ANDA SEDANG MEMBACA

126

Sila Hormati Athletic Bilbao - Lebih Dari Sekadar Kelab

LuciusMaximus Selasa, Mac 13, 2012 , ,


Athletic Bilbao - Bukan sekadar kelab

Ada orang kompelin Sokernet dah tak ada 'class'. Kalau dulu 'fun' dan 'full of facts' tetapi sekarang semuanya pasal 'hatred' dan 'full of craps'.

Ah, tulis benda-benda berilmiah pun bukannya korang boleh hadam. Tapi sebab dah ada yang berbunyi, aku bagi peluang sekali ini.

Bila Manchester United kalah 2-3 di Old Trafford kepada sebuah kelab Sepanyol yang bukan Real Madrid atau Barcelona, ramai yang pertikaikan apa barang kalah dengan kelab nama Athletic Bilbao. Rata-rata sebab rakyat Malaysia keturunan England tapi tak duduk di England ini berfikiran kelab macam Athletic Bilbao adalah sebuah kelab Sepanyol cikai yang mungkin setaraf dengan Sunderland atau Fulham lebih kurang.

Dan baru-baru ini, seorang rakyat Malaysia keturunan England yang khabarnya duduk di Liverpool mengeluarkan pula kenyataan sebegini:

kalau dengan Bilbao pun MU tak boleh nak kitai dekat OT, nak bongkak amendanya. yang betul-betul boleh bongkak sekarang ni, tu haa tim Barcelona tu.

12 Mac 2012 7:29 PTG

Aku bagi 'the benefit of doubt' dan anggap kenyataan sedemikian adalah pendapat peribadi beliau dan tidak mewakili seluruh penduduk atau penyokong Liverpool. Sebab aku kenal ramai penyokong Liverpool lain yang bijak pandai dan mereka tidak bangang abadi untuk mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Mereka yang berfikiran Athletic Bilbao ini kelab cikai dan sepatutnya boleh dikitai oleh Manchester United di Old Trafford jelas terlalu 'English centric' dan tidak menyedari bahawa ada banyak kelab bola sepak lain di Sepanyol khususnya dan benua Eropah amnya yang hebat selain dari Real Madrid atau Manchester United.

Athletic Bilbao bukanlah kelab cikai. Kelab berusia 114 tahun ini diasaskan pada 1898 (sumber lain mengatakan 1901 atau 1903) dan merupakan kelab kedua tertua di Sepanyol selepas Recreativo de Huelva. Tetapi berbeza dengan Recreativo de Huelva yang mungkin boleh dikatakan kelab cikai, Athletic Bilbao boleh kita anggap sebagai salah satu dari Big 3 dalam bola sepak Sepanyol.

Dalam La Liga, hanya ada 3 kelab yang tidak pernah direlegasi. Real Madrid dan Barcelona seperti biasa merupakan saspek utama dan melengkapkan senarai ini pastilah Athletic Bilbao. Ketiga-tiga Big 3 ini telah kekal bermain dalam La Liga sebanyak 80 musim sedangkan kelab lain yang mungkin lebih kita kenali seperti Valencia, Atletico Madrid, Espanyol atau Sevilla pernah dalam sejarah mereka direlegasi ke Segunda Division satu masa dulu.

Dan jika itu tidak cukup, harus diingat dalam seluruh Sepanyol, Athletic Bilbao adalah kelab yang mempunyai kabinet piala ketiga besar selepas Real Madrid dan Barcelona. Sebanyak 8 kejuaraan La Liga dimiliki mereka (berbanding 31 milik Real Madrid, 21 milik Barcelona dan 9 milik Atletico Madrid). Dan dalam Copa del Rey, yang boleh kita katakan FA Cup versi Sepanyol, Athletic Bilbao telah menjuarainya sebanyak 23 kali, kedua di belakang Barcelona yang telah menang sebanyak 25 kali sedang Real Madrid pula hanya mengumpul 18 kejuaraan Copa del Rey.

Ada apa dengan singa? Athletic Bilbao diberi jolokan Les Leones (The Lions). Stadium mereka, San Mames dinamakan bersempena seorang Kristian bernama Mames yang dicampak  oleh tentera Rom ke dalam kandang singa. Dengan kuasa Tuhan, singa tersebut bagaimanapun tidak membaham beliau dan Mames diangkat menjadi Santo.

Jelas terbukti rekod Athletic Bilbao bukan kecil anak dan Athletic Bilbao sendiri bukan kelab cikai. Apa nak dihairankan kalau Manchester United kalah kepada Athletic Bilbao di Old Trafford? Sedangkan Barcelona sendiri pernah dikitai 12-1 di San Mames dan 6-0 di Camp Nou oleh Athletic Bilbao ini. Cuma, ya ada cuma, ianya berlaku puluhan tahun dulu.

Ramai orang berfikiran di Sepanyol kelab macam Real Madrid adalah sebuah kelab kaya raya yang banyak menghabiskan duit dengan projek Galacticos mereka untuk menjadi Pahang Sepanyol. Sedang Barcelona pula dianggap kelab bola yang 'true' dengan falsafah mereka serta dipenuhi semangat patriotisme Catalan. Jari tengah aku berikan bagi mereka yang beranggapan Barcelona ini 'true'.

Kalau benar Barcelona kaya dengan patriotisme Catalan, Athletic Bilbao sebenarnya lebih kaya dengan patriotisme Basque. Polisi Cantera mereka menetapkan setiap pemain Athletic Bilbao mestilah mereka dari keturunan Basque. Ya, percaya atau tidak 25 pemain Athletic Bilbao hari ini adalah dari keturunan Basque, 24 dari mereka rakyat Sepanyol dan hanya seorang yakni Fernando Amorebieta merupakan rakyat Venezuela tetapi masih merupakan keturunan Basque. Dan polisi Cantera yang menetapkan pemain keturunan Basque ini telah suci dipertahankan untuk ratusan tahun lamanya oleh Athletic Bilbao sedangkan Barcelona yang kononnya penuh semangat patriotisme Catalan telah lama dinodai oleh pemain bukan Catalan. Inilah yang baru boleh dinamakan lebih dari sekadar kelab.

"Més que un club" my foot lah Messi oi!

Tetapi prinsip merekrut hanya pemain keturunan Basque ini ada memberi kesan kepada Athletic Bilbao. Berbanding dengan Barcelona yang sanggup menggadaikan maruah Catalan untuk membeli pemain terbaik, Athletic Bilbao terpaksa berpuas hati dengan bakat keturunan Basque yang sedia ada. Kesannya dalam era bola sepak moden, hari ini Athletic Bilbao tidak lagi berupaya menyaingi kelab Sepanyol lain yang sanggup berbelanja besar. Maka tidak hairanlah Athletic Bilbao kini ketandusan piala selama hampir 30 tahun lamanya. Kali terakhir mereka memenangi La Liga dan Cop del Rey adalah pada musim 1983/84.

Tetapi meminjam kata penyedap hati penyokong Liverpool, 'form is temporary, class is permanent', kita harus akui Athletic Bilbao adalah sebuah kelab yang mempunyai kelas dan berstatus besar. Dan sebagai kelab yang mempunyai kelas serta berstatus besar, 'simple logic' menetapkan ianya harus di 'compare' dengan kelab berstatus besar yang lain. Sekali lagi aku meminjam hujah penyokong Liverpool.

