ANDA SEDANG MEMBACA

2

PREVIEW UCL FINAL 2013 : DER KLASSIKER AT WEMBLEY STADIUM AND LISA FREUNDIN'S WARNING!

racYnc Jumaat, Mei 24, 2013 , ,



Perlawanan terakhir dan paling dinantikan oleh seluruh peminat bolasepak seantero dunia. Flashback dari pusingan kalah mati, The Black Yellows tanpa di duga berjaya menempatkan diri ke final dengan mengalahkan Shakhtar Donetsk (5-2 agg), Malaga (3-2 agg), serta membanakan Real Madrid (4-3 agg), sebelum ke final. Manakala The Bavarians menewaskan Arsenal melalui kemenangan away goal (3-3 agg), Juventus (4-0 agg) serta me'Melaka'kan Barcelona dengan kemenangan aggregat besar, 7-0.

Ini adalah pertembungan all-Germans pertama di pentas final UCL (UEFA Champions League). Sebelum ini, pertembungan final dari negara yang sama pernah berlaku pada tahun 2000 (Spain), 2003 (Italy) dan 2008 (England). Kali terakhir Dortmund memenangi UCL adalah pada tahun 1997, manakala Bayern Munich pada tahun 2001.



Jurgen Klopp vs Jupp Heynckes

Perlawanan dijangka menarik memandangkan konsep taktikal berlainan dari kedua dua jurulatih pasukan. Jurgen Klopp lebih gemar bermain secara counter-attack manakala Jupp Heynckes seperti sedia maklum, lebih gemar bermain secara posession football. Nampak tak? Sebab tu Pep Guardiola memilih Bayern Munich sebagai destinasi terbaru. Sebab corak asas permainan Bayern dengan Barcelona adalah sama, bukan dia pilih Bayern sebab makwe sana putih putih ke, tetek besar ke, bukan saudara saudara sekalian.

Heynckes, yang akan melepaskan tugasnya selepas perlawanan ini pastinya mengejar kemenangan untuk melengkapkan gelaran treble bersama The Bavarians. Beliau dikatakan akan bersara dari dunia bolasepak selepas ini dan menyertai perniagaan pemasaran pelbagai peringkat (MLM) untuk mengisi masa lapang. Manakala Klopp, pastinya ingin memenangi perlawanan ini untuk mengubat duka lara selepas gagal mempertahankan kejuaraan liga dan kekalahan dalam Piala German.


Reus, Grosskreutz, Mandzukic, Gundogan, Martinez.
Midfielder's War.

Peminat bolasepak pastinya akan disajikan dengan pertempuran menarik dari posisi tengah oleh kedua dua pasukan. Baik Borussia Dortmund mahupun Bayern Munich, mereka memiliki pasangan midfielder yang terbaik di dunia ketika ini. Si Copot ke, Nanthakumar ke, waima Amar 'The King' Rohidan pun tak boleh makan punyalah!

Bayern Munich dijangka menurunkan pairing-midfielder terbaik mereka iaitu Schweinsteiger, Martinez, Ribery, Muller dan Robben. Sementara lawan mereka pula dijangka menurunkan Reus, Gundogan, Blaszczykowski, Bender dan Grosskreutz (jika Gotze gagal cergas).

Atas kertas, midfielders Bayern Munich di lihat bakal lebih menyerlah nanti terutama menerusi Martinez yang mempunyai rekod tackles won all season tertinggi dalam Bundesliga musim ini, ditambah pula skill kepimpinan cemerlang dari Schweinsteiger serta ketajaman trio Ribery-Muller-Robben yang gilababi dahsyat. Tapi bak kata legendary Fakri, "Kalau bola tu tak nak masuk, buat lah macam mana pun, tak masuk jugak". Makanya, tengok sahaja nanti apa jadi.


Amaran dari Lisa Freundin buat pasukan Bayern Munich.

Baiklah, aku dah penat. Prediksi aku, Bayern Munich 2-1 Borussia Dortmund.





* Der Klassiker (The Classic) adalah gelaran pertembungan tradisi di antara Bayern vs Dortmund.

2 Ulasan:

*_* berkata...

mmg btoi prediction hang! terar! terar!

hantuLongkang berkata...

@*_*:
terar?..apa terar?...
sotong dalam akuarium jenis makan palet pun pandai jugak bagi ramalan...keh2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...