ANDA SEDANG MEMBACA

8

EPL AKU DATANG DAN ARSENAL POWER

SEKILAS PANDANG MUSIM 2012/2013




Hari terakhir Liga Perdana Inggeris (EPL) musim 2012/2013 menyaksikan Manchester United kekal angkuh dengan kejuaraanya yang ke-20. Arsenal masih layak ke Liga Juara-juara Eropah (UCL) seperti musim-musim lepas setelah menempatkan diri mereka di tangga keempat. Chelsea tamat di tangga ketiga di bawah kendalian Rafa Benitez yang menggantikan Di Matteo angkara kegagalannya di peringkat kumpulan kejohanan UCL. Manchester City gagal menghambat kemaraan Manchester United dan hanya menamatkan saingan di tangga kedua. Pasukan lain seperti Fulham, Aston Villa, Reading, dan lain-lain kekal menjadi rencah kehebatan liga mat saleh ni. Ada pasukan yang dirogol. Ada pasukan yang merogol balik. Liverpool pula kekal bangang. Indah kan? Kerana semua itulah kita semua merindui bola sepak Inggeris yang sudah dua bulan berehat.


Antara isu yang menjadi tumpuan musim lepas ialah:


1 - Manchester United juara kali ke-20.

2 - Pak Alex pencen (baca ini peluang Arsenal)
3 - Gareth Bale
4 - Gigitan cinta Suarez
5 - Chelsea gagal UCL tapi menang Liga Europa.

Tutup kitab lama dan buka kitab baru. Arsenal nak menang ni.



SEKILAS JENGUK MUSIM 2013/2014





Secara peribadi, tempoh pra musim yang perlu digunakan untuk merejek dan membeli pemain nampaknya tidak digunakan secara gila babi oleh kelab-kelab bola sepak di England. Hanya berlaku sedikit perubahan dalam kalangan skuad kelab. Yang banyak berlaku hanyalah desas-desus, khabar angin, dan mengaitkan pemain itu ini. Kelab tu cakap nak jual pemain ni la, berminat nak beli pemain ni la, tak perlukan khidmat pemain ni la, nak luaskan karier la, dan bermacam-macam jadah lagi. Akhirnya hampas jugak yang ditinggal. Awal musim lepas aku ingat lagi Pak Alex cakap takde niat pun nak Robin Van Persie. Mati-mati orang tua tu menidakkan pertanyaan wartawan. Last-last jadi top scorer kat Old Trafford. Cilake. Orang putih memang terkenal dengan drama. Skrip yang sama diubah suai mengikut kesesuaian zaman. Nasib baik aku power dah boleh nampak benda ni. Namun, unsur komersial macam ni patut orang kita contohi demi kemeriahan liga walaupun agak menyampah untuk ditatap.


GAMBARAN AWAL SECARA KASAR


Chelsea akan buat lebih baik berbanding musim lepas dengan kehadiran pengurus baru. Pemain lama seperti Lampard, Ashley Cole, dan John Terry memudahkan tugas Jose Mourinho. Kemasukan Lukaku mungkinkah akan menambahkan luka lawan?


Arsenal tidak lagi runsing dengan bayangan penculik budak dan dapat mengekalkan skuad sedia ada. Budak-budak pun dah besar sikit. Tiada perpindahan besar. Tenang je.


Manchester United dapat pengurus baru, David Moyes. Ramai mengharapkan Moyes membawa United menyembah bumi. Menang Community Shield dilihat sebagai langkah kanan. Itu lawan Wigan. Wigan? Ye Wigan. OK. Selamba aku cakap kegagalan Moyes mendapatkan Fabregas ketika artikel ini ditulis menandakan ego Arsenal dah mengatasi ego mereka.


Manchester City menjadi satu-satunya kelab yang lebih rancak sedikit membuat perpindahan pemain walaupun penyertaan empat pemain baru bukanlah boleh dipertimbangkan sebagai pemain berkelas dunia.


Tottenham masih berkira-kira nak lepaskan Gareth Bale. Kalau lepas, jahanam. Kalau tak lepas pun main Liga Europa aje la Bale. Tiada nama besar masuk.


Cardiff, Crystal Palace, dan Hull City naik liga. Bertabahlah di liga perdana ni.


Everton, Fulham, Newcastle, Norwich City, Stoke, West Brom, West Ham, dan Southampton akan merancakkan saingan liga. Pasukan-pasukan ini biasanya yang merencatkan kemaraan pasukan-pasukan pilihan. Siapa sangka West Brom bakal menerajang Manchester United sebanyak 7 jaringan nanti.


Liverpool terus memikirkan hiburan lain. Perkauman dah. Gigit dah. Bawak jengkaut sodok perut lawan je belum. Harap ada kali ni. Paling kurang pun seumpamanya la.