Maka, Manchester United kalah di Old Trafford kepada Athletic Bilbao adalah sama seperti kalah kepada Real Madrid atau Barcelona. Tidak ada apa yang perlu dimalukan oleh penyokong Manchester United khususnya di Malaysia. Dan untuk penyokong Liverpool tertentu, mereka perlu sedar Athletic Bilbao bukanlah cikai sangat cuma di Sepanyol sana Real Madrid dan Barcelona berada di galaksi yang lain. If you have been playing in Europe lately you would know. Jadi boleh berhenti gunakan hujah 'nak bongkak amendanya' kalau kalah kepada Athletic Bilbao. Padahal dengan kelab Wales pun korang setengah mati juga.

Benda yang sama juga aku tekankan kepada mereka yang minat Chelsea. Kalah dengan Napoli bukanlah satu kejutan kalau anda tahu siapa Napoli ini sebenarnya. Ini adalah kelab Itali yang mungkin tidak sepopular AC Milan atau Juventus tetapi masih ianya bukan kecil anak.

Peminat EPL di Malaysia sebenarnya terlalu 'English centric'. Mereka terlalu merasakan kelab-kelab England ini sudah cukup hebat tanpa menyedari di benua Eropah sana ada berpuluh kelab Eropah lain yang tidak kurang hebatnya. Dan kita tidak bercakap terhad sekadar Real Madrid, Barcelona, AC Milan, Juventus atau Bayern Munich.

Satu masa dulu ketika Tony Blair dari Parti Buruh menjadi Perdana Menteri United Kingdom beliau melakukan kesilapan besar dengan berkiblatkan Amerika Syarikat di seberang laut dan mengabaikan Eropah yang hanya di seberang parit. Kesannya Britain tersisih dari Kesatuan Eropah dan Perdana Menteri hari ini yakni David Cameron kini mempunyai tugas berat untuk membawa negara pulau kecil ini kembali ke pangkuan saudara Eropah mereka.

Okay aku tak faham kenapa boleh masuk hal Tony Blair. Ini semua pasal The Special Relationship aku tengok semalam. Tapi pepandailah korang aplikasikan dalam kes ini, jangan abaikan Eropah!

Sekadar gambar hiasan

126 Ulasan:

Wanturd™ berkata...

keh3. shidee shidee. kena lagi.

Siti Payung berkata...

org malaysia hanya tahu kelab2 lain di luar england bila ada kelab england yang lawan dgn kelab luar, mcm bilbao ni, mcm napoli

derp derp berkata...

ak ak ak ak... mr.dee kena lagi

talkIZcheap! berkata...

sila banyakkan gambar hiasan buat masa akan datang :p

capixblacksweet berkata...

"Maka, Manchester United kalah di Old Trafford kepada Athletic Bilbao adalah sama seperti kalah kepada Real Madrid atau Barcelona." kahkahkah.. main europa cup pon kena buli.. dah kalah byk cerita plak..

Pet Shop Boys berkata...

setuju bebenor..Ath Bilbao ni bukan kelab cikai ok. Tak malu kalah dengan Bilbao ni. semua team yang beat Man U bukan kelab cikai ok...

ok next artikel, Sunderland bukan kelab cikai ok ....LOL

d.a.n.y. ^^ a.r.m.a.n.d.o. berkata...

Rindu betul artikel berinformasi macam ni dari Lucy.

waiem berkata...

Saya boleh hadam. Teruskan menulis artikel mcm ni. Tq..:)

capayaro berkata...

actually MU sengaja . supaya bet naik and rating mlm kamis atasi rating game mlm nie ngan mlm esok :)

FreeMen berkata...

at last. we had something to digest. thanx lucy.

Berbo berkata...

cilake, taun lepas gua kucar kacir nak main FM ingat kenapa bilbao tak boleh beli player

Mista Maman berkata...

Hehe.. Aku setuju Bilbao tidak pernah relegated, only 3 of those clubs remain in the 1st division.

However, for current season, not only Bilbao, even Gijon & Almeria masih pamer bola sepak yg penuh art di La Liga.

Anything can happen when big clubs versus 'small clubs'. Apoel Nicosia pun fuck Port & Lyon beb & juara stage UCL group.

Cuma, skrg ni yg ada di mata kasar kite & statistik yg boleh diramal di atas kertas, mmg sepatutnya Manu leh menang. Mcm Chelsea VS West Brom kan. Pd aku, LUCK mesti ada. Kalau usaha keras tp luck xde xleh nak kate ape gak if kalah kan.

Ada hari 'BIG CLUBS' jatuh... Xmustahil kan..

Mambang Tanah berkata...

Kahkahkah..nk mnyedapkn kekalahan MUnyet,sandarkn pd kenangan pun,xpela,ye dop?korek2la sejarah 30 thn bilboa ni,xpe asalkn jgn liverpool yg bckp ttg sejarah. Sama gak la,kalah dgn napoli,napoli ni ikut sejarah mmg hebat.so apada hal kalah,sejarahnya hebat..hahaha..sandarkn pd kenanganla..

Tanpa Nama berkata...

wow, tak ada kesalahan ejaan. kau check pakai software ka?

cantona79 berkata...

Oleh itu diingatkan kepada mana-mana pihak jangan terlalu sandarkan pada kenangan sebab kalau asyik terkenang-kenang masa lampau lambat-laun orang lain akan 'potong kat corner' rekod kita.

Setsuna berkata...

Ini merupakan Artikel yg merepek. Athletic Bilbao sekarang kat no 7 La Liga bila masa pulak jadi big 3? lol.
KIta bercakap tentang prestasi semasa bukan sejarah.

Pet Shop Boys berkata...

Memang power! Lucius is the best sportswriter in Malaysia. fan Man U takkan boleh menulis artikel sukan sebaik ini.


Eh jap...ni fan Chelsea ke fan Man U?

mdfaizal berkata...

mmg pun yg minat gila2 BPL kt malaysia ni fanatik sangat dgn kelab2 sana. Sampaikan pemain malaysia pun diorg lobi supaya bermain di BPL. pebende ntah. sedangkan kelab kt eropah tu beratus2..

Pemain jepun pn ada yg main di divisyen 2 liga jerman. ada hati nak suruh safee sali & safiq rahim main liga utama eropah. hahhaha

farwalis berkata...

2007–08 UEFA Champions League

musim di mana 3 dari 4 pasukan yang layak ke separuh akhir ada dari england.

mungkin....errrr...mungkin mereka ini mula tengok bola masa 2007-2009.

hi hi hi..

1095 Hari berkata...

abg pipi bila nak buat article lagi.."Anda Mempunyai Piala dan Kami Diperhatikan Anda...Membuat Sejarah"..."From crisis to history boys. What has been the secret to Arsenal's turnaround in form and ongoing ability to record wins coming from a goal down"-Sky Sport dan "It is the first time in the league’s 20-year history that a club has come from behind to win four successive games"-Gooner Talk

Tanpa Nama berkata...

Artikel ini memang berinformasi... boleh hadam sampai bila2.

EQUILIBRIUM berkata...

pada aku lucy membuang masa menulis artikel sebegini kalau untuk mengajar bin dippers. tengok saja le si rashideee tu cakap belajar di HATIBODOH. entah berapa tahun dia menyelongkar tong sampah di sana tidak la saya tahu. tapi bila pulang ke malaya hati makin gelap dan bodoh. jadi pada saya tidak perlu tulis artikel sebegini kalau semata2 mahu menganjingkan penduduk bin dippers ini. mereka adalah HATIBODOH.

