Memaparkan catatan dengan label sultan bola. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label sultan bola. Papar semua catatan
9

Dinasti Sultan Bola

Rilekkk.. Baru 30 tahun yang aku punya. Kau tengok yang 30 tahun lagi sebelah aku ni.
Semua orang dah tahu dan jangka. Dari politik membawak ke pertubuhan sukan semuanya ada dinasti sendiri. Waris-mewarisi. Peninggalan bapak bagi ke anak. Tapi tak apa. Pakat-pakat boleh buat hashtag #PresidenFAMSilaLetakJawatan, #RombakFAM, atau #30TahunNeraka kalau Malaysia masih di takuk lama. Mungkin itu salah satu cara nak suarakan penentangan berbanding memboikot terus stadium. Apa boleh buat. Dah itu pilihan hidup mereka.

Namun begitu, kita jangan cepat melatah buat kesimpulan sendiri. Bagi peluang. Jadi di sini biar aku senaraikan apa yang patut presiden baharu buat kalau nak kewibawaannya terbukti. Itu pun kalau betul dia bersungguh lah.

1. Bolasepak Malaysia Sekarang kita ada National Football Development Plan (Pelan Pembangunan Bolasepak Malaysia) di bawah kerjasama Kementerian Belia dan Sukan dan Kementerian Pelajaran Malaysia sambil dibantu oleh Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) sendiri. Ini sudah diulas di sini oleh Van Kordi. Jadi, aku harap pelan yang ada ni bukan tinggal pelan aje serupa lepas-lepas. Khairy Jamaluddin tu aku nampak kesungguhan dia. Yang dari belah FAM ni diharapkan ada kesungguhan juga. Bukan sekadar mesyuarat karipap mihun dua,tiga round untuk cakap dekat wartawan "pelan bolasepak tunjuk prestasi baik."

2. Kembalikan hak penyiaran Liga Malaysia kepada stesen tv percuma. Dalam konteks ini, RTM. Mungkin ada yang tidak bersetuju dan berpendapat Astro sebagai penaja utama lebih berhak ke atas hak penyiaran seperti yang dipersetujui FAM. Lagipun kita semua tahu Astro sebagai syarikat swasta bermotifkan keuntungan. Tapi macam mana nak 'merakyatkan bolasepak' kalau kau nak tengok bola kena ada Astro? Sekarang ni hiburan sukan bolasepak hanya boleh dinikmati golongan menengah dan atas. Yang tak mampu nak miliki Astro macam mana? Sampai bila-bila roh bolasepak tak ada andai semangat sukan ini tidak sampai ke semua golongan. Masa Piala Thomas akhir tempoh hari, aku malu betul tengok kerajaan kena merayu dengan Astro mintak hak penyiaran. Tak mustahil jika keadaan ni berterusan, nak tengok final Piala FA atau final Piala Malaysia dua tiga tahun lagi RTM kena merayu pulak dengan Astro mintak benda sama. Jadi, aku harap Presiden baharu boleh berbuat sesuatu supaya kes seumpama ini tidak berulang.

3. Naik taraf infrastruktur. Padang, scoreboard, tempat duduk, lampu limpah, keadaan stadium, dan faktor-faktor lain. Kualiti padang terutamanya masih di tahap yang menyedihkan. Aku bukan apa. Bila prasarana ni semua dah dinaiktaraf, kita dah boleh letakkan kegagalan di bahu pemain dan jurulatih dah. Kalau sebelum ni sedap sangat depa ni cakap "padang tak elok. Susah nak sepak bola." Kepala bana kau lah. Diri sendiri terlompat macam monyet tengah padang nak salahkan padang. Jadi, bila pemain salahkan padang, FAM buatlah sesuatu untuk padang. Biar gagap depa nak pikir alasan apa lagi nak bagi kalau main terabur.

4. Hentikan semua tindakan yang pernah dibuat presiden terdahulu. Tolonglah hadir perlawanan akhir, rombak artikel 88, peka dengan kehendak penyokong, lebih mesra media, longgarkan sedikit peraturan di stadium untuk ultras terkinja-kinja, dan beberapa lagi yang aku malas nak cakap. Ya aku tak suka ultras tapi kadang-kadang deme ni okeylah jugak bila diterajang tepi soal-soal bangang yang pernah ditimbulkan dulu. Benda-benda ini nampak kecil tapi di mata penyokong amatlah besar ertinya. Kepimpinan yang berwibawa diperlukan untuk bawa naik bolasepak.

