apa arsenal tak bangang ke? kah kah kah. liverpool tak bangang ke? kah kah kah..lu tgk fans mangyu kat oldtreped kene titik dgn city pon balik awal satu stadium ke?
gua rasa ghamai je belakang gol de gea tu bila gol ke6 kena bohh..
mohon lucy jangan terlalu kepala bana.

bapak lu PEMINAT BOLA tempatan bukan PENYOKONG brader.

penyokong is a part of the team
PEMINAT PULAK Ni macam makcik2 suka tgk AF..sizen satu dia mengaku dia peminat vince..sizen 2 dia kata zahid...sampai la ke era stacy ..cenggitu brader..cenggitu..

"At a football club, there's a holy trinity - the players, the manager and the supporters. Directors don't come into it. They are only there to sign the cheques. " - quote dari seorang mamat legend dari kelab bangang..

bapak lu PENYOKONG kah kah kah gua mintak ampon tapi definition penyokong lu pon dah salah brader.

BTW bapak lu atleast pergi stadium. lu?
sekian,
gua pon tak join ultras
keh keh keh

-------------------------------

Aku akan jawab komen Syazwan Marzuki yang pertama ini saja. Sebab komen selebihnya dia dah banyak melalut dan lebih kepada mengkepala banakan diri sendiri.

Intipati artikel ini adalah mudah, setiap individu ada cara nak beri sokongan dan luahkan perasaan mereka. Itu kita kena akui. Yang tak boleh diterima ialah bila ada kelompok tertentu mempersoalkan cara orang lain. Bila masuk bab itu dah mula jadi isu 'holier than thou' atau 'aku lebih mulia/benar dari kamu'.

Syazwan Marzuki main bapak-bapak dengan aku, dia kata arwah Abah aku dulu bukan PENYOKONG tapi sekadar PEMINAT.

Alasan dia kerana definisi PENYOKONG yang aku gunakan tak betul.

Itu bermakna bagi Syazwan Marzuki hanya definisi beliau yang betul. Samalah seperti perangai sesetengah Ultras yang mempertikaikan cara orang lain seperti yang aku tulis dalam artikel ini.

I rest my case here.

*makan popcorn*

Syazwan Marzuki berkata...

now i know, supporting / backing my own team is like a sin over here.

nevermind i sapot engleng in welkap ok kemah keming.

sorry no disclaimer.
takkan penulis sokernet pon nak butthurt dgn commenters..mohon berenti menulis kalau tak tahan / sbb xde disclaimers.. keh keh keh

regards,
"silent majority"
keh keh keh..

Syazwan Marzuki berkata...

apa bezanya lu mengecop mereka tu sbg kepala bana hanya kerana tu pendapat lu semata2?

pendapat lu tak semestinya bagos.

kalau berani sorak time menang, berani tahan bila kalah..

kalau kalah balik awal...

.........

........

........

ok stop.

"silent majority"

Syazwan Marzuki berkata...

maksod gua pendapat betol bukan bagos

flamez berkata...

@Syazwan Marzuki
Terima kasih untuk info harga season tiket team EPL. Rupa-rupanya Arsenal paling mahal. Nanti aku bayar RM20 untuk info tersebut.

cengkerangcipot berkata...

ONG kate lupekn bola sepak buat seketika adlh kerene suruh pemain berehat secukupnye.. laen kali bace berita tu baga habis.. tak payah nak kepala bana bagai.. tegur je elok2 laen kali..

-sye xtgk bole luar negare, sye tgk bola malaysia sahaje..

Plus Ultra berkata...

ya tuhan bodohnya syazwan marzuki ni

Syazwan Marzuki berkata...

aku mohon lucy ulas
"kalau ultras buat benda tu salah" bg gua tu pendapat semata2 lu..lu boleh masuk lowyat forum/ harimaumalaya.com ni bukan forum ultras..

lu kata pendapat gua tu pendapat peribadi..habistu pendapat peribadi pasal hak orang balik awal bukan pendapat peribadi jugak ke?

mohon perjelaskan, "silent majority"kurang jelas

janji lepasni aku tak komen & i will retract back my comment if Lucy thinks that right to go home early is really "a silent majority choices"

as i look back, atleast most of em still wait for the team to give a round of applause.

silent majority kepala bana

salam 1 malaysia

Syazwan Marzuki berkata...

ni masalah kalau bdk2 epl tgk tv nak masuk komen. masalah

mcm sultan bola

tak tau dia kata malaysia dah kuat


kepala bana

Syazwan Marzuki berkata...

sokerleaks pon mcm buat counter attack

silent majority kepala bana

Union Equatoriale berkata...

Mohon Sokernet tapi Syazwan Marzuki dari terus memperbodohkan diri sendiri

Syazwan Marzuki berkata...

gua mmg bodoh

"pendapat peribadi" oleh "silent majority"

ayat kepala bana.

top_ace7 berkata...

Okay. Dah tahu siapa yang sakit bontot.

Arief_Mazlan berkata...

popcorn... popcorn...

rm20 only... xsedap bole lempor...