Prediksen penuh bias dan berat sebelah top 4 EPL 2013/2014


1) Arsenal

2) Manchester City
3) Chelsea
4) Liverpool


PASUKAN TUMPUAN MUSIM DEPAN : ARSENAL





Masa sembang hari tu, Wenger ada bagitahu aku yang dia nak bawak masuk nama-nama besar. Aku pun cakap la sikit kat dia. "Wen, buat apa ko nak bawak masuk pemain yang power semusim je. Tak payah beli player mahal-mahal. Real Madrid tu gila. Jangan nak buat gila sekali Wen". Aku menambah, "kau ingat balik Wen. Arsenal ni orang kenal sebab taktikal dia penuh seni, pemain dia ada kaliber, karisma kau tu buat orang dengar cakap". Dia angguk tanda setuju. Lepas tu kami sambung sembang pasal cerut Cuba harga RM 650k tu. Ok itu cerita lain. Kita sambung pasal bola.


Koscielny sangat mantap di posisi pertahanan hujung-hujung musim hari tu. Ada tanda tanya di posisi penjaga gawang tapi usah risau. Szczesny (macam mana la Wenger sebut nama dia) dilihat mampu bertindak sebagai tembok penghalang dari sepakan-sepakan lemah pemain Liverpool ataupun tandukan penuh syirik dari penyerang syaitan merah. Menilai dari perbualan aku dengan Wenger tempoh hari, jauh di sudut hati, dia teringin mencari pengganti Robin. Giroud mungkin berkeupayaan tetapi aku nampak dia belum cukup tajam. Wilshere dengan Cazorla pun belum benar-benar berbisa untuk menjadi mimpi ngeri penjaga gol lawan. Tapi secara peribadi, perubahan demi perubahan dalam kelab lain yang berlaku sekarang, itu dah cukup sebenarnya.


Benda-benda ni semua aku tak nak ulas sangat la. Lawan City dua tiga hari lepas pun dah gila babi dia punya power. Ramsey, Walcott, Sagna, dan yang lain dah cukup untuk menjadikan tugas menyontot, menapak, menerajang, dan menyiku lawan sebagai satu tugas mudah.


Tentang perpindahan pemain, aku nak sentuh isu Higuain. Bukan dia tak nak masuk Arsenal tapi aku yang tak bagi sebenarnya. Kelab power hanya untuk pemain power. Bukan yang macam dia. Elok la dia pergi jahanam dengan Napoli. Suarez ni pulak kalau tak paksa Liverpool jual dia, rasanya Arsenal takkan letak 50 juta. Tak nak takpe. Tiada apa perlu diresahkan. Arsenal kali ini mungkin akan banyak bergantung pada Diaby. Melihat kepada perkembangan semasa, kemungkinan besar Arsenal yang bangang musim-musim sebelum ini akan menunjukkan kebangkitan sebab kelab lain dah menunjukkan kebangangan masing-masing. Lain kelab lain bangangnya. Bangang Liverpool sudah tersurat, bangang Chelsea bila sembang pasal pengurus, dan bangang Manchester United akan kita tengok musim depan. Bangang City bila kalah dengan Wigan. Jelas.


Kesimpulannya, corak permainan yang lebih berseni, jaringan yang lebih menarik, hantaran yang sentiasa mengelirukan lawan, dan banyak lagi bakal dipersembahkan sepanjang musim depan oleh Arsenal. Itu sahaja kali ini secara ringkas.


COME ON YOU GUNNERS!

8 Ulasan:

Redz da Tsar berkata...

Pehh, Arsenal nombor satu. Ini delusi je nie~

Redz da Tsar berkata...

Eh, second.. Lupa nak buat first.. (adab komen dalam blog popular)

Apostolos Velios berkata...

krik...krik....arsenal diramal kekal melukut di tepi gantang

Madafakkka™ berkata...

arsenal mcm biasa la jenis pancut awal. awal season nampak garang. nnt mid season da stat wat perangai bangang deme.

Unknown berkata...

in wenger we frust...kah3

hantuLongkang berkata...

cerita panjang tak guna..ada satu benda yang kalu kita cakap, ramai yang merajuk kecik hati..

secara ringkas: kat dunia ni ada jenis yang agak power tapi, dia punya bangang lagi ketara..

kalau zaman piramid dulu, boleh cari kat mesir..orang panggil dia firaun..
kalau kat england, cuba cari kat area2 emirates stadium...situ ramai..
kalau kat malaysia ni, turun je selatan..khabarnya, diorang pakai nama JDT..
kalau malas pergi jauh, cari je yang pakai baju arsenal...tengok baju dah tau

keh2

Manfaat Sejagat berkata...

Code to join this league: 209637-427666

Azhanhizan berkata...

Ko baru lepas hidu gam ke?
Bak sket...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...