Itu je dulu. Kalau 4 benda ni presiden baharu tak mampu buat dalam tempoh 5 tahun ini, dah boleh nampak dah ke mana hala tuju bolasepak negara. Dikepala banakan macam biasa, dimaki, dicaci, di-'hashtag', dan pelbagai lagi. Suara hati aku secara peribadi mahukan Tengku Mahkota Johor ambik alih. Mungkin songsang hasrat aku ni dilontarkan di Sokernet tapi aku peduli apa, dah pendapat aku. Senada dengan Racync, aku berpandangan di Malaysia ni presiden FAM kena dipegang kerabat diraja kerana pengaruhnya sebagai kerabat diperlukan di peringkat AFC dan FIFA nanti. Kau ingat dua pertubuhan tu nak dengar cakap presiden yang dari kalangan ahli politik? Susah braderrr. Susah.

Lagi satu TMJ ni jenis tak sayang duit. Dia kaya. Kita semua pun tahu kuasa duit ni macam mana. Nak pemain itu ini, ok dia bagi. Nak jurulatih itu ini, pun dia bagi. Nak stadium cantik, boleh. Nak penaja besar, ya dia boleh ejas. Lagipun dia masih baru dalam bolasepak maka semangat dia masih membara. Tolak cerita-cerita peribadi, dia boleh jadi presiden FAM yang power pernah kita ada. Apakan daya, pertubuhan di Malaysia ni terbentuk dengan dinasti. Kesimpulannya, kita bagi dulu masa untuk presiden baharu. Jangan lekas buat tohmahan. Mungkin benar pepatah "ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi" tapi kita tengoklah dulu macam mana.

Nota kaki : Apa-apa hal aku nak tunjuk gambar paling power ni.

Kahkahkah

15

Ucapan Tahniah Dari Sokernet

LuciusMaximus Selasa, Oktober 26, 2010 ,
Datuk Seri Joseph Sepp Blatter - Penerima Darjah Kebesaran Sri Sultan Ahmad Shah Pahang (SSAP)



p/s: Tahun depan kami nak cadang nama Pipiyapong pula, bagi peluang kepada anak jati Kuala Lipis dan peminat nombor 1 Arsenal
74

2 Kemenangan, 2 Seri, 6 Gol Dan Seorang Maut

Lupakan kelab bawahan seperti Liverpool, ini bulan Piala Malaysia.

Jang Pekena Singa Masak Lomak Cili Api

Negeri Sembilan 1
Perlis 0



Shahurain Abu Samah ketika memperbudakkan budak Kelate dulu-dulu (bukan malam tadi punya gambar)

Juara bertahan, Negeri Sembilan memulakan saingan suku akhir dengan langkah kanan apabila menang tipis 1-0 ke atas Perlis di Paroi. Jaringan tunggal pemain tengah Shahurain Abu Samah pada minit ke-50 cukup untuk mengukir senyuman di wajah Ebby Yus dan Jorji, dua penyokong fanatik Jang, walaupun Shahurain Abu Samah sebenarnya lahir di Kajang, Selangor (saja selit fakta). Bekalan satu gol akan dibawa oleh juara bertahan dan Jang sekalian ke Kangar pada 15 Oktober bila berentap dengan Perlis di gelanggang keramat mereka Stadium Utama a.k.a. Lion’s Den (ala-ala Milwall gitu). Adakah tuah akan menyebelahi Wan Jamak yang bongkak atau Yunus Aliff mempunyai rencana tersendiri menundukkan juara bertahan, kita nantikan debarannya.

Penyu Dan Kenari Terikat

Terengganu 2
Kedah 2



Peteh jumpa Pulun = Seri

Lain pula ceritanya di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, maaf terlupa pula stadium itu dah runtuh. Lain pula ceritanya di Stadium Ismail Nasiruddin Shah, pasukan pelawat Kedah gagal memanfaatkan peluang walaupun mendahului skuad Penyu sebanyak 2 kali dalam perlawanan yang disiarkan secara langsung oleh RTM. Seawal minit ke-23 Baddrol Bakhtiar terlebih dulu meletakkan Hijau Kuning di depan. Pemain Kedah yang dikenali dengan nama panggilan ‘Bad’ ini pernah berlatih bersama Chelsea sebelum ini. Tetapi pada minit ke-73 Joseph Kalang Tie kembali mengikat kedudukan melalui rembatan luar kota penalti. Pemain kelahiran Sarawak ini juga tidak kurang hebatnya, pernah menyertai latihan dua bulan bersama Hartlepool United. Meraikan jaringan dengan menjelir lidah serta menari di depan penyokong Kedah, Joseph kemudian dilayangkan kad kuning oleh pengadil yang tak berapa ‘sporting’. Kedah kembali di depan melalui Mohd Fikri Isa pada minit ke-51 hasil sepakan sudut yang disambut baik beliau. Ketinggalan, Terengganu melipat gandakan serangan dan kembali mengikat kedudukan pada minit ke-68 melalui Mohd Fikri Isa. Terengganu gagal mencari gol kemenangan sehingga wisel penamat dan nampaknya kini berdepan laluan sukar di Stadium Darul Aman Jumaat nanti.