Syazwan Marzuki berkata...

RM 20 mahal.kalau kalah mau mengamuk baling popcorn/ botol.


semalam ramai tak baling botol. gua syak punca *silent majority*

rashideeshukri berkata...

stand gua sepertimana yang orang semua tau, tak sama dengan Sokernet bila berkata tentang bola sepak tempatan. tapi sekarang itu tolak tepi.

tak payah nak gaduh bagai la. korang dua pun sama je. Ultras, dengan perangai tak nak concentrate dekat bagi support tapi mengambil pendekatan mengutuk orang tak patriotik. Sokernet, dengan perangai 'holier than thou' diorang yang bila ditegur melenting balik.

gua ambik ayat lu sikit Luci, dan gua nak modified. "Sikap tak senonoh ni yang Tun Dr Mahathir tak berapa berkenan sebenarnya."

kita ambik contoh macam Ultras yang kuat macam Red Star Belgrade, Liverpool, AC Milan, dan River Plate. gua tak rasa diorang ambik port pun pasal apa orang kata/buat in public. kerja diorang adalah sebagai 'the 12th man' in the pitch, and it sticks to just that. ini baru adat menyokong.

walaupun aku pro-Ultras, tapi kalau diorang dah judgemental sangat macam ni, aku setuju dengan Luci yang apa yang diorang buat tu memang tak patut.

on the other hand, biar gua quote Luci sekali lagi. "Di Sokernet, polisi kami terang lagi bersuluh. Tidak ada berlapik-lapik dalam hal bola sepak Malaysia. Kalau menang agak sukar untuk kami puji, kalau kalah bersiaplah menerima habuannya."

amboi, takkan bola sepak Malaysia je kot? memang patut la orang marah. apa guna kalau tak mengkepala-banakan "50-mil-for-nothing" Torres, Del Piero yang dah tua ganyut dekat Juve tapi tak pencen-pencen lagi, Gascoigne kaki pukul dan macam-macam lagi la.

dah, gua malas nak kata banyak lagi kalau semua pun bajet pandai sangat sebenarnya.

Syazwan Marzuki berkata...

gua pon tak suka ultras, nak pulak gua jumpa video dorang terlompat2 bakar flare dalam kedai kat seksyen 7 hakim..

babi tu hakim aku selalu lepak.
pundek

kena adil,
"pendapat saya tak semestinye betol
tak bererti "pendapat awak tu betol"

last dah ni aku dah nak balik koleq dah ni..sejuk betol ekon library ni keh keh keh

rashideeshukri berkata...

buat Syazwan Marzuki, harga tiket tu takde kena mengena dengan siapa menang piala, owner siapa paling kaya atau sebagainya. harga tiket adalah mengikut zon. makin dekat dengan London, makin mahal la tiket. tu sebab Arsenal, Spurs dengan Chelsea mahal. whereas at outskirts of London, it's a lot cheaper. tapi tu pun bergantung pada team jugak. kalau Liverpool dengan MU mahal la sikit.

rashideeshukri berkata...

budak sekolah lagi rupanya Syazwan ni. dah la, gua fikir adakalanya baik lu tutup mulut je. kalau ada orang nak tunjuk (terlebih?) pandai, jangan nak ikut darah remaja sangat dengan melenting macam ni. diorang ni ada yang tak boleh ditegur.

Syazwan Marzuki berkata...

shidee, point aku pasal reger tiket tu sbb orang kata dia pon bayar RM 20.

tu jer..
"aku bayar duit tiket, duit minyak..apa lancau main mcmni" (contoh fake comment)

habis 30k lain x bayar RM 20 ke?

silent majority katanye.

orang lain bayar astro gak..nak tgk TEAM MAIN..tak semestinya tgk TEAM MENANG (walaupun tu dah pasti niat utama)

Syazwan Marzuki berkata...

jgn search nama gua kat facebook. mesti lu jumpa budak sekolah letak nama syazwan torres

(facebook.com/syazwan.marzuki)

babi buat rosak nama aku je.

aku hanyalah "silent majority mcm student IPTA/IPTS"

rashideeshukri berkata...

itu la gua kata, ini adat orang yang tak boleh ditegur.

okay, kita buat one-on-one comparison. kalau dekat Malaysia, gua kena bayar RM20 untuk tiket bola. kat Liverpool gua kena bayar 45 pounds untuk satu tiket bola. tapi tu pun belum tentu gua boleh tengok Liverpool menang.

kat sini gua boleh simpulkan yang perangai nak banding-banding harga tiket macam ni memang tak patut dilayan.

Lidah Panjang berkata...

fakri = bangang abadi
adik syazwanmarzuki = bangang abadi^2

tenang-tenang sudah.

Ozgur Cek berkata...

