ANDA SEDANG MEMBACA

9

Dinasti Sultan Bola

Rilekkk.. Baru 30 tahun yang aku punya. Kau tengok yang 30 tahun lagi sebelah aku ni.
Semua orang dah tahu dan jangka. Dari politik membawak ke pertubuhan sukan semuanya ada dinasti sendiri. Waris-mewarisi. Peninggalan bapak bagi ke anak. Tapi tak apa. Pakat-pakat boleh buat hashtag #PresidenFAMSilaLetakJawatan, #RombakFAM, atau #30TahunNeraka kalau Malaysia masih di takuk lama. Mungkin itu salah satu cara nak suarakan penentangan berbanding memboikot terus stadium. Apa boleh buat. Dah itu pilihan hidup mereka.

Namun begitu, kita jangan cepat melatah buat kesimpulan sendiri. Bagi peluang. Jadi di sini biar aku senaraikan apa yang patut presiden baharu buat kalau nak kewibawaannya terbukti. Itu pun kalau betul dia bersungguh lah.

1. Bolasepak Malaysia Sekarang kita ada National Football Development Plan (Pelan Pembangunan Bolasepak Malaysia) di bawah kerjasama Kementerian Belia dan Sukan dan Kementerian Pelajaran Malaysia sambil dibantu oleh Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) sendiri. Ini sudah diulas di sini oleh Van Kordi. Jadi, aku harap pelan yang ada ni bukan tinggal pelan aje serupa lepas-lepas. Khairy Jamaluddin tu aku nampak kesungguhan dia. Yang dari belah FAM ni diharapkan ada kesungguhan juga. Bukan sekadar mesyuarat karipap mihun dua,tiga round untuk cakap dekat wartawan "pelan bolasepak tunjuk prestasi baik."

2. Kembalikan hak penyiaran Liga Malaysia kepada stesen tv percuma. Dalam konteks ini, RTM. Mungkin ada yang tidak bersetuju dan berpendapat Astro sebagai penaja utama lebih berhak ke atas hak penyiaran seperti yang dipersetujui FAM. Lagipun kita semua tahu Astro sebagai syarikat swasta bermotifkan keuntungan. Tapi macam mana nak 'merakyatkan bolasepak' kalau kau nak tengok bola kena ada Astro? Sekarang ni hiburan sukan bolasepak hanya boleh dinikmati golongan menengah dan atas. Yang tak mampu nak miliki Astro macam mana? Sampai bila-bila roh bolasepak tak ada andai semangat sukan ini tidak sampai ke semua golongan. Masa Piala Thomas akhir tempoh hari, aku malu betul tengok kerajaan kena merayu dengan Astro mintak hak penyiaran. Tak mustahil jika keadaan ni berterusan, nak tengok final Piala FA atau final Piala Malaysia dua tiga tahun lagi RTM kena merayu pulak dengan Astro mintak benda sama. Jadi, aku harap Presiden baharu boleh berbuat sesuatu supaya kes seumpama ini tidak berulang.

3. Naik taraf infrastruktur. Padang, scoreboard, tempat duduk, lampu limpah, keadaan stadium, dan faktor-faktor lain. Kualiti padang terutamanya masih di tahap yang menyedihkan. Aku bukan apa. Bila prasarana ni semua dah dinaiktaraf, kita dah boleh letakkan kegagalan di bahu pemain dan jurulatih dah. Kalau sebelum ni sedap sangat depa ni cakap "padang tak elok. Susah nak sepak bola." Kepala bana kau lah. Diri sendiri terlompat macam monyet tengah padang nak salahkan padang. Jadi, bila pemain salahkan padang, FAM buatlah sesuatu untuk padang. Biar gagap depa nak pikir alasan apa lagi nak bagi kalau main terabur.

4. Hentikan semua tindakan yang pernah dibuat presiden terdahulu. Tolonglah hadir perlawanan akhir, rombak artikel 88, peka dengan kehendak penyokong, lebih mesra media, longgarkan sedikit peraturan di stadium untuk ultras terkinja-kinja, dan beberapa lagi yang aku malas nak cakap. Ya aku tak suka ultras tapi kadang-kadang deme ni okeylah jugak bila diterajang tepi soal-soal bangang yang pernah ditimbulkan dulu. Benda-benda ini nampak kecil tapi di mata penyokong amatlah besar ertinya. Kepimpinan yang berwibawa diperlukan untuk bawa naik bolasepak.

Itu je dulu. Kalau 4 benda ni presiden baharu tak mampu buat dalam tempoh 5 tahun ini, dah boleh nampak dah ke mana hala tuju bolasepak negara. Dikepala banakan macam biasa, dimaki, dicaci, di-'hashtag', dan pelbagai lagi. Suara hati aku secara peribadi mahukan Tengku Mahkota Johor ambik alih. Mungkin songsang hasrat aku ni dilontarkan di Sokernet tapi aku peduli apa, dah pendapat aku. Senada dengan Racync, aku berpandangan di Malaysia ni presiden FAM kena dipegang kerabat diraja kerana pengaruhnya sebagai kerabat diperlukan di peringkat AFC dan FIFA nanti. Kau ingat dua pertubuhan tu nak dengar cakap presiden yang dari kalangan ahli politik? Susah braderrr. Susah.

Lagi satu TMJ ni jenis tak sayang duit. Dia kaya. Kita semua pun tahu kuasa duit ni macam mana. Nak pemain itu ini, ok dia bagi. Nak jurulatih itu ini, pun dia bagi. Nak stadium cantik, boleh. Nak penaja besar, ya dia boleh ejas. Lagipun dia masih baru dalam bolasepak maka semangat dia masih membara. Tolak cerita-cerita peribadi, dia boleh jadi presiden FAM yang power pernah kita ada. Apakan daya, pertubuhan di Malaysia ni terbentuk dengan dinasti. Kesimpulannya, kita bagi dulu masa untuk presiden baharu. Jangan lekas buat tohmahan. Mungkin benar pepatah "ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi" tapi kita tengoklah dulu macam mana.

Nota kaki : Apa-apa hal aku nak tunjuk gambar paling power ni.

Kahkahkah

9 Ulasan:

Apostolos Velios berkata...

keluar mulut sokernet,masuk mulut sukanstar.

Tanpa Nama berkata...

Dey cocksucker arsenal

- Tun Mari Mariappan -

jinkalewa berkata...

babi keling nih kat sini ko ade jugak ke itam,perlu sangat ka selitkan arsenal di situ? erm sekadar bertanya.

En Lampu berkata...

dey keling.. go dai faker..

En Lampu berkata...

dey keling.. go dai faker..

Prof John berkata...

FAM under Dinasti Pahang.
Aku walau kureng dgn persekitaran bola malaysia, tp aku sokong jika TMJ yg jadi Presiden, walau masih mentah, tapi bila duit banyak apa pon blh jadi.

kobetz berkata...

cari alasan cite psl fam pdhl nk tunjuk gambo tu je kan.. bahaha..

Tanpa Nama berkata...

gambar tu sepower citer FAM...sama standart..fuh power sungguh..

Tanpa Nama berkata...

camne ngn mutu pengadilan? tak masuk senarai ke..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...