ANDA SEDANG MEMBACA

19

Sejarah Bola Sepak Sebenar

Pipiyapong Abdillah Hamzah Isnin, September 30, 2013 , ,


1. Bola sepak moden (Total) adalah sejenis bola sepak yang real. Bola sepak sebenar. Ia berasal dari Belanda iaitu spesifiknya Amsterdam. Orang yang bertanggungjawab memulakannya adalah Rinus Michels dengan bantuan mentee-nya Johan Cruyff. Bola sepak Rinus Michels berjaya menakluk Eropah dengan pelbagai gelaran dan kemuncaknya pada final Piala Dunia 1974.

2. Pada tahun 1985, Cruyff bersara sebagai pemain dan mula menjadi jurulatih. Dia memulakan kerjaya sebagai jurulatih di Ajax Amsterdam. Berdasarkan bola sepak Rinus Michels, Cruyff memulakan bola sepaknya yang tersendiri dengan pemain-pemain seperti Basten dan Rijkaard.

3. Bola sepak Cruyff berjaya menakluk Eropah dengan sekumpulan pemain muda apabila berjaya merangkul European Cup Winner's Cup. 

4. Dalam masa yang sama di Ajax Amsterdam, Cruyff menemui Bergkamp, seorang pemain bola sepak teknikal terbaik dunia sehingga hari ini. Cruyff terus bertindak menjadi mentor Bergkamp selama beberapa tahun sehingga Bergkamp membuat kemunculan profesional pertama pada 1987, iaitu ketika berusia 17 tahun.

5. Selepas kejayaan peringkat Eropah, Cruyff mahukan perubahan di Ajax. Ajax mesti dibangunkan secepat mungkin. Dia mahu Ajax diuruskan secara lebih profesional dengan gaya Amerika. Namun Pengerusi Ajax, Harmsen tidak sependapat dengan Cruyff.

6. Cruyff merajuk membawa diri ke Barcelona dengan harapan dapat membina pasukan impiannya di sana. Di sana dia mencari pengganti Bergkamp dan akhirnya menemui Pep Guardiola.

7. Ketika Total bimbingan Rinus Michels berada di kemuncak, ia menjadi perhatian seorang penjual kasut dari Italy, Arrigo Sacchi. Penjual kasut itu telah jatuh hati dengan bola sepak Rinus Michels yang power. Di negaranya bola sepak dimainkan serupa celaka dengan corak bertahan.

8. Cinta Arrigo Sacchi yang mendalam terhadap bola sepak Belanda telah membawanya ke Amsterdam. Dia mengikut abahnya yang ada hal bisnes ke Belanda. Ketika abahnya menghadiri ekspo kasut, Arrigo Sacchi senyap-senyap ke padang latihan Ajax Amsterdam mengkaji bola sepak Total dan menonton permainan Cruyff dan Neeskens.

9. Dengan ilmu yang dikutip dari padang latihan Ajax, Arrigo Sacchi balik kampung dan mula melatih pasukan kampungnya. Tahun demi tahun bola sepaknya menjadi. Dari pasukan Baracca Lugo dia ke Bellaria, AC Cesena, Rimini, sehingga menjadi jurulatih remaja Fiorentina yang berjaya. Dari Fiorentina dia ke Parma yang ketika itu di Serie C sehingga mampu menewaskan AC Milan. Pengerusi AC Milan, Berlusconi menjadi kagum lalu membawa Arrigo Sacchi ke AC Milan.

10. Selepas Cruyff meninggalkan Ajax (dan berjaya di Barcelona), Bergkamp dan rakan-rakannya masih meneruskan bola sepak Cruyff dipimpin oleh Louis Van Gaal. Sebenarnya bukan Cruyff saja yang meninggalkan Ajax. Van Basten dan Rijkaard turut pergi dibeli oleh penjual kasut, Arrigo Sacchi yang mahu sentuhan Belanda dalam bola sepak ciptaannya yang juga dari Belanda.