A rainy Sunday, I was at my house with a friend of mine and I saw a game on TV. The score was 4–0, and was played at the Boca stadium, La Bombonera.
At one point they scanned across the crowd at their fans: they danced, they sang, they twirled flags and banners. A contagious joy.
I said to my friend, 'It's beautiful to do this when their team is winning.' And he turned to me and said: 'Roberto, are you watching? Boca are losing 0–4! …'
From that moment Boca has become my team. That stadium gives me incredible feelings."
-ni pulak cerita si legend Roberto Baggio-

Syazwan Marzuki berkata...

mohon ozgur cek jangan buat cerita bangang kat sini,

silent majority tak berapa gemar.

"pendapat silent majority" kepala bana
--
tq abam shidee atas nasihat nt saya add awak di facebook kayh

sekian, mohon maafkan aku sbb takde disclaimer mcm sokernet.
keh keh keh

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

Amboi Syazwan ni...

wak_sengal berkata...

Abg pipi da masuk...jaga-jaga...

Arief_Mazlan berkata...

jaga2... abg pipi nak popcorn x?

Syazwan Marzuki berkata...

pipi dah masuk,

sokernet 1-0 syazwan marzuki kepala bana
hasil undian sepakat silent majority aku terpaksa retired.

make sure popcorn bwh RM 20, kalau tak sia2 okay.

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

Abang tak senang la hari ni. Korunk borak borak la dulu.

Ozgur Cek berkata...

@ Syazwan Marzuki
sorry for butthurt..
Im just sharing story from wiki not to give my opinion..

Ozgur Cek berkata...

owh..aku baru perasan lepas baca komen2 kat atas tu...
si SM la membingitkan suasana..ni jenis orang perasan bagus ni,xleh nk ambik port sangat..

yzdz berkata...

Serabut sial Rashidee Shukri dengan Syazwan Marzuki ni

canine berkata...

http://canineofthetiger.blogspot.com/2011/11/kalah-lagi-jom-salahkan-fans.html

Lion-O (Thundercats) berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Lion-O (Thundercats) berkata...

what a redundant comment by Luci...

kareem berkata...

perghh..baru post arini dah cecah 106 komen. Lepas gua baca sampai abis komen-komen ni semua, barulah gua sedar kenapa komen jadi banyak walhal orang yang komen berapa kerat je.

Tahniah adik Syazwan and Welcome to Sokernet!!

mcphisto berkata...

bakpe pulok ni...

Tanpa Nama berkata...

bila rashidishukree dan masuk dalam gambar gua tak jadi nam ambik popcorn, takut termuntah balik!haahaha

Aziz Nasution berkata...

komen 100+ tu.. dasyat!

btw syazwan marzuki.. kau deny yg kau ni ultras.. tp lg byk komen kau, semakin jelas ternampak sisi ultras kau.. ultras unconsciously, maybe?

baca komen menongkah arus sambil makan popcorn memang layannnn habis!

Lilo Milo berkata...

terbaik la entri kepala bana.bullshit la sesetengah ultra yg kata penyokong yg kritik malaysia main x patriotik.kalau x patriotik x sokong malaysia la..

Norhafiza Yusoff berkata...

@syazwanmarzuki ni sikit lagi boleh jadi menteri.

Sayangkan malaysia dan suka compare harga kita dengan negara luar.

Abdul Dubook berkata...

Sekarang ni gua nak kena masuk campur tak ni?

Okey, mak siapa itam dekat sini?

Haziq berkata...

Giler la da lebih 100 komen mantop luci!!haha

bG berkata...

tapi jujur gua cakap, ultras ni telah memeriahkan stadium kita. setiap kali match, dorang yang lead kita punya cheer.

gua bukan ultras

lang berkata...

tapi sekarang mak siapa yang itam ni?

redondo berkata...

adik syazwan marzuki ni obviously nerd yang pandai berkata2 tentang bola...bukan bermain (secara fizikal)..habis hari ni sehari suntuk dia tunggu orang komen kat sini semata2 nak reply...sambil2 tu search google "watching football for dummies" dan "bola sepak" serta online facebook di library....kesian...go get a girlfriend son...

Syazwan Marzuki berkata...

ramai butthurt? vaseline needed?

talk abt contents la brader, nak cerita gua ultras ke ada gerpren ke masuk beautifulnara atau ohbulan la ptuikkk

*silent majority*

kobetz berkata...

terbaik la komen. banyak syial!

selingan 1st entry..
EG berkata...
Terbaik la entry. Padat!

komen beratus tp kepala bana n bangang ditulis beribu..dem!

p/s sbb malaysia kalah sbb key player kita kne KO..then baru bahrain start cumback...
pd Luci gud entry..
pd saswan..komen cam ngn jiwa kacau je..
pd pipi.. popcorn sket..

aksara - delbat??????
debat?atau berbual lebat?

hack3line berkata...

SAYA SOKONG SYAZWAN !

SYAZWAN SEBAGAI PRESIDEN FAM !!!

Kurt berkata...

Ultras ni pun satu hal jugak...berani pegi GBK la wei kalau nak patriotik sgt...

hantuLongkang berkata...

mak aihh...tiba2 komen dah beratus?..
ini macam, sokernet dah kena angkat air sirap ni...ramai yang dah kering tekak..hahah

@Syazwan Marzuki(ko lagi? :D):
you seem clueless by juggling between 2 totally different issues i.e: "supporters vs fans" and "silent majority"...

