ANDA SEDANG MEMBACA

8

Berita Liverpool

MDM FARAH FAIZURA Isnin, Ogos 24, 2009 ,
Cerita satu - Babel dah kena warning.

Ok, selamat Ramadan semua kepada peminat bola sepak negara terutamanya peminat Liverpool. Apa macam? (Buat style Zainal Abas – Siapa Zainal Abas? Tengok Yotube ini.)


Ok, aku tanya lagi, apa macam? Betul tak? Tak ada cerita sangat nak update. Main lawanVilla pun tak lagi. Cuma yang agak best, Rafa dah warning Babel dah sebab main tak sama dengan harga. Liverpool habis £11.5million tu nak amik Babel ni. Tapi Babel buat tak menghargai lak dengan performance yang sama dengan performance Ahmad, dari rumah hijau. Hah, elok lah tu. Rafa pun dah cakap dah, “"He will have opportunities to prove himself with so many games coming up, but it is important he has the right mentality.”

Ya, Babel perlu right mentality. Kalau tak right, logiknya, tak true lah kan. Hmm...


Cerita 2. Merapu.

Sebab entri tu pendek sangat. Aku amik alternatif nak tambah entri. Agak merapu, tapi layanlah.

Liverpool malam ini akan tampil untuk mencari kemenangan yang ke 80 sepanjang pertemuan dengan Villa. Villa pulak nak cari kemenangan yang ke 52. Tapi harap2, jangan pulak Liverpool or Villa tambah seri mereka yang ke 38. Rugi beb.

Jadi aku harap Liverpool kali ini akan menang bergaya, hasil daripada perjuangan gigih Steven Gerrad dan kawan-kawan. Itu yang aku suka kat Gerrad walaupun aku tak suka sangat style rambutnya tu. Nak kata gunting askar, tak jugak, nak kata gunting RELA lagilah bukan, jadi aku tak tau style apa. Tapi setidak-tidaknya ia lagi ok daripada rambut Donald Trump, dan rambut Jamal Abdillah @ Jama dalam filem 'Ghazal Untuk Rabiah'.

Sori, agak melalut cerita pasal rambut pulak. Aku nak cerita pasal apa yang Liverpool perlukan untuk memang 3 piala. Tapi sebab tak ada berita sangat, aku pun cubalah minta pendapat orang berkenaan hal itu.

Orang pertama yang aku tanya adalah bapak aku sendiri. Aku telefon dia, jam 7.30 pagi. Aku agak, time tu dia sedang sedap berguling nak sambung tido balik.

Aku pun tanya, “Apa pendapat ayah, tentang apa yang Liverpool perlukan untuk menang 3 piala pada tahun ini?”

Cepat jek bapak aku jawab, “Kau gila?”

Pelan-pelan aku matikan call. Tak pasal-pasal aku jadik Tanggang, kena sumpah jadik tikar getah. Raya dah dekat dah ni.

Lepas tu, aku jumpa sorang mamat Nepal ni. Pendatang haram yang tinggal kat Jelebu, Negeri Sembilan. Dia sedang berlatih menjadi orang tempatan dengan harapan mahu mengaburi mata pihak berwajib. Aku pun tanya soalan yang sama.

Katanya, “Adat buapak, adat berlembago. Orang ke bulan, ekau ke mano. Liverpool?”

Aku dah menyumpah-nyumpah dalam hati. Agak-agak lah nak praktis cakap Nogori pun. Orang tanya elok-elok, dia perli pulak. Perli dalam loghat Nogori lak tu. Nak je aku panggil RELA. Nak tengok adat buapak apa pulak dia nak cakap dengan RELA tu. Tapi pasal bulan Ramadan, aku pun blah dengan semangat burung Liver yang ditahan-tahan.

Aku jumpa pulak sorang mamat Indon yang memang kerja secara halal kat sini. Aku tanya soalan yang sama jugak. Mamat Indon yang pakai baju jersi Persib Bandung itu angguk-angguk kejap sebelum jawab, “Aku rasa Liverpool itu butuh....”

“Hoi! Kau jangan nak carut Liverpool!” Cepat aku potong cakap mamat Indon itu.

