ANDA SEDANG MEMBACA

11

Bola Emas - La Pulga Atomica

pkpkknlh videos Isnin, Januari 07, 2013
Peristiwa yang ditunggu-tunggu oleh semua makhluk bumi ialah pengumuman FIFA Ballon d' Or. Kalau korang orang melayu jangan nak menipu kata faham makud Ballon d'Or ni. Ballon d'Or ialah perkataan dari bahasa Perancis bermaksud Bola Emas.

Ballon d'Or ini di ilhamkan dari sebuah majalah bola sepak dari Perancis dan sehingga kini masih digunakan untuk mengiktiraf pemain bola sepak yang bermain di bawah naungan UEFA dan berketurunan Eropah. Sehingga tahun 2007 berlaku perubahan dan semua pemain di dunia layak untuk bertanding.

Setelah banyak-banyak pemain dicalonkan, hanya yang tinggal cuma 3 orang. Iaitu Messi, C.Ronaldo dan Iniesta. Apa yang menarik, Messi masih lagi dicalonkan setelah memenangi 3 kali berturut-turut dan ini bukan perkara yang pelik bila seorang pemain berjaya menjaringkan 91 gol dalam semusim dicalonkan sekali lagi setelah disaring dengan begitu ketat.

Bila Pele mengatakan bahawa Ballon d'Or wajib diberikan kepada C.Ronaldo dan bukannya Messia atau Iniesta seakan-akan mempertikaikan keupayaan Messi dan Iniesta. Dasar orang tua tak hormat calon-calon.
Dengan membawa pasukan menjuarai La Liga ia bukan tiket mudah memperolehi pengiktirafan tertinggi ini.

Bagi aku, mendapatkan gelaran Ballon d'Or ini seharusnya dinilai bukan dari aspek permainan dan rekod kecemerlangan bersama pasukan saja, tapi lebih dari itu. Menjadi pemain fleksibel di atas padang dan di luar padang adalah perkara yang wajib diteliti oleh panel.

Tapi bagi aku, menilai aspek-aspek tersebut adalah perkara yang membuang masa dan untuk tidak membuang masa tersebut. Aku rasa panel harus menilai kata-kata dari mereka-mereka ini.


"Messi seorang dewa dan makhluk dari planet lain" - Gerd Muller



"Messi bermain seperti PlayStation. Orang yang memperkatakan sebaliknya adalah mereka yang tidak tahu apa pun soal bola sepak" - Zlatan Ibrahimovic

"Dia (Messi) layak mendapat 10 Ballon d'Or" - Samuel Eto'o

11 Ulasan:

hantuLongkang berkata...

"Kalau korang orang melayu jangan nak menipu kata faham makud Ballon d'Or ni"
- petai kt-

aku susah nak kata 'bodoh' kat orang pasal akupun bukan cerdik, tapi kali ni aku selamba berani cakap:

'bodoh jugak ko ni boleh bagi statement bodoh macam ni..dalam gua mana ko belajar?'

hgg berkata...

cakap pasal melayu terus melenting jenih orang bodo mcm hantulongkang..kahkahkah

Badang berkata...

Pele itu pelir...

hantuLongkang berkata...

@hgg:
aku tak kisah pun ko nak kutuk melayu...tapi kutuk biar berasas...jangan kutuk macam orang bodoh mengutuk...

paham tak encik hgg yang bijak?

hgg berkata...

lu tau ka ballon d'or tu apa dia encik hantulongkang? kahkahkah..

hgg berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
hgg berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
kobetz berkata...

org melayu yg tgk bola tau je belon dio nie ape..
makcik yg jual karipap pon tau kalo laki dia antu bola..
tanye sokerleak, dia berhujah ngn ko cam diorg mng piala nie..
tp klo ko tnye bdk2 kpop muke jawa bru dorg geleng2 kpla..

kat sni point kat hantu longkang..
bkn mslh melayu.. tp mmg bahasa tu nk gud2 je.. bangang la jawab nye...

petai kt berkata...

messi sekali lg meraih anugerah ballon d'or kali keempat dengan undian 41%..meninggalkan ronaldo dengan 21% dan iniesta 10%.

La pulga atomica

talkIZcheap! berkata...

91 gol semusim? Sebenarnya 91 gol setahun...

petai kt berkata...

that true.

thank talkIZcheap!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...