Pasukan Kelab Merobek Jiwa Raga Sultan Bola

Johor FC 1
Pahang 0

Lawan tetap lawan, jangan tunduk pada persatuan negeri gila kuasa


Kita sudah sedia maklum perancangan halus untuk menguburkan Johor FC. Johor FA telah pun berbincang dengan FAM untuk memastikan rancangan mereka ‘menelan’ Johor FC berjaya. Dan seperti ditakdirkan, Johor FC telah ditemukan dengan Pahang, pasukan kesayangan Sultan Bola dan Pipiyapong. Khairi Kiman muncul wira pasukan berstatus kelab dalam menentang pasukan negeri yang dibiaya oleh duit jualan sayur Cameron Highlands dan duit jualan ‘sayur’ Genting Highlands. Gol jaringannya pada minit ke-59 cukup untuk memberikan tanda protes jelas dari sebuah kelab kecil yang stadiumnya tidak sampai separuh dari kapasiti Stadium Darul Makmur, tetapi besar jiwa penyokongnya.

Buntu Dan Maut Di Shah Alam

Red Giants 0
Red Warriors 0

Clash of Titans. Nasib baik Yob takde.


‘Old Trafford Malaysia’ malam tadi menjadi saksi kepada kebuntuan dalam perlawanan antara Red Giants dan Red Warriors, serta perginya seorang pencinta bolasepak kembali menemui Sang Pencipta. 50,000 penonton hadir ka Stadium Shah Alam dalam apa yang diiktiraf perlawanan suku akhir paling panas dan sensasi. Di satu sudut ialah para penyokong Selangor, dari Sabak Bernam hingga ke Sepang dan dari Klang hingga ke Gombak. Di satu sudut lagi padat macam sardin ialah penyokong Kelantan, dari Wakaf Che Yeh hingga ke Kompleks Pertama. Di tengah padang pula, P Gunalan dan Norshahrul Idlan Talaha dilayangkan kad merah setelah bertinju sesama mereka!

Perlawanan tidak disiarkan RTM tetapi mengikut laporan dari mereka yang bertandang ke stadium dan bernasib baik untuk masih pulang bernyawa, keadaan ibarat berada di Kabul, Afghanistan. Mercun dibaling oleh penyokong kedua belah pihak, sama ada kepada satu sama lain atau kepada abang FRU yang terpacak. Di tengah padang pula, kedua-dua pasukan gagal menyumbatkan sebarang gold an lebih banyak bermain secara agresif.

Penyokong Red Warriors baik dari Wakaf Che Yeh atau Kompleks Pertama yang ditempatkan padat macam sardin di satu sudut dikatakan mula bergerak masuk ke grandstand yang kosong. Tindakan mereka bagaimanapun dihalang oleh FRU. Dalam kesesakan inilah dilaporkan seorang penyokong Kelantan mengalami sesak nafas dan menemui ajalnya.

Perlawanan berkesudahan tanpa sebarang jaringan. Selangor bakal bertandang ke Stadium Sultan Mohamad IV dan kegagalan memenangi pusingan pertama di tempat sendiri bakal memberi laluan sukar buat Red Giants. Siapa-siapa orang Selangor yang ada merancang nak ke Kota Bharu pandu kereta sendiri berplet ‘B’, baik untuk tengok bola atau beli tudung di Wakaf Che Yeh, Sokernet nasihatkan tangguh dulu perjalanan anda.


