ANDA SEDANG MEMBACA

25

Piala Asia 2011: Dari Amman Ke Damsyik Jualan Shawarma Mencecah Paras Tertinggi

LuciusMaximus Isnin, Januari 10, 2011 , , , , ,
Sebelum apa-apa kita layan iklan Piala Asia 2011 sepam dulu, kasi semangat Asia sikit dan buang semua hantu setan Red Devils dalam diri tu.



Silap tak ada orang Melayu bersilat je dalam iklan tu. Bila agaknya? Kena tanya Sultan Bola dan K Rajagobal.

Kumpulan B memulakan persaingan malam tadi dengan Jepun bertemu Jordan dan Arab Saudi menentang Syria. Dua Goliath Asia melawan dua pasukan bertaraf David (padang tembaga).

Battle of the Js

Pasukan ke-29 dunia bertemu dengan pasukan ke-104 dunia. Atas kertas lagi terang-terang Samurai Blue dilihat mudah untuk mengatasi Al-Nashama (The Braves). Tetapi Jordan membuktikan mereka memang layak diberi gelaran Al-Nashama apabila melakukan kejutan untuk mengikat Jepun 1-1.

Reputasi Jepun sebagai juara Asia 3 kali memang tidak menggugat Jordan langsung. Sebaliknya Jordan terlebih dulu di depan minit ke-45 apabila pemain tengah Hassan Abdel Fatah merembat dari luar kotak untuk memboboli gawang Jepun. Turun minum dan Jordan selesa dengan satu gol di depan.

Babak kedua berlangsung dan seperti diduga Jordan memilih untuk bertahan dari serangan Banzai bertali-arus oleh Jepun. Jurulatih Adnan Hamad menerapkan formasi 9-1-0 untuk menahan asakan Samurai Blue. Pertahanan Jordan memang kental dan mereka ibarat telah merentangkan Sungai Jordan di depan gawang mereka yang membuatkannya mustahil untuk diseberang oleh mana-mana pemain Jepun, baik oleh Shinji Kagawa mahu pun Keisuke Honda.

Kebuntuan, Jepun beralih kepada mod Kamikaze dengan masa perlawanan yang semakin suntuk. Pemain pertahanan mereka yang bermain untuk kelab Belanda VVV-Venlo akhirnya muncul wira pada minit ke-92 bermain dalam waktu kecederaan. Maya Yoshida melompat untuk menanduk bola hasil tendangan penjuru ibarat Mitsubishi Zero meluru dalam serangan nekad Kamikaze untuk menyamakan kedudukan. Jepun dan Jordan akhirnya berkongsi mata.

Di luar padang, indeks awek antara Jepun dan Jordan juga turut mencatat keputusan seri.

Arabian Affairs

Perlawanan kedua menemukan jaguh bolasepak dunia Arab dan benua Asia, Arab Saudi bertemu dengan Syria yang bukanlah kuasa bolasepak Arab, jauh sekali Asia.

Untuk pemain Syria berdiri di atas padang menentang Arab Saudi adalah ibarat Gabenor Syam (kini Syria), Muawiyah berdiri di atas dataran Siffin memberontak ke atas pemerintahan Khalifah Ali dalam Perang Siffin. Ini adalah perseteruan Madinah-Damsyik dihidupkan kembali dalam bolasepak.

Di tempat duduk penonton, penyokong Arab Saudi dengan jubah putih dan serban mereka sementara penyokong Syria dengan baju-t dan seluar jeans. Dua dunia Arab berbeza. Yang satu budaya konservatif dan penuh dengan Wahabbisme,satu lagi berbudaya agak liberal dan kaya dengan nasionalisme Arab.

Mungkin pengalaman berperang dengan Israel berkali-kali dan diperintah junta tentera menjadikan pemain Syria lebih kental dan permainannya tersusun. Sedangkan pemain Arab Saudi seperti kehilangan arah tujuan, mungkin fikiran melayang ke Riyadh risaukan jika isteri di rumah curi-curi keluar memandu Mercedes dan BMW milik si suami.