Yapok_Ayu berkata...

pada aku equilibrium byk buang masa je. mengata org bukan main. cm diri baik sgt je. nk mengata pon beragak la equi. tlg la bg komen komen kat article tu. cm ko rendahkan diri ko je.

Nik Zulkhairi berkata...

fuck bilbao. love 'gambar hiasan'.

EQUILIBRIUM berkata...

saya tak mengata bin dippers. mereka sendiri yang "mengata" diri mereka. saya cuma membesarkan kata2 bin dippers. tentang artikel ini saya telah memberi ulasan. mungkin otak awak pun macam rashideee kot.

rashideeshukri berkata...

derr, tengok performance Bilbao la sekarang. amenda MU yang first in the league (second masa diorang lawan tu) boleh kalah dengan kelab yang standing dia nombor tujuh dalam La Liga? nak salahkan Freemason jugak ke dalam hal ni?

dalam tempoh 20 tahun ni, berapa kali diorang menang La Liga? berapa lama diorang dah tak main UCL? Valencia pun ada la jugak pecah dominasi, kalau nak compare sangat kan.

berdasarkan rekod piala yang ada sekarang ni, diorang ni lebih-lebih kurang macam Everton je la lagipun. kalau nak menyandarkan pada kenangan macam ni baik je sokong Liverpool. kah kah kah.

ilmiah? tak hadam? kamon la Luci, usaha lebih keras lagi. you can do it.

marmalos berkata...

yg lepas biarkan lepas..yg mendatang kena la teruskan..xpayah pikir sejarah..(kita bkn ada pun 114 thn lepas)
bola biasanya dimainkan berstrategi..
di malaysia semua byk fan EPL..
jd tgk EPL je la..sesetengah pun ikut cara EPL main bola.
btl kata sesetengah komen..banyak lagi team luar yg power..(corak game yg berseni)tp..
apa pun mlm tu mmg athletic bilbao power & depa kebal di kubu sendiri.
ingat EPL & LA LIGA adalah permainan yg berbeza.jd..teruskan usaha MU di san mames

Jojoe Ali berkata...

Pada pengamatan saya, hanya The Kops sahaja yang sukar menghadami artikel ini. Kelab lain, tidak semestinya Setan Merah, dengan mudah saja menelan tanpa terlekat sedikit pun di celah gigi.

Mohon tabik.

Abdul Sokernet berkata...

Inilah sebab utama kalau abang menulis abang suka lagi tulis dan letak gambar King Konek.

Artikel berilmiah macam ni fan-fan Liverpool benak nak paham.

Kalau lukis konek dekat kepala King Konek, itu cepat je dorang ni paham.

Dah dah Lucius, lepas ni tak payah tulis macam ni lagi dekat Sokernet, buat macam abang je, lukis konek dekat dahi King Konek. Settle!

ijan de bunks berkata...

komen abdul memang jilaka.

buat the kops. next season ade lagi :)

rashideeshukri berkata...

kah kah kah. konek pun konek laaaa, kamon Luci kamon. cuba lagi.

Trekker berkata...

setuju dgn hazard ali.

bila lucy menulis berkenaan apa team pun termasuk mengangkat 'chelsea', aku ttp boleh terima fakta yg diberikan.

p/s:- liverpool fan punya butthurt mcm diorang lahir kt sana pulak.

Mambang Tanah berkata...

Brani kluarkan konek klu liverpool kalah je la,bila team sndiri kalah,pndai lak konek2 ni mnyorokkan diri :-0

Equalibrium xhabes lg mnangis rupanya..

Pet Shop Boys berkata...

awak tu Chelsea buat le cara Chelsea. Sibuk duk backing Man U buat apa?

Bior le fan Man U yg jawap tohmahan pada mereka. nape? fan Man U ni buta sejarah sangat ke? tak reti menulis artikel sangat ke fan Man U ni?

Sampai Man U nak harap fan Chelsea backing diaorang?

EQUILIBRIUM berkata...

derr, tengok performance Bilbao la sekarang. amenda MU yang first in the league (second masa diorang lawan tu) boleh kalah dengan kelab yang standing dia nombor tujuh dalam La Liga? nak salahkan Freemason jugak ke dalam hal ni?
------------------------------

phewww rugi duit kerajaan 1malaya hantar si rashideee ni pi belaja ke HATIBODOH. Bila balik malaya mangkuk bertingkat tingkat mengalahkan bin dippers. apa yang hang merapu ni bindippers? brazil 82 pun kalah kalah kat itali dlm world cup. pakkordippers si perasaan bindippers pun cakap form permanent tapi class temporary kahhkahkahkahkah

tukang sapu berkata...

mcm bengap je aku tengok budak2 liberpool marah2. sikit2 emo, sikit2 emo. power sgt ke liberpool ni sampai kena usik sikit pun nak melantun?

Muhammad Warouq bin Qamar berkata...

Bilbao memang power. susah nak fight tiapkali jumpa kat La Liga. tapi kalau Menyur memang sayur-sayuran. asal final jumpa barca je macam main dengan budak tadika.

El berkata...

aku fan Liverpool, tapi aku tak bengap. aku tahu Athletic Bilbao power, main copa Del Ray pun macam Real Madrid.

Yang penting, aku suka semua entry Lucy. tak boring baca, informative and educated.

tak macam si abdol tu. tulis entry macam pelakon porno

jinggang berkata...

Jangan lupa Athletic Bilbao punya manager, MARCELO BIELSA! gua sebagai the kops, memang sepenuh hati mengendorsekan beliau sebagai manager liverpool. Kenny dalglish dah tak boleh pegi dah, insaplah penyokong-penyokong obses sekalian.

gua akhiri dengan video taktikal serangan maut beliau,

http://www.youtube.com/watch?v=Lg-zWo6UiNE&feature=player_embedded

sila hadam.

rashideeshukri berkata...

kepada EQUILIBRIUM, kalau dah budak sekolah tu jangan tunjuk yang adik tu tulis macam budak sekolah? WC82 main dekat mana? Spain kan? Italy dengan brazil ni duduk dalam Spain ke? ada home ground advantage ke? berdasarkan rekod overall masa tu, berapa banyak diorang dah menang WC banding dengan Brazil? satu je kan?
ranking diorang time tu nombor berapa?

nak main fakta tapi bangang bertingkat-tingkat. patut la gomen 1Malaysia pening, sebab ada orang tak sekolah macam EQUILIBRIUM ni rupanya.

VillaSanc berkata...

aku rasa entry kali ni cukup berilmiah dah..tp bila cerita pasal bilbao,man united,europa dan2 la fan2 liverpool ni butthurt tetiba x tentu pasal..kejadahnya!

rashideeshukri berkata...

ya, memang Athletic Bilbao power malam tu, tapi untuk kelab yang bongkak, sombong dan ada fan base yang rata-rata budak tak potong kulup macam EQUILIBRIUM ni, takde alasan untuk kalah. lagi-lagi bila MU pernah undermine status Europa ni masa diorang main UCL.

lagi satu EQUILIBRIUM, eja dan guna ayat elok-elok sikit boleh tak? bahasa melambangkan jati diri. malu mak abah adik dekat kampung tu kalau dia tau adik tulis macam ni.

