ANDA SEDANG MEMBACA

19

Kepala Bana Bertiga

d.a.n.y. ^^ a.r.m.a.n.d.o. Ahad, Mac 31, 2013

PENGAKUAN EKSLUSIF DANIEL GUIZA



Daniel Guiza, yang kelihatan sugul, sayu dan marah ketika ditemubual sejurus tamat perlawanan antara JDTFC menentang Terengganu semalam, melahirkan rasa kesal dan kecewa kerana mendapat tahu beliau telah bermain dengan sebuah pasukan palsu. Tambahnya, seluruh rakyat dan media Sepanyol kini mengecam dirinya kerana bermain dengan pasukan tersebut. Mereka berpendapat, Guiza telah mencemarkan maruah, budaya bolasepak dan Raja Sepanyol kerana bermain dengan pasukan palsu yang tiada nilai integriti ini. Dirinya kini dikatakan dalam keadaan tertekan dan trauma sehingga teman wanitanya yang tidak lagi sanggup menanggung rasa malu meminta putus dengan mengirimkan “wall post message” di laman Facebook miliknya akibat bermain dengan pasukan palsu ini.


“Saya kesal dan hati saya terguris kerana mendapat tahu bermain dengan pasukan palsu dan saya tidak ingin membangangkan diri saya lagi dan khususnya seluruh rakyat Sepanyol, namun saya juga rasa bersyukur kerana akhirnya saya sudah mendapat tahu perkara sebenar yang cuba disembunyikan oleh mereka selama ini”. Tambah Guiza, ini bukan soal wang ringgit, tapi lebih kepada soal integriti, intelektual dan tanggungjawab modal insan yang menjadi pegangan hidupnya selama ini. “Cukuplah dengan penghinaan bermain dengan pasukan palsu ini. Saya sudah tidak sanggup. Saya tidak akan menjatuhkan air muka saya dengan bermain dengan pasukan seperti ini lagi. Sebab itulah saya tidak meraikan jaringan saya ketika menentang Terengganu kerana tanda protes ke atas pasukan palsu ini. Hanya penyokong yang bijak saja faham. Manakala yang bangang, terus bersorak macam orang kena rasuk saka”.

Pada masa yang sama. Guiza melahirkan rasa terkejut dan pelik bagaimana pasukan ini sanggup mengambil Safiq Rahim. “Sesungguhnya, Safiq itu tiada kaliber untuk bermain bolasepak. Jika di Sepanyol, dia hanya taraf pencacai bola sepak saja. Kalau setakat “free kick” dia tu, saya cuma gunakan tumit dan buku lali saja. Saya juga meluat melihat misai nipisnya. Ada ketika, saya membayangkan bola itu adalah muka Safiq semasa mengambil sepakan percuma atau penalti”, ujar Guiza dalam nada yang amat geram dan meluat.

“Saya juga merasa hairan bagaimana penyokong pasukan palsu ini boleh menjadi bangang dengan menyokong pasukan ini dan tidak pasukan asal mereka yakni Johor FC dan juga Johor FA yang sudah lama terperosok dalam Liga Perdana sebelum ini. Bagi saya ini satu tindakan yang tidak bertamadun, bangang dan tiada integriti. Jika saya menjadi mereka, pastinya saya akan menggantung diri. Dikahabarkan, sebelum saya menyertai pasukan palsu ini, Stadium Larkin dan Stadium Pasir Gudang tidak pernah penuh dan kadang kala hampir kosong. Nampaknya mereka ini bukanlah penyokong bolasepak sebenar seperti penyokong Kelantan, Selangor dan Perak. Saya amat malu dan menyesal. Semoga tuhan mengampuni dosa saya ini”, kata Guiza sambil meludah dan memijak gambar muka Koyok yang dikatakan mengugut dirinya supaya terus bermain dengan JDTFC.