1st, you came out how supporters should contradict fans so you can label them accordingly..now you argue which one of them were the silent majority of the last match..cant you see you were 1 mile away from making any sense?...

cer mung bbeta se-se...beng bbolok wok sekali guh ggitu...(mung awok tghanung?..tghanung memang nnelang, boh..ke mung nok bbeta gok hok tu?..hahah)

Syazwan Marzuki berkata...

u.dont.read.my.point.

end

p/s aku PEMINAT Messi does not means aku PENYOKONG barcelona keh keh keh

Syazwan Marzuki berkata...

Kurt: see kita mempersoalkan kredibiliti ultras dgn "kalau dah patriotik sgt pergilah negara XXXX sapot malaysia"

bukankah tu pendapat peribadi mcm lucy cakap kat aku?

ultras dah buktikan mereka dah smp ke GBK, Australia,Singapore.

apa lagiii..

/kepala bana

ijan de bunks berkata...

kahkahkah

aku tak sangka lah entry bana ni boleh hit yang tinggi. mohon banakan arasu dan fakri.kita lihat mana lagi power bana.

hantuLongkang berkata...

u.tried.to.force.your.POV.on.evrybody.

why.dont.you.agree.to.disagree?

a simple ending

p/s: orang blah stadium awal (dalam konteks match semalam) bukan sekadar PEMINAT...dia juga PENYOKONG...yang tak blah awal tidak patut melabel mereka cuma PEMINAT

hack3line berkata...

kepada admin sokernet,

mula-mula baca sampai setengah, saya sokong.. tapi sampai kat bab ultras malaya tu memang aku dah tak setuju langsung dah.

masa tu hujan, aku adalah antara orang paling akhir keluar dari stadium, hati ni rasa seperti disiat-siat je.

sedih, sebak, geram, kecewa, terkilan, frust, marah, menangis......
apakah lagi yang hendak dikata, terasa seperti terkunci kemas hati dan bibirku ini.

tiket pun dah habis basah kena air hujan.. naik motor redah hujan lebat ke stadium shah alam dengan harapan amat tinggi hendak tengok pasukan harimau muda menang ke atas bahrain.

pasal kutuk melampau ultras malaya tu memang tak patut la saya ingat.

ketika nampak mereka, kumpulan ultras malaya semua masih bersorak tatkala pasukan harimau muda sudah pun kalah di bumi sendiri semalam,
ketikamana pemain-pemain malaysia sudahpun masuk ke bilik persalinan selepas hampir semuanya sudah rebah, lutut dan badan sudah menyembah bumi memikirkan nasib sendiri yang sudah kalah 3 perlawanan kelayakan olimpik, aku lihat dengan mata aku sendiri ada penyokong harimau muda yang datang ke stadium dengan berkerusi roda dipapah beramai-ramai masuk ke dalam stadium bersama kumpulan ultras malaya.

aku lihat sendiri ramai kanak-kanak kecil membawa bendera malaysia dan sentiasa mengibarkannya di dalam stadium memberi sokongan,
ada pak cik-pak cik yang melihat dengan amat tegun, memegang besi penghadang stadium bukit jalil, dan asyik mengulang-ulang perkataan MALAYSIA MALAYSIA MALAYSIA MALAYSIA MALAYSIA MALAYSIA MALAYSIA MALAYSIA MALAYSIA MALAYSIA sepanjang perlawanan Harimau Muda hingga macam nak terkeluar rasanya tekak kerongkong dia tu, kuat betul doa dan harapannya supaya pasukan Malaysia menang.

aku di atas bangku, melihat dan rasa teruja dengan amat tingginya harapan rakyat Malaysia mahu melihat pasukan Harimau Muda masuk, layak ke sukan olimpik di London, mengulangi kejayaan pasukan yang digeruni dan semasa era lagenda arwah Mokhtar Dahari layak ke olimpik.

...
ketika mereka menggulung dan membawa bendera Malaysia yang amat besar, keluar dan galas beramai-ramai keluar dari stadium bukit jalil, hati aku sudah terasa amat sebak, ketika stadium sudah hampir kosong, aku masih memandang tajam ke arah padang rumput bukit jalil yang hijau.. dan hatiku sudah tidak tertahan lagi, air mata terus mengalir tanpa henti mengenangkan selepas ini laluan, perjalanan Malaysia untuk mengulangi sejarah kegemilangan bola sepak Malaysia semakin sukar dan tampak seperti amat mustahil.

apapun aku sokong slogan Ultras Malaya ~ SELAMANYA HARIMAU MALAYA

aku dulu adalah orang yang paling banyak bagi komen pedas-pedas, tapi bila lihat sendiri ultras malaya dengan semangat diaorang yang tak pernah luntur, hati aku rasa macam serba salah je.

Syazwan Marzuki berkata...

YNWA!!!

*silent majority* kepala bana


YNWA YNWA YNWA

hantuLongkang berkata...