Akibatnya Syria terlebih dulu di depan melalui jaringan Abdelrazaq Al-Hussain pada minit ke-38. Barulah Arab Saudi tersentak dan bangkit untuk kembali menyamakan kedudukan melalui tandukan kencang Taiseer Al-Jassim di minit ke-60. Tetapi ianya tidak kekal lama, selang 3 minit Abdelrazaq Al-Hussain kembali muncul wira meletakkan Qasioun Eagles di depan mengatasi Green Falcons.

Kali ini tidak ada timbang tara atau kebuntuan seperti ribuan tahun dulu antara Muawiyah dan Ali. Pertembungan dua kuasa Arab kali ini diselesaikan dalam 90 minit dengan Syria muncul pemenang 2-1 mengatasi Arab Saudi. Almarhum Muawiyah pasti tersenyum bangga, waris Dinasti Umayyah, Syria sekali lagi menindakkan hegemoni Arab dari Semenanjung.

Sebagai balasan, Sultan Bola Arab Saudi yakni Putera Sultan Bin Fahd Bin Abdulaziz berkenan mencemar duli dengan memecat jurulatih Green Falcons, Jose Peseiro yang berasal dari Portugal.

Kedudukan Kumpulan B kini agak bercelaru dengan Syria terklasemen dan Arab Saudi pula berada di dasar. Jepun dan Jordan pula kini hanya dengan bekalan 1 mata.

Malam ini:
Pertembungan Kumpulan C bermula dengan dua musuh ketat dunia sukan kriket, India dan Australia bersepak mula pada jam 9:15 malam. Cuma kali ini dalam bolasepak dan India tidak mempunyai Sachin Tendulkar dunia bolasepak. Sedang Australia dibarisi pemain taraf EPL antaranya si peninju tiang bendera penjuru, Tim Cahill.

Kemudiannya jam 12:15 pagi Korea Selatan akan bersepak mula melawan Bahrain. Sokernet ada menerima pesanan dari Red Devils paling sepet di dunia, Park JS:

"Nasib den kek Qatar. Kalau den kek Old Trafford kelmarin nayo eh anak buah King Kenny den kojo kan sampai jadi masak lomak cili api. Ni den nak posan, sapo tak tengok game Korea malam ni bukan true Red Devils yo!"


*Terjemahan bahasa Nogori Manchestee dibuat tanpa izin Jorji dan Hishamuddin Rais.

Dalam pada itu anak Harimau Malaya, Subkhiddin Mohd Salleh telah dipilih untuk menjadi pengadil perlawanan Kumpulan D antara Korea Utara dan Emiriah Arab Bersatu. Turut menemani beliau penjaga garisan Mohd Sabri Mat Daud.

Sebelum berpisah, saksikan terbangan maut Green Falcons bernama Taisir Al-Jassim dalam usaha beliau menyelamatkan nasib jurulatih Arab Saudi, Jose Peseiro. Malangnya ia tidak memadai untuk membuat Sultan Bola Arab Saudi merasa girang.



Terjemahan:

"Kini saatnya sudah tiba untuk melakar sejarah Arab Saudi. Bola ditepis keluar, saya masih belum solat, wah apakah itu? Orait! Allaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Sejarah Arab Saudi! Sejarah Arab Saudi kini telah tercipta. Yakni sejarahnya Arab Saudi. Anda, saya dan juga Cik Kamilah..." - Pengulas Arab

25 Ulasan:

AlpocodelaCruz berkata...

kacau!

AlpocodelaCruz berkata...

Yes!Boleh baca entry dgn girang!

LuciusMaximus berkata...

Apa yang kacau?

hantuLongkang berkata...

apa biawakkah ini AFC Asian Cup?.. takde lverpool, aku tak layan.. dari ana berdarah celup liverpool.. haha

**sekian utk bln ni... bln dpn aku xde kijer aku merapu lagi.. korang menyampah, ado den kesah? miahaha

AlpocodelaCruz berkata...