“Pak, bapak usah salah sangka. Saya cuma mahu bilang, kalau Liverpool itu pengen menang 3 piala, Liverpool butuh....”

“Hoi!” Aku dah start nak temper dah. Siut. Ramadan-Ramadan pun nak mencarut ke?

Mamat Indon tu senyap jek. Kemudian aku tengok dia tarik nafas panjang. Lepas tu dengan sekali nafas dia cakap cepat-cepat, “Liverpool itu butuh pemain seperti Alonso, pasingnya pas, dan accurate!”

Aku tak sempat nak hoi, pasal dia cakap sekali nafas. Kemudian aku diam. Barulah aku kembali sedar. Maksud perkataan 'butuh' tu dalam bahasa Indonesia sebenarnya adalah 'Perlu atau harus'. Macam manalah aku boleh lupa, padahal kerja aku memang translete bahasa Indonesia ni.

Untuk kaver malu, aku pun cakap, “Aku setuju. Tapi bagaimana dengan kelab lain. Man U, Arsenel, Chelsea, dan Totenham, adakah mereka juga sangat butuh?”

Mat Indon tu senyap kejap. Mungkin agak pelik dengar soalan aku. Tapi dia cakap jugak. “Kelab-kelab itu juga sangat butuh....”

“Berapa kali butuh?” Aku pantas potong.

Mat Indon itu tambah pelik dengar soalan lanjut aku tu, namun tetap juga dibuat-buat tahu dan jawab, “Kelab-kelab itu butuh berkali-kali....”

“Kau cakap kelab tu butuh, Persib Bandung pun butuh jugak,” cepat aku potong lagi.

“Ya, Persib Bandung memang butuh....”

“Ok, terima kasih,” potong aku lagi sambil tepuk-tepuk bahunya. Lepas tu aku blah sambil senyum2. Mamat Indon tu pulak, terus buat muka hairan-hairan.

Kemudian aku tanya pulak Nazmi Yaakob, guna Facebook. Yalah, sekarang semua orang pakat guna FB jek. Kemudian aku terima mesej dari FB Nazmi Yaakob

'assalamualaikum,

terima kasih kerana mengirimkan permintaan add as a friend. dengan rendah hati saya memohon sdr memperkenalkan diri.

salam hormat'

Owh. Aku dah start pelik. Cek punya cek. Rupanya dia ni penyokong Chelsea. Padanlah macam tu. Aku dah terbayang Drogba tengah sengih-sengih layan game Mafia atau ZOO kat Facebook. Aku syak, game ZOO Drogba dah penuh dengan binatang, takpun dia main2 kidnaped dengan Puyol kat Barca. Ok, fine.

Lepas beberapa orang aku interview, haram sorang pun tak boleh nak bagi pendapat yang bernas. Jadik merapu jugak akhirnya cerita aku. Apa macam? Betul tak?

YNWA






8 Ulasan:

FIRZA berkata...

letih bace!..propa.....ceh...

Tanpa Nama berkata...

kau kelakor lah...maksud butuh tersirat. gampang!

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

Ada potensi juga nak kena pijak dengan gua ni...

Kap berkata...

*Tapi setidak-tidaknya ia lagi ok daripada rambut Donald Trump, dan rambut Jamal Abdillah @ Jama dalam filem 'Ghazal Untuk Rabiah'.*

wawawawawawawawa...

angeldream berkata...

salam tangisan berdarah utk kem liverpool.

tatkala komen ini ditype, para penyokong liverpool pasti sedang menangis dan benitez pasti sedang mengamok di locker room kerana liverpool di tibai 3-1 dengan aston villa.

nak nengok apa ulasan encik dingin . kui3.

yg benar.

p/s: ada entri awal dalam blog ni mengatakan arsenal patut di abai dari calon juara EPL, mcm liverpool je yg patut di abaikan musim ni .

:angeldream:
(chelsea supporter)

john jenin berkata...

perli sket2 dah la weh.sian dingin tu.takpe "pasni liverpoool menang semua baki 35 perlawanan"...ujar encik dingin

Alke berkata...

Liverpool tidak lagi membutuhi rafa. lalalala, heiheihei, wooooo, goodbye.

FIRZA berkata...

hakhakhak...sekali wa terbace semula la entry ni........

liverFKGfool butuh.......?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...