Disamping itu, Guiza kerap kali tertanya-tanya apakah maksud tiga bintang di atas logo JDTFC itu. “Saya pernah menanyakan hal tersebut kepada rakan sepasukan ketika berdisko di bandaraya Johor Bahru, tapi mereka kelihatan terpinga-pinga dan buntu akan maksud bintang itu. Mulai saat itu saya sudah syak, pasukan ini adalah pasukan palsu. Jelas sekali, bintang di atas logo itu juga hendak di palsukan oleh mereka! Apa kejadahnya!” Bentak Guiza dalam bahasa Sepanyol.

Ketika di pengakhiran temubual, Guiza sempat berpesan kepada penyokong Johor palsu, “saya menyeru kepada mereka, kembalilah ke pangkal jalan. Masih belum terlambat untuk berbuat demikian. Saya sudah nampak cahaya kebenaran, anda bila lagi? Janganlah di ikut sangat perangai “glory hunter” Koyok dan IJF yang bangang itu”. Ujar Guiza seraya memecut keretanya buat kali terkahir di bumi Johor.

-Artikel Ini ditulis oleh Recca

19 Ulasan:

Hazwan berkata...

kah3

Madafakkka™ berkata...

wkwkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkw
ni real2.

Unknown berkata...

sembang lah...mcm la dia hebat sgt.. Masa dia nk dtg ke LIGA M nie xkan dia xtau JDT tu pasukan baru..pada hakikatnya dia yg bangang...

helmy berkata...

ini padu

Unknown berkata...

Mcm bangang, rekaan semata mata..

Unknown berkata...

Aq x phm,npe guiza blh pahm pew tu bagang ,pejadh,gan saka,aq jdi muskil,

Unknown berkata...

Aq x phm,npe guiza blh pahm pew tu bagang ,pejadh,gan saka,aq jdi muskil,

mohamad nordin kasni berkata...

Bukan dia yg cakap ni..rasanya ni kerja-kerja orang yang tidak bertanggungjawab dan nak menjatuhkan karier bolasepak dia ni..

fad berkata...

Bodoh ni lah melayu xada otak...agaknya mak bapa xajar masa kecik..keje nk fitnah...nk jatuh maruah org lain...

Unknown berkata...

Berita paling bangang, bodoh dan bebal pernah aku dengar.... Ko ingat guiza ni adik ko... Sengal...

Unknown berkata...

cm xmsok akal je kan...agk2 la kot....

Tiada Nama berkata...

agak2 la guiza tu kenal koyok. sampai ada gambar, boleh pijak2 bagai..BONGOK la siapa yang buat berita BANGANG ni...

atok_rock berkata...

cerita rekaan org bodoh yg spm pun lingkup mcm ni la..haha wartawan pun xdpt info dr guiza yg mcm ni.. hebat giler wartawan ayat2 sekolah rendah ni..sian lak gua tgk..hahhahaaha

hantuLongkang berkata...

hahah..ramai betul Mr. Obvious kat sini..dah terang2 cerita rekaan..

yang pelik, cerita ni diorang pandai tolak...cerita nicholas gaitan boleh pulak diterima...mungkin cerita tu sedap di telinga gamaknya jadi senang nak percaya..hahah

tapi pikir2 balik, penyokong JDT je pun...apa nak pelik..keh2

Mista Maman berkata...

Sape Dany ni? Kesian.. Kurg kasih syg...

Unknown berkata...

Hahahaha amenda la korang ni. Benda ni kan sarcasm. Kalau tak boleh terima sarcasm jangan baca blog ni.

Tanpa Nama berkata...

mohd faezal, apa lak tak leh baca,kalau dah blog tinjau2 mesti terpandang jgk..tak kira sarcasm atau saka pun,pereka ni buat fitnah je,selagi org baca selagi tu dia dok tanggung dosa,bodoh gila..sepuluh kali gua baca,bertimbun2 dosa dia dpt..bongok nya melayu mcm ni..

Tanpa Nama berkata...

Sesiapa yang terasa hati, harap jangan dipendam tapi skroll terus sampai ke bawah laman web ni dan baca.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak serius jugak sila angkat kaki, jalan terus ,belok kiri le lepas tu sila pergi mampos.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...