@hack3line:
orang tiadalah jua mengutuk ultras..malah, mereka diperlukan di mana sahaja pasukan malaysia bermain..

tapi, kenapa mereka hendak menghukum seseorang hanya kerana cara mereka tidak sama dengan cara ultras...tidakkah hancur luluh hati mereka dilabelkan sebegitu rupa?...adakah sokongan mereka tidak setanding ultras?...adakah ultras sangat mulia di sisi sultan bola?..

itu sahaja yang cuba dikatakan di dalam entri tersebut..marilah kita berganding bahu untuk nusa dan bangsa dan agama dan apa2 lagi yang kita sayangi..

Pe(m)kritik berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
rashideeshukri berkata...

tapi gua syak diorang pernah keluarkan pun statement tak patriotik tu. FB diorang siap agree lagi dengan apa Luci cakap ni. jadi apa nak kecoh lagi?

macam ni la. semua orang pun buat silap. mungkin yang cakap tu semua budak yang tak potong kulup lagi dan baru je masuk Ultras. kat sini pun ada jugak, macam Hidemichi misalnya.

hantuLongkang berkata...

@rashideeshukri:
mengapa engkau berkata demikian?..janganlah kita memotong kulup mereka jika mereka tidak mahu..mungkin kampung mereka masih banjir...tidakkah kurang sopan memotong kulup di tempat pemindahan mangsa banjir?...

Kenji Dimes berkata...

dalam byk2 komen aku nak gelak bila fans liverpool tak tahu YOU WILL NEVER WALK ALONE tu apabenda

betul cakap shidee, ramai tunjuk pandai diri sndiri tak cukup pandai..

soal persoalkan patriotik tu..entah mana2 sapa tah buat. team malaysia pon ada orang marah bila yang dah dapat flag cabut awal

hantuLongkang berkata...

@Kenji Dimes:
jangan samakan YNWA liverpool dengan ultras malaya punya YNWA...ada pernah ultras rentang banner "Sultan Bola OUT" macam budak2 liverpool buat kat G&H?...ataupun menempelak coach bila mengeluarkan kenyataan bangang macam roy hodgson kena?..

diorang ultras...tapi tidak membabi-buta

kalau setakat FAM yang di-bangsat-kan sedangkan benda yang lagi penting tak disuarakan, itu ultras belum matang...masih dalam pembikinan..

Kenji Dimes berkata...

kalo xde ultras tu orang tak pergi stadium ke?sibuk beno dgn ultras dia

jauh2 kan la mentaliti dah kalah balik awal.

kalau nak tgk match asik menang je baik lu tgk livescore je bhai..

YNWA, kalo ikot logik fans liverpool kat istanbul dah keluar awal kena kitai dgn Milan. adahal balik awal?

hantuLongkang berkata...

kalau ultras beri teladan baik, you'll see people will join the mass like a plague..

kita nak memupuk semangat jangan balik awal..tapi, kalau korang terus menghukum, orang akan menjauhi ultras..

dan aku juga kenal ultras yang sejati...dan aku juga kenal ramai ultras ikut-ikutan...yang bermentaliti "aku ultras, korang kena ikut aku, kalau tak, korang tak supportive macam aku"...kalau macam tu, 100 tahun lagipun, semangat ultras(bukan golongan ultras) takkan berkembang

Kenji Dimes berkata...

apesal cerita ultras ni..pergi lah mati

mcm gua cakap..gua duduk dgn team malaysia pon orang marah balik awal. nak pulak yang dah dapat bendera pon balik awal..jangan kata team malaysia tu sebenarnya ultras dah lah

benda ni tak perlu di ajar..ni semua patut dah ada dalam kepala otak sendiri.
malang sungguh duduk kat malaysia. nak tgk bola pon kena ajar bg teladan bagai..

kepala bana

hantuLongkang berkata...

tak perlu ajar...orang tengok benda tu baik, diorang akan ikut..

team malaysia?...what a joke...
itu sama nilainya dengan budak2 chelsea yang diberi bendera plastik dan kibarkan dalam stadium(sori fans chelsea, kadang2 kena bagi contoh...haha)..

Kenji Dimes berkata...

lu pon sama je what a joke..prinsip YNWA pon lu tak paham

ni nak kena ajar la apabenda la..gua tgk bola dari stadium paroi tak upgrade sampai dah jadi besar tak pernah pon kena ajar

bangang

hantuLongkang berkata...

walaupun ko paham prinsip YNWA, jangan expect semua orang akan paham..jangan nak paksa orang ikut prinsip kita...dia pun ada kepala otak dan prinsip sendiri..

nampaknya, lagi elok kita agree to disagree...nampak bangang pulak bertekak dalam sokernet ni..mengabihkan bogheh yo..

Wanturd™ berkata...

hack3line: sekejap bukit jalil, sekejap stadium shah alam. kau pergi ke tak? ilusi?