EQUILIBRIUM berkata...

rashideeee,

kau ni mmg bangang mcm bin dippers kan? ko bengapkan? jangan paksa aku sebut pasal tuan rumah? world cup 50 apa cerita kahkahakah otak bin dippers ni mmg macam tong sampah.

rashideeshukri berkata...

kenapa dengan Maracana '50? cuba explain detail sikit.

MU main dekat Basque ke main dekat Manchester malam hari tu? cuba explain detail sikit.

EQUILIBRIUM berkata...

rashideeee,

untuk mangkuk tingkat bin dippers bagus ko tanya pacik google kahkahkah ada hati nak citer pasal main jadi tuan rumah konon. kunun2 mau tunjuk cerdik la tu kahkahkahkahkah

rashideeshukri berkata...

kenapa tak nak cerita kat sini? takut ke EQUILIBRIUM? kamon la, gua tunggu ni.

EQUILIBRIUM berkata...

world cup 50 negara rasis suarez jadi tuan rumah tapi maracana sao paolo rio de janeiro jadi juara kakhakahkahkahkah tuan rumah bukan jaminan menang bola kahkahkahkahkah

SFB berkata...

Mengapa la ramai budak emosi yang membaca sokernet sekarang ni.

Gagal sungguh.

Khamis lepas Bilbao memang the better team. Tak dinafikan. Hopefully next game lawan Bilbao Man Utd boleh counter defisit 1 gol tu.

rashideeshukri berkata...

sebelum Maracana '50, Brazil pernah menang WC ke? Uruguay pulak macam mana? pernah kan? jadi tuan rumah pulak tu.

mohon jangan bangang sangat. ingat, guna ayat yang orang sedap mata baca sikit. malu mak bapak adik nanti.

i'm off. fuck this shit. orang bantai fakta dikatanya kita komen macam bangang.

derp derp berkata...

shidee2! semalam lu kasitau yg liverpool compare dgn big2 club sbb sejarah liverpool tuh sendiri...tapi hari ni lucy dah tunjukkan betapa bersejarahnya bilbao lu cakap pasal kedudukan liga pula... kamon shidee.. selama ni gua respect lu sbb lu minat liverpool dan lu tak bodoh macam PSB dan kops2 yg lain..main hangguk je...

se7en berkata...

biar kalah dgn Bilbao jangan kalah dengan Sunderland...

Destrokk berkata...

fuh..kalau dapat makan kuaci dengan blow job ni best juga layan

rashideeshukri berkata...

comparatively speaking, kalau lu nak cakap pasal Bilbao throughout their establishment, apa la sangat kan. kalau lu tengok fans percentage dekat Spain pun, almost 30 percent of the population has strong support towards Real Madrid, around 40 something percent to Barca, dan yang lain-lain tu semua saki-baki kelab lain.

comparatively speaking jugak, gua tak suruh pun Liverpool dibandingkan dengan Top 4 season ni sebab memang diorang tak layak pun. itu perception orang. Sokernet je yang lebih-lebih. sama jugak macam case Bilbao ni di mana diorang tak boleh nak dibandingkan dalam apa kes sekalipun kalau dalam league sekarang duduk nombor tujuh.

another example, if we indicate the likes of Milan beating Arsenal in the Champions League, it's perfectly fine due to their imperious form in Serie A. Liverpool in any ways are incomparable to the Top Four this season, unless Kenny can turn things around, which I doubt. itu sebab gua tak compare Liverpool dalam artikel ni pun. gua hanya cakap yang kalau nak tengok sejarah sangat, apa bezanya dengan menyokong Liverpool.

Abdul Sokernet berkata...

Komen panjang-panjang tapi sokong Liverpool.

Jimmy Stracqualursi berkata...

borussia moenchengladbach, st. etienne anyone?

EQUILIBRIUM berkata...

rashideeee,

ok la gua tak mau kacau lu lagi hahahah sia wa tengok lu angin satu badan. kalau lu tak komen sini nanti gua tak dapat hiburan pulak dari sokernet. lagi sekali gua mohon maaf ye. gua akan cuba kacau bindippers yang lain pulak.

madarooy berkata...

inilah sebabnya sokernet tak buat posting berilmiah...

dueng berkata...

pergh...fan man utd pun dah main sandarkan pada kenangan? tak sangka pulak.

eh, lucy fan chelsea kan? kejap2, closeted Man utd ke?

ok, back to the point. Man Utd sebagai kelab yang dibanggakan sgt menang kejuaraan BPL ke 19 season lepas dan layak ke UCL tapi kena tendang masuk ke Europa League lepas tu kalah kat Old Trafford dengan kelab yang memang dah main dalam Europa League, kalau bukan bangang...korang nak panggil apa ni?

Utk pengetahuan, Athletic Bilbao number 6 je dalam La Liga season lepas.

Kalah dengan Bilbao sama mcm kalah dgn Liverpool je. Equivalentnya macam tu la.

So, bangang ke tak, sila buat kesimpulan sendiri.

Susah betul bila ada kelab lain nak sandarkan pada kenangan jugak, bagi Liverpool je sudah. Korang bodoh sgt nak main sandar2 kat kenangan ni. In fact macam Chelsea, takde apa pun nak sandarkan.

Aku bet takde sekor pun nohorom yang baca komen aku ni. Tapi takper la...harap ada yang baca dan boleh pakai sikit.

se7en berkata...

ya la tu.. senang citer, liverpool sama bangang dgn bilbao sebab duduk no.6 liga, equivalentnya laa...

dueng berkata...

ni payah bila pengulas lain rajin nak tulis lebih2 sokong man utd tapi taknak tulis psl team sendiri.

adakah sokernet ni blog penyokong man utd? ada baiknya ditukar je title blog tu, dan takyah la pengulas kelab lain ada...bagi kat man utd punya pengulas je tulis. kalau pengulas lain nak jump bandwagon menyokong united, silakanlah. Mungkin lagi seronok menyokong Man Utd dari menyokong kelab lain. Aku tengok akhir2 ni bandwagon menyokong Man Utd dan mengutuk Liverpool ni makin menjadi2. Meriah betul sokernet ni sebab byk betul entri mempertahankan Man Utd dan memperlekehkan Liverpool.

ada apa hal. Aku still sokong Liverpool. hahaha.

dueng berkata...

se7en: entah la. kelab yang kalah dgn kelab number 6 tu lagi bangang kot. bangga jadi jaguh kampung, masuk europe terus kecundang. kalau setakat jadi jaguh kampung, main liga malaysia pun boleh jgk. toksah nak bangga2 nak main europe kalau setakat nak kalah dgn kelab number 6 season lepas kat La Liga.

d.a.n.y. ^^ a.r.m.a.n.d.o. berkata...