Takziah dari Sokernet kepada ahli keluarga arwah dan semua peminat Red Warriors

18

Sokernet Dalam FAM

LuciusMaximus Isnin, Oktober 11, 2010 , ,
Sila klik dan lihat dalam kotak merah. Ya, Sokernet sudah mula menempatkan anasir-anasir kami dalam FAM. Revolusi bolasepak Malaysia akan bermula! Muahaha!
47

Penggabungan Johor FA Dan Johor FC – Bukti Sultan Bola Masih Tidur Dan Bolasepak Malaysia Tunggang Langgang

(Laman sesawang Malaysian Super League telah pun mengemaskini jadual suku akhir Piala Malaysia. Tahniah kerana berjaya melakukannya dalam tempoh lebih 24 jam. Kat England sana yang bolasepaknya jadi kegilaan rakyat Malaysia, kemaskini dibuat sebaik saja tamat perlawanan. Bolasepak kita, wajah kita kot?)


Juara Berganda 1991 - Johor FA sebelum dijangkiti Sindrom Down

Johor FA dalam hirarki bolasepak Malaysia boleh kita kelaskan sebagai pasukan kelas pertengahan. Mereka cuma ada 2 Piala Malaysia, 1 kejuaraan liga dan 1 Piala FA dalam trofi kabinet mereka. Zaman kegemilangan Johor ialah ketika di bawah pimpinan Michael Urukalo yang membawa kejuaraan berganda Piala Malaysia dan Divisyen 1 pada musim 1991. Johor ketika itu dibarisi pemain antaranya Hassan Miskam, Salehan Mohd Som, Liew Kim Tu, Abbas Saad, Alistair Edwards dan Ervin Boban. Transformasi Johor bertitik-tolak dari keinginan untuk menyaingi kuasa jiran mereka Singapura (awal dekad 90-an kedua-duanya boleh dikatakan bersaing sengit dalam Causeway Derby). Kejayaan berganda tahun 1991 adalah kemuncak transformasi Johor ini.



Johor FC - penat-penat buat kelab lepas tu kena telan dengan ular sawa

Johor FC sebaliknya pula adalah sebuah pasukan berstatus kelab yang awal penubuhannya pada 1972 PKENJ FC. PKENJ merujuk kepada Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor. Menjuarai Piala FAM (sebuah kejohanan antara kelab) tahun 1994 dan 1995 serta kemudiannya layak bermain di liga Premier 2 pada tahun 1997. Musim 2007 menyaksikan Johor FC melayakkan diri ke Liga Super dan kekal sehingga hari ini.

Apa perbezaan antara Johor FA dan Johor FC? Yang paling ketara pastilah pada nama FA dan FC antara mereka. Johor FA seperti pasukan negeri yang lain adalah sebuah persatuan bolasepak negeri yang menghantar sebuah pasukan sebagai wakil negeri dalam kejohanan bolasepak Malaysia. Johor FC pula seperti namanya adalah sebuah kelab bolasepak, kini milik Johor Corporation sepenuhnya yang juga turut memiliki Stadium JCorp Pasir Gudang, gelanggang keramat Johor FC.

Makanya Johor mempunyai dua pasukan yang bermain mewakili negeri selatan tanah air ini dalam kancah bolasepak (sama seperti Terengganu dan Selangor juga). Sebuah pasukan dibawah kendalian Johor FA dan pastinya dengan mentaliti pengurusan ala kerajaan sementara sebuah lagi kelab yang diurus pihak swasta. Dan seperti kebiasaan, Johor FA tunggang-langgang, dihimpit masalah kewangan, kemelut politik dan sebagainya sedang Johor FC nampak lebih berjaya sebagai sebuah pasukan bolasepak.

Bila perkara sebegini berlaku apa hasilnya? Johor FA menggunakan kuasa politik mereka untuk menekan FAM agar membolehkan hanya pasukan negeri bersaing dalam Piala Malaysia. Ya, ini selepas Johor FA tersingkir dari Liga Super dan tidak layak ke Piala Malaysia 2010 sedang Johor FC mendapat tempat ke-4 liga dan layak pula ke Piala Malaysia.

"Kita mesti akui bahawa format sekarang di mana kelab-kelab dibenarkan bermain pada Piala Malaysia adalah tidak kondusif dan tidak akan membantu menaikkan status pertandingan,” kata Presiden Johor FA, Jais Sarday. Tambahnya lagi, “terlalu banyak pasukan bertanding... ia merampas bakat terbaik yang wujud dari pertandingan perdana bola sepak Malaysia.”

Aiseh brader Jais, kau punya pasukan negeri berterabur (kalah 20 kali dalam liga) ada hati bercakap pasal “tidak kondusif”, “merampas bakat terbaik” kejadah semua. Mungkin brader Jais menuduh Johor FC merampas bakat terbaik dari Johor FA sebab itu pasukan negeri Johor hancur barangkali.