Kenji Dimes berkata...

kan? so senang cerita semua bang.

lucy pon bangang
syazwan pon sama
ah semua pon sama..

prinsip menyokong pon tak paham. pesal la aku lahir kat malaysia..kalo lee chong wei tu main bola, aku rasa dia x merasa dato kot.

kalah dgn lin dan je manjang orang booo balik awal

hack3line berkata...

Mr. Schomey™,

aku pergi la stadium bukit jalil, silap tulis, maaf la teringat pula pada shah alam

ini gambar tiket aku, habis basah kena air hujan...

http://i185.photobucket.com/albums/x252/malay_tiger/bahrainmalaysia-1.jpg

aku ada tulis tentang kelemahan pasukan harimau muda yang perlu diperbaiki.. dengan agak panjang lebar, lebih kepada apa yang johan cruyff pernah katakan dulu dalam membentuk pasukan bola sepak muda yang baik seperti yang telah dia lakukan kepada ajax dan barcelona.

kelemahan Harimau Muda : teknik kawalan, disiplin, sedih, sebak, terkilan, kecewa, geram...
http://forum.lowyat.net/index.php?showtopic=2126887&hl=kelemahan+harimau+muda

tumpang tulis kat forum tu sebab function dia banyak dan senang dari buat blog.

Myth3fy berkata...

ultras bangang. ultras bangang. ultras bangang.

r.k berkata...

ghua rasa ini kes kerna nila setitik rosak susu sebelanga .

baiklah , ghua faham . :)

Bunut Payung FC berkata...

Komen dah melalut kat sini.

Yang jadi main point entri ni ialah tak ada saper berhak menentukan bagaimana orang lain hendak memberi sokongan, kritikan, cacian, pujian dan sebagainya.

Macam hantu longkang cakap benda ni is about agree to disagree. orang lain ada cara lain dia so why not just agree with them.

pehal nak melalut jauh sangat? point lucy aku tengok mudah dan simple je

Pet Shop Boys berkata...

Gua dah baca balik semua komen dan gua cakap yang bersalah dalam hal ini adalah Syazwan Marzuki.....

sebab dia dulu yang ngungkit pasal bapak Lucy.

Apa hal ni main bapak2 orang ni?

Ahmad Mimpi berkata...

apelah yang serabut sangat

ultras kalau nak sokong walaupun malaysia kena berbijik2 pun apa de hal

kita tak boleh nak paksa orang ikut pandangan kita 100% baik sokernet, lucy mahupun ultras..

jadinya, Malaysia kalah kepada bahrain yang main 10 pemain dalam masa 6 minit kena 3 gol memang kepala bana..


bana tetap bana

main bagus kita puji
main tahi kita keji..



p/s: guwa suka cara ultras support 90+ minit tak berhenti tapi guwa rs janganlah butthurt sangat kalau orang kritik malaysia. tu tanda syg..

yg kritik lebih2 tu pun setakat masuk futsal imetro je. cuba main bola tengok. bana ke tak agk2?


guwa harapkan keajaiban Malaysia dapat keluar dari jaguh kampung ASEAN

Mista Maman berkata...

@Syazwan Marzuki..
What the fuck? Just get lost. People have their very own ways to react in how to support & how to be a supporter. I agree with @HantuLongkang here. I am Chelsea too but that's not making me such idiot. Just go away. Komen melalut dah tu panjang nak mampos, siap berepisod lak. Relax ah. Aduyai!
Pasal Team Malaysia, to be honest, Nazmi keep our heart of formation maintain & that is our future hero & captain. Lepas dia kuar, then you can see how poor our midfield area. Thamil pula muka dah ganas tp main xboleh blah. Memang kte xde striker ke? Kalau player tengah yg jd striker, kan boleh? Geram memuncak lepas kene 2 biji dalam masa yg singkat. Pastu, berharap game habis cepat. Rasa sedih.

Syazwan Marzuki berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Syazwan Marzuki berkata...

pet shop boys mohon jangan bangang sgt

yang tulis pasal bapak tu Lucy sendiri..

kepala bana apa kau cakap ni?

@maman kasi update blog dulu jangan nak fuck off sangat.
pot pett pot peett mcm silent majority ok

jebat berkata...

aku tak kisah dgn suma komen ni..masing2 ada hak cara nak sokong...tapi kalah 3-2 lepas leading 2-0 lawan dengan 10 pemain mmg tak leh terima..6 minit 3 gol???????????baik suma player benti la main bola (kecuali adik nazmi)..........

Destrokk berkata...

errr....sesiapa kat sini nak kuaci?

Tanpa Nama berkata...

@rashideeshukri berkata...
tapi gua syak diorang pernah keluarkan pun statement tak patriotik tu. FB diorang siap agree lagi dengan apa Luci cakap ni. jadi apa nak kecoh lagi?

Err...diorg ni siapa? Apakah rashideeshukri ni punya semua akaun FB budak2 Ultras, nak kata pasal 'diorg' di FB? Mana logikmu.
Sebab tulah gua selalu nak muntah kalau rashideeshukri interframe. Komen mcm budak tak potong kulup! (katanya...) kah! kah! kah!

Buenaventura Durruti berkata...