Kehkehkeh! Ramai betul taik-taik Liverpool yang panas dengan posting ni. FYI, Sokernet punya style macam diktator. Diorang boleh buat 'tahun menganjing Liverpool', 'tahun menganjing Arsenal' ikut suka diorang. Pipi yang Abang Long Sokernet pun tak dapat lari dari dibahan. Tapi setakat ni hanya MU dan Chelsea sahaja yang terselamat dari dibahan kaw-kaw. Senang cerita macam ni la, Sokernet ialah website indie dan ditulis dengan nada sinis, sarkastik dan humor. Kalau rasa sakit bontot team korang kena menganjing pasal dah dua dekad tak menang liga sila angkat kaki, jalan terus, belok kiri, pegi mampos.

se7en berkata...

yelah mangisfera, jadi jaguh kampung rasanya lagi ok kot dari kelab yg kalah dgn kelab no.8 di kandang kampung sendiri, kampung tergadai, eropah ntah ke mana... jadi toksah bangga2 penah main europe zaman lampau kalau setakat nak kalah dengan kelab number 8 kat epl

EQUILIBRIUM berkata...

mangifera ni spesis mangkuk tingkat malaya yang perasaan macam bin dippers juga ke? konon tulis banyak2 nampak intelligent ala2 wenger la tuh kahhkahkaha apa yang ko merapu ni bindippers?

adakah sokernet ni blog penyokong man utd? ada baiknya ditukar je title blog tu, <---- contoh ponggong bindippers malaya berdarah kerana disontot oleh king konek.

mdazlnshkni berkata...

Pergh panjang betul komen.

Bilbao power juga sebenarnya :D

dueng berkata...

kah kah kah. aku takde masalah nak nganjing, tapi kalau pengulas kelab lain duk jack benda sama pakai point kelab lain...ko pun rasa kebangangan derang. tapi takperla, diktator la katakan. agak2 emo, letak gambar konek, pastu lagi emo tutup je la blog. takdak hal, kata diktator kan.

ada ke fan liverpool sakit bontot pasal tak menang BPL dah 2 dekad? Kalau ko baca balik all comments kat sini by LFC fan, takde pun. so, sekarang sape sakit bontot ni?

camni la bro, kalau ada orang kutuk Man Utd, ko reply tak? Ko dah sokong, kalau tak terasa, saje sgt la kan. ni pun aku tengok ko pun reply. eh eh, terasa ke bilbao hebat sebab kalahkan man utd? number 6 je tu bro.

takper la..aku tak expect pun a hint of intelligent dari penyokong Man Utd. Almaklumlah, kepala otak derang agaklah kosong, takde apa boleh isi sgt pun. kalau tengok komen penyokong Man Utd ni takde point pun maka aku tak berharap pun ada comeback from that.

the most dapatlah komen macam dany armando ni, penyokong Man Utd yang taknak ngaku kelab derang bangang sebab kalah dgn Bilbao.

Takper la...penyokong Man Utd mmg camtu. Kalau kalah je sorok telur dalam kerandut. Aku faham je, budak2 memang camtu. hihi.

dueng berkata...

se7en: eja nama aku pun salah. kah kah..ada jgk yang butthurt ye, sapu lube tu ye adik oi. I'm Liverpool, I'm ok. eh kejap, Liverpool number 7, kalah dgn kelab number 8. bangang jugak la. eh, Man Utd number 1 tapi kalah dgn kelab number 7 kat La Liga...eh eh..double bangang tu. Eh eh...main kat OT tu. Eh eh...bangang abadi tu. ada liverpool bangga main kat eropah ditulis dalam pos ni? Sila pakai mata dan otak anda ye.

EQUILIBRIUM: Scums please, ko tak habis2 dgn konek dgn bin dippers. that's the best you could do? No wonder la budak2 bangang je sokong Man Utd, sebab sekor2 IQ bawah 5.

EQUILIBRIUM berkata...

ada ke fan liverpool sakit bontot pasal tak menang BPL dah 2 dekad? Kalau ko baca balik all comments kat sini by LFC fan, takde pun. so, sekarang sape sakit bontot ni?

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

kahkahkahkah mmg bindippers tahap mangkuk 18 tingkat ni. tak nak ngaku akal tak cukup ngalahkan king konek pertahankan jongang bukan rasis kahkahkah tak sakit ponggong kunun kahkahkah tapi bila menulis bukan main lagi yek.

Abdul Sokernet berkata...

o.klah,

bagi yang taknak baca artikel berilmiah tu boleh baca pasal reviu drama jepun dekat sini ye.

http://dramajepun.blogspot.com/

EQUILIBRIUM berkata...

kalau bindippers tak mau kena sontot punggung pegi la membawa ponggong berdarah ke RAWK. sana korang boleh taruh lube kat bontot masing2 sesama bindippers pas tu korang gosok la pelan2 ye.

d.a.n.y. ^^ a.r.m.a.n.d.o. berkata...

Kehkehkeh! Bawak bertenang encik mangifera. Kalau lu follow dari awal blog ni lu pun tau yang gua tak kisah sangat hal anjing menganjing ni. Gua pun malu ada penyokong macam Equilibrium tu. Kes Bilbao, MU memang kalah, dan lu orang ada hak nak menganjing. Dan kami pun ada hak nak backing. Silapnya Liverpool kalah dengan Sunderland. Dan seperti biasa penganjingan akan berlaku seminggu. So obviously la diorang akan bahan Liverpool lebih dari MU kan. Kalau Liverpool tak kalah hari tu dah tentu cerita pasal MU yang akan naik. Tak caya? Semak balik entry-entry lama.

fikiranlicin berkata...

BANGANG YANG EPIK. KAHKAHKAH gua setedi je sokong GALATSARAY. Yang penting makwe makwe Turkiye hot hot.

dueng berkata...

EQUILIBRIUM: kah kah kah. again, no point. takper la der. mungkin akal budak2 penyokong Man Utd ni tak bodoh sgt sampai takleh nak faham benda mudah aku tulis tu. takper la..tak expect pun korang faham. keep on maki la, lagi la aku rasa budak penyokong Man Utd ni semua pun macam kau. jenis tahu maki hamun je. hihi. have fun la bro.

Abdul: Pergh...rajin ko pergi browse blog aku. Aku dah baca artikel ni, dah hadam dah pun. tapi sebab artikel ni sandarkan pada kenangan dan sokernet memang jenis tak suka sandarkan pada kenangan ni, maka aku anggap benda ni sebagai bacaan di masa lapang je. aku syak abdul yang tulis ni penyokong Man Utd jgk kot...sebab dari cara penulisan baling batu sorok tangan ni, budak2 Man Utd je suka buat. AKu assume je la...sebab byk2 entri abdul ni, byk suka kutuk Liverpool, biasanya yang "sayang" sgt dgn Liverpool ni fan Man Utd je. Kalau bukan fan Man Utd, harap dimaafkan. Sebab guna abdul, tatau sape kan.

tapi kagum la sanggup godek profil aku utk carik blog aku kan. respek la. tak sangka ada sanggup carik blog aku semata2 nak senyapkan aku. mungkin jgk lepas ni ada mangkuk2 ayun Man Utd yang gi komen bangang2 kat blog aku tu, yer la..gaduh kat sini, bawak gi tempat lain. Itulah sikap budak2 Man Utd yang trippy, emo macam budak2 ni kan.

hihi.

Sy's Den berkata...

Post entri ilmiah pun tak puas hati?

Anyway aku setuju dengan Maman, ada masa team besar jatuh. MU season ni kat Europe cukup mengarut, hanya menang 1 game kat home. Have to admit ada certain faktor2 (tak payah bincang kat sini) tapi dah kalah tu, kalah la. At least still got a chance, 2nd leg masih ada lagi.

Kalau nak bercakap tentang prestasi semasa, Liverpool seharusnya menang mudah lawan Cardiff itu hari. Tapi takpe la, at least depa menang dan boleh main kat Europe season depan.