Kacau penggila komen 1st!2nd! 3rd!

Allaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh!Sajjalatusau'ddiyyaaa!

Tuan Hj Hasbullah Awang kalau buat mcm ni ngancam jgk!

Cob Nobbler berkata...

Jepun kena jumpa Benjamin Netanyahu - belajar macam mana Israel survive dikelilingi negara Arab.

Point of View berkata...

tabik ah lucy atas kegigihan memberi ulasan pasal piala asia!

Union Equatoriale berkata...

"Tetapi oleh kerana mutu bolasepak Piala Asia tidak menepati standard citarasa rakyat Malaysia maka ramai yang tidak akan ambil peduli. Walaupun sebenarnya mutu bolasepak Harimau Malaya sendiri belum lagi mencapai standard Piala Asia."

buat hantu longkang yang lahir kat liverpool aku rasa. darah scouse mengalir dalam dirinya konon, padahal kuat makan belacan!

ijan de bunks berkata...

terbaik la luci..
nk tgk kat mamak pn ssh...
sibok nk tgk cite hape ntah

Unknown berkata...

entry lucius paling aku rasa nak ludah

dah la panjang

entry paling best masih lagi Saudagar Garam pasal dia tak menulis langsung

kalau semua pengulas Sokernet macam saudagar garam kan bagus. aman dunia dari blog sampah macam Sokernet. Tahi setahi jubornya

aranhellstorm berkata...

aku suka la itu iklan piala asia. agak2 kalau harimau malaya ada masuk, mesti hang tuah 5 bersaudara jadi wakil malaysia. heh heh heh

hellghast berkata...

kawan2 sila abaikan anjig yang menyalak bukit tu,bisalah kalau tak dapat tulang...

Adirumi berkata...

ayat last sekali macam translation gelimatt.. hahahah!!!

iKHwAn berkata...

@AlpocodelaCruz.

kah kah kah.. gua like! cara lu.. Harapnya budaya kurang matang+cerdik tu tak menular kat sokernet nih..

Pai berkata...

lawa jugak gol arab saudi tu..

Ocen berkata...

translation nya tepat skali!!

hantuLongkang berkata...

@dikwahab:
haha.. aku budak malaysia luar dalam.. cuma aku tak baca entri lucius masa aku post tu pasal nak balik dah...

jangan marah dik... kasut sekolah dah basuh? belajar rajin2 ye.. kirim salam sama cikgu Geografi :D..

@abdul sokerleaks:
oit abdul.. ko tak penat ke?.. don't just be a keyboard warrior.. what a pest...

keli berkata...

cikgu Geografi saye dlu mmg cun dan seksi...u reminds me of her after 9 years....kakakaka....i miss her so much...kakakaa...

Wahhabisme mmg ayat yg gua bru dgr larr....tp gua rase Syiahisme lbh kental kt Arab..kakakaka...

hellghast berkata...

cikgu geografi aku pompuan,gemuk,garang kalau marah suke jerit "mangkuk hayun punye budak!!!"
cilake...terkesan dijiwe...

bowe berkata...

bagus btol commentator tu..siap igt solat lg tgh2 mengulas..lucy mmg cilake..aku punye word verification pon ade motif solat jugak ni..stlat..tuka t dgn o mmg solat la..trus nak bentang sejadah rasenye ni..chow..usoli dulu..

Amirul Amin berkata...

@abdul sokerleaksampah : ko nih ngaku je la fans gila babi sokernet.takyah malu2 bro..

@pengulas2 sokernet : mamat abdul sokerleaks nih kehausan kaseh sayang..curahkan je la kaseh sayang korg kt die setitik dua..

-apis- berkata...

yesss!!
korea dh menang..boleh tahan jgk diorg men..da chance nk klasemen ni..haha

talkIZcheap! berkata...

eh? da abis citer pasal cikgu geografi??

keli berkata...

kakakaka....bukan gua yg start...jgn slhkn gua....

admin@blogdiloz.com berkata...

HAHAHAHA.

terjemah tu gila lawak doh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...