Setuju dengan Syazwan Marzuki. Kalau ada 11 macam Syazwan Marzuki ini dah lama Malaysia menang Piala Dunia

yetzack berkata...

Ultra2 mende la korang ni.setakat nama n info player pon tau bila ada game saja baik tak payah.

Kalo ultra sgt,apa hal masa kt indon haritu takde pon yang gi gaduh2 macam ultras dkt italy?

mad berkata...

nak kuaci nak kuaci !

Kenji Dimes berkata...

yetzack: tu namanye hooligan lah

hooligan kat italy dgn ultras dua entiti berbeza

kat spain pon ada ultras. real madrid pon ada..dok belakang gol.

ada nampak dorang bergadoh?

tu yang aku sedih duk malaysia ni.. tgk bola pon x cukup pandai. malang betol nasib aku

Phloe berkata...

keje sokernet cuma trolling, maximise butthurt level dan gain as much attention as possible. same je mcm obe.

zargus2702 berkata...

-sume x bangang, yg bangang sultan bola n co je..

-mohon sultan bola n co berenti kerja serta merta!!

Ozgur Cek berkata...

sudah2 la tu paku Syazwan Marzuki..
mungkin dia xkenal lagi sape Kardio dgn Klasemen Forever..

Kurt berkata...

dah seru nama Kardio dgn Klasemen Forever apelagi si empunya diri, tak reti2 ker nak munculkan diri...hahahaha....

Syazwan Marzuki berkata...

apa lagi ni tak habis2 seru nama ni?

jangan jadi "judgemental" - silent majority

mental mental

Qazwsx berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
rashideeshukri berkata...

@Hidemichi: meh gua quote balik apa gua cakap. "macam ni la. semua orang pun buat silap. mungkin yang cakap tu semua budak yang tak potong kulup lagi dan baru je masuk Ultras. kat sini pun ada jugak, macam Hidemichi misalnya."

reti mengekstrak isi dari ayat tak? oh lupa, kulup tak potong lagi kan.

nak bukti lagi? ini page rasmi diorang.

https://www.facebook.com/UltrasMalaya07

lain kali kalau nak trolling jangang guna kepala takuk. orang tak suka.

Qazwsx berkata...

@Unknown

France pernah menang WC skali je.98

Teck Sedap berkata...

Gua suka Dahlia Teck. adakah gua ultras? hahaha

kerang berkata...

kalau lucius maximus, syazwan marzuki ngan freddie marciano(presiden ultras) duduk semeja dan sembang pasal bola sepak malaysia, aku rasa boleh patah lapan meja ni..kahkah

Aziz Nasution berkata...

pop corn aku dah habis..siapa ada kuaci td? bak mai sikit..

aku perasan comentator kat sini dah byk main serang peribadi bila arguing.. apahal ntah..

off topic-last week aku terserempak dgn dahlia teck.. 'teck' dia memang tiptop.. kenyang la si apek..kehkehkeh

Adam Ruslan berkata...

Setelah membaca 160+ komen, saya ingin memberi pandangan terhadap artikel dan komen berbentuk Mahathir seperti berikut:

1. Syazwan Marzuki, adalah tidak baik memanggil arwah abah Lucius sebagai 'bapak lu'. Hormat orang tua sikit boleh? Paham?

2. Dah nama golongan pon ULTRA, maka hangpa nak berultra loncat duduk kat stadium sampai pagi pon sapa nak kesah? Tapi janganla kesahkan orang yang nak balik awai, depa bukan ULTRA macam hangpa. Hangpakan ULTRA. Tapi depa ni tetap SOKONG Malaysia jugak, bawak bendera jugak, pakai jersi jugak, beli teket jugak. Tu pon tak boleh beza ka?

3. Aku setuju dengan katup tv, balik awal atau pon jerit 'bodoh' kat Fakri / Thamil kat stadium. Tapi bukan baling botol, pecahkan kerusi, memancarkan laser, bukak flare dan aksi konon-konon terlebih supportive sebab itu bangang.

4. Seultra manapon sokongan terhadap pasukan yang disayangi, tapi kalau buat bangang dengan 6 minit dikitai 3 gol terus kalah, panas hati tetap panas hati weh!

Sapa yang tak panas hati ni, takde perasaan gamaknya.

Baiklah. Sekian.

yetzack berkata...

Kenji dimes :
2001-5 liverpool stabbed during ucl match
2007-7 man utd injured,3stabbed during ucl match
2009-arsenal fan stabbed,flare thrown

Semua ni dibuat oleh roma ultras.English fan pggl rome,stab city.so kt mn beza antara ultras dgn hooligan?

Yg gua nk ckp ialah,dkt malaysia ni blom smpai tahap ultra.kalo stakat nama pemain pon xbrp tau,tggu game kt bkt jalil br nk dtg.

Xpyh la nk ultra bagai semua.ckp sebagai fanboy sudah.