Pada aku, football is unpredictable. Ada masa menang dan ada masa kalah. Simple as that.

dueng berkata...

dany: takdak hal bro, asal jgn mencarut2 dan maki hamun sudah. AKu kadang2 bosan bila dah start masuk maki hamun. Tulislah dengan civilized. Masing2 dah besar, toksah nak carut2 pun boleh bakar. Cuma kena berhemat.

Aku suka lucy tulis, he got a point that Bilbao is not a small club. And Bilbao deserved the respect.

Sunderland pun deserved the respect. And Liverpool memang tak form pun this season. Ini semua benar. And Liverpool deserved all the bakar2, aku sendiri terbakar sebab Liverpool tak form. Takdak hal, aku respek kau sebab ko civilized. Jenis manusia tak civilized ni aku suka ceramah sikit. Tapi apa boleh buat, tak semua orang reciprocate the respect I give to this blog.

EQUILIBRIUM berkata...

phewww paling aku tak tahan bindippers yang suka tulih panjang2 untuk tunjuk kunun2 kepala hotak mangkuk tingkat depa intelligent tahap wenger. org cerdik tulis singkat padat maksud sampai.

Sy's Den berkata...

Anyway aku tak paham sangat, fans2 Liverpool ni sensitif sangat ker semua sekali? Forum2 aku tgk fans2 Liverpool ni semua sama ja, bitter sgt. RAWK, LYN-FL sama ja stance depa.

EQUILIBRIUM berkata...

mangifera berkata...

se7en: eja nama aku pun salah. kah kah..ada jgk yang butthurt ye, sapu lube tu ye adik oi. I'm

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ini contoh bindippers perasaan santo. lupa sebenarnya hanya mangkuk. kata bontot org hitam bontot sendiri penuh tahui kahkahkahkah tapi mmg bindippers ramai yang begitu.

EQUILIBRIUM berkata...

mangifera berkata...

EQUILIBRIUM: Scums please, ko tak habis2 dgn konek dgn bin dippers. that's the best you could do? No wonder la budak2 bangang je sokong Man Utd, sebab sekor2 IQ bawah 5.

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

fuyooo kata2 bindippers ibarat kata2 penuh ilmu yang membawa seribu kebaikan. bindippers tak pandai maki hamun kahkahkahkah

kareem berkata...

celaka.Pop corn gua nak habis. Ada sapa-sapa boleh tolong belikan?

Kepada Rashidee Shukri, gua sarankan beliau menghantar artikel ke sokernet tamu. Abang dengar dorang dah bukak balik tu.

se7en berkata...

no wonder ler admin chelsea,arsenal membana,menganjing liverpool tak sudah2, jenis dah tua tapi perangai budak-budak

gua memang sengaja eja nama mangisfera, sebab manggis kan berbentuk sfera, bulat dan hitam... mcm gua sengaja eja looserfcukinfool,

k, tu je gua nak cakap... lu dah tua ni mohon jangan makan gula banyak, dan jangan perangai mcm budak2 sgt... gua kat sini tenang2 jer,

Aziz Nasution berkata...

Napoli - Dengan adanya Cavani, Lavezzi, Hamsik, Inler dan Granego, they're almost invincible. Tak perlu utk tgk sejarah kelab mereka pun utk merasa gerun. Aku rasa Chelsea season ni baik fokus pada FA Cup je la.

derp derp berkata...

aku paham apsal si rashidee sukri melantun.. sbb nama dia kena petik..

tapi kops2 yg lain ni melantun pasal apa pun aku tak tau... banyak sgt tgk drama jepun agaknya.. artikel ni..lucy nak kasi tau bilbao bukanlah kelab yg hina....

kelab yang unik dan sgt bersejarah...kelab yang masih mempertahankan tradisi... mes que un club
apsal aku tak kata bilbao ni sandarkan pada kenangan macam liverpool sbb tak semua orang tahu bilbao ni kelab yang power dulunya..even aku sendiri tak tau.


tak macam liverpool....

satu dunia nak canang 18 and 5... kau boleh tgk bangangnya kops bila menganjing team lain dengan cogan kata 'we won it 5 times', we won it 18 times'... mmg belagak kops ni...

sudah2 lah the kops.. tak habis2 menuduh team fan lain plastik, budak mentah, kanak-kanak ria, tak cukup ilmu dan lain2 lagi...

ciri2 kops:
1.perasan setiap post mempunyai isi. padahal sama sampah dengan yang lain
2.menuduh setiap fan lain plastik.
3.mengangap fans lain tidak mempunyai knowledge yang tinggi mengenai bola sepak.
4.mengangap liverpool adalah kelab paling 'true' dalam england.
5.mendapat lebih kepuasan apabila united kalah dari liverpool FC yang menang
6.perasan bahawa liverpool FC masih kuasa besar bola sepak
7.menjadi peminat sementara manchester city

Apostolos Velios berkata...

terima la hakikat kelab EPL semakin BANGANG dengan man utd lawan budak2 athletic bilbao yang jauh lebih cantik main dari team yang dah tak menang 8 tahun piala.manure kalah lawan athletic bilbao,city kalah lawan sporting,arsenal kalah lawan AC MILAN dah ternyata kelab EPL semakin bangang season ni. tanpa liverpool kelab EPL ni hanyalah pelengkap jadual

VillaSanc berkata...

terima la hakikat kelab EPL semakin BANGANG dengan man utd lawan budak2 athletic bilbao yang jauh lebih cantik main dari team yang dah tak menang 8 tahun piala.manure kalah lawan athletic bilbao,city kalah lawan sporting,arsenal kalah lawan AC MILAN dah ternyata kelab EPL semakin bangang season ni. tanpa liverpool kelab EPL ni hanyalah pelengkap jadual

-----------------------------------


dey macha, sapa yg pelengkap jadual ni macha? kalau nk ke europa pun x mampu jgn disebut2 pasal club2 lain..aku x paham la dgn fan2 liverpool dlm ni..sembang nak kemas, padahal sebaliknya. Setuju dgn Derp Derp..ciri2 tu mmg spot on! derp derp ajerrrr

madarooy berkata...

sokong derp derp... mesti konklusi ni dibuat setelah penilaian terperinci dibuat ke atas post-post diatas.

Alif Ozsmarani berkata...

Ah, rilek2 sudah la the Kops sekalian

Haters gonna hate.



#YNWA!

Mambang Tanah berkata...

Yelah yelah..mu mmg best,mu mmg hebat,ckp2 fan mu mmg ada isi dan bernas trutama skali equilibrium,pndek kata segala kehebtan mmg semuanya pd mu la.mu je xsakit bontot,klu fan liverpool yg bckp,sume tu sakit bontot,ye ye..

Bilboa xsandarkan pd kenangan,tp kelab lain terpaksa bersandar pd kenangan bilboa.Ye ye,mu punya pasal,pun,xpela.ehe :D

3rdfrom9 berkata...

Siapa akan jadik pengulas kem Chelsea untuk season depan??? Seperti Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan akan mendapatkan khidmat Lucias Maximus pada musim depan. Atau jorji berjaya memujuk lucy berpindah kem pada musim hadapan.

kobetz berkata...

aku xrs luci baca komen2 korang.. luci touch n go je nie.. kah3.. korg jd aktor2 xberbayar je la.. sembang kencang cite psl sejarah2.. tu sarkastik luci menganjing smua org.. n conclusion yg dia dpt ialah korg power sembang tp bangang!kah3.. sampai sni aku kire cume bape kerat je cite psl chelsea n arsenal..mungkin nie pakatan pipiyapong n luci menghantukkn kepala korg?? kah3..
well done Luci.. ni yg buat ko lg power dari hadis aqram..!
kah3..