Tidak cukup dengan itu, timbul pula suara sumbang yang mencadangkan agar Johor FA digabungkan dengan Johor FC. Naib Presiden 1 Johor FA, Datuk Abdul Aziz Sapian berkata “biar ia digabung menjadi satu pasukan bagi menghadapi saingan Liga M sekali gus memberi sinar baru kepada bolasepak Johor”. Watahel?!

Kenapa perlu digabungkan? Johor FC sudah pun memberi sinar buat sekian lama kepada bolasepak Johor. Walau berstatus kelab mereka masih mampu bertahan dalam saingan Liga Super dan layak ke Piala Malaysia. Stadium JCorp Pasir Gudang biar pun kecil tetap ada penyokongnya yang hadir setiap kali Johor FC bermain. Johor FC tidak ada masalah kewangan, kemelut politik dan masalah lain seperti yang melanda Johor FA.

Idea penggabungan ini sama seperti memaksa orang yang sihat berkongsi penyakit dengan seorang malaon yang menghidap kusta. Gedebe gila kuasa di Johor FA yang gagal tidak menyedari kesilapan mereka sendiri dan sebaliknya mengambil jalan mudah dengan memaksa Johor FC diserap ke dalam Johor FA. Lepas itu sembang kencang, era kegemilangan bolasepak Johor bakal kembali.

Kalau dibiarkan perkara ini berlaku, matlamat FAM untuk menggalakkan penubuhan kelab bolasepak di Malaysia tidak akan kesampaian. Bayangkan apa pula selepas ini, Terengganu FA lingkup dan PBDKT T-Team FC diserap masuk? Kuala Lumpur FA bungkus dan KL PLUS FC dipaksa bergabung? Kejadahnya?

Benda yang sebetulnya ialah mudah. Johor FA tersingkir dari Liga Super dan gagal layak ke Piala Malaysia. Penyelesaian? Bukan bergabung dengan Johor FC, tapi suruh brader Jais dengan Datuk Abdul Aziz letak jawatan. Dah tak reti buat kerja jangan memandai nak buat masalah lain.

Dan satu lagi perkara yang sepatutnya Sultan Bola dan FAM jadikan iktibar dari peristiwa ini, bolasepak negeri dan bolasepak kelab tidak boleh berjalan serentak. Benda ini dah berapa kali aku tegaskan sebelum ini. Selagi ada pasukan negeri selagi itu pasukan kelab susah nak hidup. Kalau kau duduk di Sentul kau nak sokong Kuala Lumpur atau KL PLUS FC? Kalau duduk di Jengka, Pahang FA atau Felda United FC?

Jalan yang ada hanya salah satu dari dua. Bubar pasukan negeri dan wujudkan pasukan kelab sahaja berdasarkan kedudukan geografi (kalau namanya Felda United FC main kat Cheras yang tak ada Felda apa jadahnya?). Atau tumpukan pada pasukan negeri dan bubarkan pasukan kelab yang tak dapat hidup kerana dibayangi pasukan negeri (macam kes Johor FC, akhirnya nak kena telan dengan pasukan negeri). Benda macam ini pun susah sangat ke nak fikir? Kata brain stroming session kat Wisma FAM, brain storming ke atau makan mihun dengan karipap?

Bodoh tak boleh nak diajar!
50

Sah! Lambat Lagilah Nak Tunggu Malaysia Main Piala Dunia

LuciusMaximus Selasa, Julai 13, 2010
Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah sedia memikul kembali tanggungjawab selaku Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Baginda bertitah, ia merupakan satu tawaran yang sukar ditolak setelah dicalonkan semula untuk bertanding bagi jawatan tersebut.

"Ini adalah satu tawaran yang buat saya rasa amat susah saya nak kata tidak," titah baginda di sini.

Baginda mengakui sukan bola sepak masih tersemat dalam sanubari baginda.

FAM akan mengadakan mesyuarat agung tahunan dan sekaligus pemilihan kepimpinan tertinggi pada 31 Julai ini, untuk penggal 2010 hingga 2014.

Jawatan yang dipertandingkan adalah Presiden (satu jawatan), Timbalan Presiden (dua jawatan), Naib Presiden (empat jawatan) dan lapan jawatan Ahli Majlis FAM.

Notis mengenai mesyuarat tahunan dan borang pencalonan telah dihantar pada 29 April lepas kepada semua anggota gabungan FAM.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad sebelum ini mengesahkan bahawa Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah telah menyatakan kesudian untuk terus menerajui badan induk bola sepak negara itu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...