Kenji Dimes berkata...

yetzack : kes 2001 Napoli bukan rome.

dia mcmnilah. kes orang suruh balik awal ni la..yang buat taik ni sorang dua..satu ultras meleis kena

satu dua orang ultras napoli nak jadi hooligan..ultras napoli dapat taik

apa point ko nak buktikan kes mati ni? orang tak masuk ultras pon berbunuh sbb tgk bola kat bar. kat AC pon smp jahit kepala tgk ManYoo kena bahan dgn Barca.

kalo ada orang mampos sbb ultras malaya..mohon copy paste

dah lari topik sesangat dah ni
menegakkan kote yang baru lepas pancut, mmg letih

Azli Rimon berkata...

kamon la ultras...baru kena jentik skit dah ndak melantun.

Abang abang kat sini bukan sehari dua baru kenal bola bro.

Kalau tak leh terima kritikan..sampai bila lu ndak maju.

Kenji Dimes berkata...

orang lain pon bukan baru tgk bola brader

JJ KRN berkata...

Aku sokong entry ni. Budak ultra tak payah lah nak bising 90 minutes kalau ye pon nak sokong. Focus lah dekat game. Kerusi untuk duduk bukan untuk berdiri. Aku tabik semangat nak menyokong dorang tu tapi lepas ni tolong lah diam bila game dah start. Bising masa goal je sudah. Tak penat ke 90 minutes asyik nak menyanyi je. Annoying. Sekian.

Kenji Dimes berkata...

JJ KRN kat epl tu bukan chants ke? ke tv ko rosak? cuma dorang tak berdiri sebab dia, otai bolasepak luar je paham. budak2 tak paham sgt

real madrid/barcelona diam ke stadium dorang? nanti aku bg pinjam tv aku.
rosak teruk tv kau ni

JJ KRN berkata...

Kenji : Kau mesti budak ultra kan? HEHEHEHE. COWIEEE kalau butthurt. Aku cuma cakap apa aku rasa je. Everyone has their own opinion. Peace ;)

Kenji Dimes berkata...

dah asal mcmni je cop ultras.

butthurt la pemende la?
BALAA BALAA

orang kata, ilmu tak cukup jangan tunjuk pandai COWWIIIEE kalau butthurt sbb gagal tgk bola dgn betul :)

JJ KRN berkata...

kalau awak pandai tak payah cakap la pasal tv org teruk ke ape ke. alahai. baru cakap sikit dah konon2 nak bagi pinjam tv bagai. cuba jadi mcm abang pipi. rileks je. harhar. bye.

Kenji Dimes berkata...

dik, malam ni tak silap abg ada match league cup. Make sure TV jgn silent.

kalau awak kurang pendengaran janganlah komen tanpa pengetahuan COWWIIEE butthurt :)

Ahmad Afif berkata...

Bikin 200 komen kira elok jugak ni.

SFB berkata...

makin lama makin ramai lak mengkepala banakan diri sendiri.

semua nak mengaku hebat ilmu bola la apa bagai. pastu orang lain semua bangang.

Aduh, memang Gagal!

Bozu berkata...

malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial
malingsial

Haziq berkata...

Si Bozu ni ok tak??dari td asyik2 malingsial,

Gila ke??haha

pojak berkata...

kesimpulannya ultra adalah sekumpulan cheerleader yang tetap akan menggembirakan tim sendiri walau bangang mana pun.tukar la nama.cheertras Malaya

talkIZcheap! berkata...

kah kah! Nak tengok bola dalam keadaan senyap baik gi tengok tenis, golf ataupun catur...

p/s: membantu dalam mencapai 200 komen :p

pokdegrunge berkata...

sweet FA

JarKhatDesign berkata...

ultras atau x..kalau g stadium sokong team msia tu, kire ade semangat kesukanan dan patriotik la tu woi..ape ko ingt ultras je ke penyokong sejati? geng2 bdk2 spm x pun kolej atau ipta atau yg baru keje tu?patriotik kalau cte, sampai esok pn x abis..sokong msia pnye team walau kalah walau maen cam anak haron, itu hanyalah berape percent je dr smgt patriotik. tanye pasal sejarah negara, perlembagaan negara, wira negara, isu semasa, ekonomi negara haram x tau ape2..kibar bendera kat stadium tp bile hari merdeka xde plak pasang bendera kat keter ke moto ke..ptuiii! aku kenal otai2 ultras ni, dorg xdelah se poyo mcm bdk2 yg baru nak join ultras yg bajet bg sokongan x berbelah bahagi, x macam org lain.. kepala bana kau la..itu hanya terikut2 dgn falsampah korg tu, bkn dari hati nurani masing2.. padehal seko2 menyirap je kan..ape dulu msia g olimpik sbb ultras ke? rase powe sgt kasi turun la sultan bola dulu..baru bole cte.ultras sampai aussie? jubo lu, itu semua student yg tlg bawak name ultras ok.aku sendiri ade di tempat kejadian. so xpayah nak bajet sgt la kot..aku tgk mude2 lg, baru setahun dua dtg stadium.

JJ KRN berkata...

haha "cheertras malaya" hahahahhah nice one.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...