1095 Hari berkata...

kapitan marvel buat hat-trick...caya lah Liverpool...mana nie article dari Abg Pipi...sejarah nie...adoyaiii...

LuciusMaximus berkata...

rashideeshukri berkata...

derp derp: ya, gua akui memang Liverpool season ni rival dia macam-macam tu je. tapi sebagai kelab yang berstatus besar, orang pun compare la Liverpool dengan kelab berstatus besar jugak. simple logic kan?

kalau dengan Bilbao pun MU tak boleh nak kitai dekat OT, nak bongkak amendanya. yang betul-betul boleh bongkak sekarang ni, tu haa tim Barcelona tu.

12 Mac 2012 7:29 PTG
___________________________________

Aku tulis artikel tentang Athletic Bilbao bertitik tolak dari komen Rashidee Shukri ini.

Pertamanya, Rashidee kata Liverpool adalah kelab berstatus besar (berdasarkan rekod pencapaian mereka) maka ia selalu dibandingkan dengan kelab berstatus besar yang lain. Dan ini menurut Rashidee adalah logik mudah.

Keduanya, Rashidee pertikaikan kenapa perlu penyokong Manchester United merasa bongkak kalau mereka sendiri tidak mampu mengalahkan Athletic Bilbao di Old Trafford.

Ada dua isi utama dalam komen Rashidee itu:
1) Liverpool kelab berstatus besar dan kerap dibandingkan dengan kelab berstatus besar lain
2) Penyokong Manchester United tidak boleh bongkak kerana mereka gagal menewaskan Athletic Bilbao di laman sendiri

Mengambil kira logik mudah Rashidee, aku terpanggil untuk berkongsi siapa Athletic Bilbao yang sebenarnya. Mereka boleh kita anggap sebagai kelab bersatus besar, kerana seperti Liverpool juga Athletic Bilbao mempunyai rekod pencapaian yang tidak kurang hebat di Sepanyol (8 La Liga, 23 Copa del Rey). Dan selayaknya Athletic Bilbao dibandingkan dengan kelab berstatus besar yang lain, sekali lagi mengambil kira logik mudah Rashidee.

Aku bersetuju dengan logik mudah ini sebenarnya.

Kemudian, melihat pula kepada bagaimana Manchester United tewas di tangan Athletic Bilbao. Benar kuasa besar EPL ini kalah kepada kelab pertengahan La Liga. Tetapi macam aku katakan dalam artikel tersebut Athletic Bilbao bukan sembarangan kelab. Meminjam logik mudah Rashidee, ini kelab berstatus besar dari Sepanyol. Manchester United kalah kepada sebuah kelab berstatus besar.

Berbalik semula kepada artikel, 80% dari isinya bercerita tentang siapa Athletic Bilbao. Dan memang aku hendak berkongsi cerita tentang siapa Athletic Bilbao ini yang sebenarnya. Tahniah kepada mereka yang berjaya hadam dan memperakui tentang Athletic Bilbao.

Jadah apa aku nak pertahankan Manchester United?

Union Equatoriale berkata...

Nice one la Lucy. Am getting tired of Rashidee's "kamon la luci usaha lebih keras lagi" just because he himself not bright enough to understand the whole issue.

Am Kop and am fine.

Buenaventura Durruti berkata...

mohon rashidee dan pet shop boys disula di shankly gate

big bear berkata...

yang penting, aku nak ucapkan terima kasih kepada geng2 awal sokernet yang telah menjemput lucius untuk menyumbang penulisan dalam sokernet.

bahan bakar yang dia guna, memang lain dari bahan bakar orang lain.

kekeke....dalam pada tu jugak, entri berilmiah macam ni memang dah lama sangat tak keluar dalam sokernet. haih. pasal tu komen nak dekat seratus dah.

Jimmy Stracqualursi berkata...

kau ni bangang abadi. bukan english centric lagi dah, ni liverpool yenuwa centric ni

kei-tan berkata...

Kobetz: kerana Londoner aka Luci & Pipi...Merseyside bergaduh ngen manchester...hahahaha..konpirasi freemasom betul..hahahaha

sleek berkata...

bro lucius maximus, mohon up 1 artikel berilmiah pasal napoli.dgr citer tu bekas kelab maradona.

gua kenal napoli sebab gua minat marek hamsik.

waiem berkata...

Permohonan sleek disokong

mdazlnshkni berkata...

betul kata Sleek. nak 1 artikel pasal Napoli.

Jojoe Ali berkata...

Thanx to Incik Luci, for the enlightenment.

Logik mudah itu, dah namanya pun mudah, memang dengan mudahnya semua pembaca di sini dapat tangkap - kecuali Incik Rashidee (oh why bro..) dan mungkin Incik Enguibrilium (ke ape tah namanya tadi).

Sorang takleh terima kalau orang usik sikit Liverpool (atau actually MU; sebab mana leh kutuk or puji MU - itu kan rivals teragung diorang.. diorang je layak sentuh). While sorang lagi kaki cucuk kosong je. Tahniah dik.

All in all - inilah sebabnya penulis Sokernet malas nak tulih panjang berilmiah, dan ini jugalah sebabnya penyokong MU malas nak komen hatta apa topik sekalipun.

Nak mencelah buat apa kalau majoriti isi komen sekadar berbunyi "bin dippers, konek, cuba lagi, manure" dan sebagainya? Kitorang bukan sorok kerandut telur, dan tidak juga mengamuk tak tentu pasal bila dikutuk sayur.

Kalah dengan Bilbao memang memalukan - ada tengok ke game tu, and macam mana diorang score? Gua, buat kesekian kalinya, melondeh seluar dan menyerah bontot untuk dijentik - praktis biasa setiap kali MU kalah.

Diulang.. UNTUK KESEKIAN KALINYA.

Korunk ader?

Mista Maman berkata...

Menarik.. @Sleek & @waiem, gua sokong, der.. Napoli dia fans pun dashyat, jd kelabnya mungkin ada sejarah2 yg luar biasa. Kamon, Lucy.

Lucy is Reader Digest Sokernet. Miahaha!

alquinin berkata...

i love sokernet!

hik hik suka taw~

Trekker berkata...

100

ijan de bunks berkata...

napoli FTW!!!!

mohon luci buat artikel cepat2. jangan lepas chelsea kalah besok baru nak keluarkan kehkehkeh

ape cerita projek cerita bolasepak malaysia luci. tak sabar nak tambah koleksi nih

EQUILIBRIUM berkata...

tahniah lucy. lu mmg hebat. penerangan padat dan tepat. ini yang kami mahu. bukan macam penyokong atau senang kata yang perasaan bindippers tu. melalut panjang lebar tapi isi hampeh. ada pulak tu langsung takde isi. ok la biar aku ketawakan puak2 di malya yang perasaan bagai bindippers kahkahkahkahkahkah

AimYou berkata...

aku rasa, otak rashideeshukrii ni kat luar tengkorak dia la.. tu yang bodoh semacam.

EQUILIBRIUM berkata...

ohh ya maaf saya nak bercakap perkara tak berilmiah pasal bindipper ni. saya berseronok kalau mencerita pasal bindippers kahkahkah. kali ini lebih kepada bindippers malaya.

perkara tak berilmiah ini berkenaan penyokong plastik kalau anda bukan kalangan bindippers. anda juga akan dikeji sebagai glory hunters. sebenarnya bindippers sedunia terpaksa melontarkan 2 kutukan tersebut untuk menutup itulah diri mereka sebenarnya.

pada tahun2 70an dan 80an kebanyakan mangkuk tingkat malaya ni tak kenal pun apa itu liverpool kahkahkahkah. tiba2 ternampak ghambor bindippers angkat piala terus depa terperasaan mereka juga bindippers. masa mereka sandarkan pada kenangan itulah mereka lupa mereka sebenarnya penyokong plastik yang asli. mereka juga tidak sedar mereka adalah glory hunters yang tidak sedar diri.

sebelum bindippers yang mula kenal liverpool pada awal premier league kata saya bodoh dgn hujah bernas spt kami kenal liverpool masa liverpool pasukan yang bodoh kami bukan penyokong plastik kami bukan glory hunter bagai, biar saya bagitau kamu adalah bindippers original sbb itu kamu jadi penyokong liverfool kahkahkahkahkah

akhir kata saya mengakhiri ucapan saya dengan kata hail to original plastic fans. hail to original glory hunters. hail to true bindippers.

pakkordi berkata...

Rilek la equilibrium. Jom minum teh tarik dulu.

derp derp berkata...

ada masalah kau ni aquarium......
benci sgt kau dengan LFC ni.. bawak bertenang..

aku respect LFC ni...even SAF jadikan LFC sebagai benchmark utk united berjaya....

tapi aku tak boleh nak respect deluded kops

baru2 ni kkk mula mainkan 'victim card'
haish...manager dgn fan sama je....bak kata org putih 'a match made in heaven'

kesian paisley dgn shankly...

hantuLongkang berkata...

walaupun nampak macam lucius kena sampuk setan buat entri 'backup' MU sampai berdarah, 'gentel' liverpool sikit2, 'puji' bilbao lebih2, tapi ini entri yang bagus sebenarnya!..
8 ibujari!..lagi dua standby tepi dua bucu dada makwe hiasan tu takut jatuh..

btw, macamana haramjadah komen kat sokernet sekalipun, semuanya atas nama gurauan(kononnya)...
walaupun ada yang segenap penjuru komen adalah full of hatred, tetap banter katanya..saifool sedia licinkan pendarahan, sampuk yang lain pulak...belok kanan terjun paya, tambah orang sebelah...

lancau lah!!!

those comments are not worth jack shit but who could keep their heads through the sublime storm of shit all the time?..

save for comments from the likes of talkIZcheap!, maman, etc2(i.e: the rare breeds of people who make sanity as their full-time job, to be exact), having every axe to grind with those pile of complete fuckheads who keep bollocking complete bollocks, is completely fine ffs..

even picking some bones with the nobs of sokernet(mostly with abdul, whoever he may be, each and evry time he glorified himself into some sort of elite tosser :D) is perfectly healthy either..

so don't come and fill us in with your pretentious anthropological journal on how liverpool supporters are easily aggravated...if you still insist, just add yourself into the headcounts, statistically speaking..kahaktuih!..

//yes..call me wet blanket as if i ever give a slightest bit of damn, fucker

EQUILIBRIUM berkata...

ada masalah kau ni aquarium......
benci sgt kau dengan LFC ni.. bawak bertenang..

aku respect LFC ni...even SAF jadikan LFC sebagai benchmark utk united berjaya....

-------------------------------

Bila pulak saya bercakap mengenai Liverpool FC? Kalau saya cakap awak bodoh awak cakap saya kurang ajar. Saya hanya bercakap mengenai bindippers. Tolong bawak bukti saya benci Liverpool FC dan saya akan berambus dari sini.

Sekian terima kasih.

Jimmy Stracqualursi berkata...

wow we got a badass englishman over here

zu berkata...

agaknya kalau kalah dengan perak kat tempat sendiri pun takpe kalau camni.
perak tu pun bukan kecik-kecik anak punya team tu.
tak pernah relegated tu.

Mambang Tanah berkata...

Btw eqiLirium,ko sokong team mana ni?xpenah lak aku tgk ko upkan team ko,asik mngulang zikir bin dippers n caci maki karut marut je yg aku bc.kasitau sket,team mana yg ko support?

kobetz berkata...

haha..equilibrium ni kalo anto kat palestin jd jeneral, mau lari israel sbb kne troll ngn dia.. kah3..
gua salute lu pnye smgt! haha

EQUILIBRIUM berkata...

hantuLongkang berkata...

btw, macamana haramjadah komen kat sokernet sekalipun, semuanya atas nama gurauan(kononnya)...
walaupun ada yang segenap penjuru komen adalah full of hatred, tetap banter katanya..
--------------------------------

Please define banter and full of hatred. Gives examples kahkahkah.

Mambang Tanah berkata...

Malu nk ngaku anda sokong team mana? Kehkehkeh.. Ini spesis ckp je bdegar2,tp sorok telur dlm kerandut LOL

adam berkata...

Sorang-sorang perangai mengalahkan warga united kingdom khasnya, beria benar mempertahankan kelab masing2. Tapi biasalah, semua orang Malaysia lahir UK, just bila start masuk sekolah rendah baru masuk ke tanah melayu. Kelakar pulak tengok. Tengok bola pun dekat mamak je selalunya, stadium kelab haram nak jejak kecuali rashideeshukri. (Sebab die duk liverpool). kah kah kah

nerachacacamarba berkata...

karangan yg sgt meletihkan utk dibaca apatah lagi dihadam oleh kanak2 yg rigid kpd sesuatu kelab lagi.persetankan sesetengah malaysian koppites yg mnyokong kelab luar lebih dari org lokal itu sdri.ko satu pun apehal wat pjg?wat kajian tempatan ke?YNWA

Unknown berkata...

Haha apa ni tkkan cup kecik pon nk bergaduh haha.. bole nmpk fans si MUnyet devil ni sgt terdesak haha tkde cup katakan lah kan... TERDESAK gila haha. Kalah tetap kalah dgn team bwh liga spain n menurut artikel ni MUnyet sgt lemah smpi kalah dgn bilbao la pulak haha... sekadar sejarah tk membawa makna bhw kelab itu kuat. Sbnarnye Munyet mmg tak bole kalahkan bilbao haha... kenyataan sdh ade dan bukti pun ade haha. Kesian Munyet ade fans yg fanatik tk nk mengaku kalah haha. Be profesional la buat apa nk gaduh2 sbb team negara luar buat malu je.

Unknown berkata...

Mau u pun penah kalah dgn sunderland haha apa ade hal

talkIZcheap! berkata...

Unknown: haha

TOPAN_85 berkata...

ada lagi orang BANGANG nampaknya.....^_^

Unknown berkata...

tu lah Lucy, aku cuma perasan entri ni mengisarkan tentang sejarah Athletic Bilbao dan membuktikan Athletic Bilbao tu bukan team kecik.

Tak kira la sekarang Athletic Bilbao dekat tangga ke berapa pun.

Tapi kenapa si Shidee tu cakap kau pertahankan MU pun aku tak faham.

*garu-garu kepala*

Raiden berkata...

entri budak 10A dah delete ke?? hehe..kamon la try harder..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...