11. Celaka apa aku cerita panjang-panjang ni? Aku kena pendekkan ni.

12. Tak lama kemudian Inter Milan beli Bergkamp dan Wim Jonk untuk ubah bola sepak Inter Milan supaya menjadi seperti bola sepak AC Milan. Inter Milan gagal apabila jurulatih mereka degil nak main stail parking bas macam Chelsea yang sekarang juga.

13. Kegagalan membawa perubahan itu menyebabkan Bergkamp membawa diri ke England. Dia masuk Arsenal, sebuah pasukan yang main boring macam celaka dengan gaya bertahan ala Italy. Namun kemahuan seluruh pemain dan pegawai Arsenal untuk berubah telah menjadikan Arsenal sebuah pasukan dengan gaya bola sepak Belanda perisa Perancis hasil kerjasama Bergkamp dan Wenger.

14. Begitulah ceritanya.

15. Sebenarnya aku nak cakap ada 3 pasukan je yang main bola sepak real. Ada 3 je! Barcelona, Arsenal dan AC Milan.

16. Yang pasukan lain lain semua bangang. Semua main bola sebab nak hapuskan bola sepak yang real ni. Main sepak je bola tak tentu hala dan tak respek pada bola sepak itu sendiri.

17. Pada hari ini, Arsenal di persada Liga Perdana Inggeris. Power nak mampos.


Notakaki: Ketika artikel ini ditulis, Johan Cruyff dan Bergkamp sedang bekerjasama semula di Ajax Amsterdam untuk mencipta sebuah pasukan berteknikal Bergkamp. Arsenal dalam proses untuk menghalang. Pasukan lain apa tau? 

19 Ulasan:

haziq berkata...

arsenal mcm x pernah kat atas pula.kalau dah menang piala baru boleh cerita

Ucop berkata...

JDT mana King?

Tanpa Nama berkata...

3 teratas tu mmg power, eh sampai 11 je? team mana no 12?

Tanpa Nama berkata...

Bukan nak condemn ke apa. Tapi aku tengok Arsenal selalu macam ni. Tiap² season. First half-season selalu dok atas. Masuk 2nd half-season, terus terumbang-ambing.

Unknown berkata...

Haram berlagak.. Hahaha... Nak tgok piala p kat muzium ada byk.. Nak tgok org main bola... bukak you tube search "Arsenal"...

Azhanhizan berkata...

Arsenal?Hahahaha....Hahahaha....Hahahaha....

cr7 berkata...

liverpool = orang tua

arsenal = budak-budak

mancity = liverpool, arsenal, chelsea

man utd = jiwa kental meremang bulu roma kelab terpower dunia

Madafakkka™ berkata...

dia punya main point nk cakap arsenal power dengan top of the table la. yang lain2 tuh cuma mukadimah je

Unknown berkata...

main point yg cukup berasas dan x dapat disangkal sama sekali...

Niv berkata...

Kahkahkah die punya pembuka bicara power nk mampos.

tokjambi berkata...

Kalau power da tentu nampak.sampaai sekarang aku xnmpk ap gebat moyes dgn neville

Sang Kuriang berkata...

Arsenal ni awal season je power ni. Cepat klimaks.

Unknown berkata...

18. 2011, TMJ berkawan baik dengan Cruyff, dan membenarkan beliau membuka Cruyff Institute di kawasan Ujong Tanah ... Johor menuju kuasa besar dunia

hantuLongkang berkata...

- total football bukan ber-ASAL dari belanda mahupun di-MULA-kan oleh rinus...please check your facts...and your brain...

- ac milan power...barcelona pundek...arsenal bangang

- keh2..

- bermain bolasepak 'real' bukan penentu kepada ketidakbangangan sesebuah pasukan...ber-total-football 24 jam tetap kelihatan bangang apabila ahli pasukan masih tidak berbuat sesuatu walhal telah terserlah kemampuan pihak lawan memanupulasikan kelemahan taktik yang 'real' tersebut..

- aku sakit perut...aku nak pergi berak...

- toilet arah mana?

Kamarul Ariffin berkata...

abis argentina masa world cup 2006 lawan serbia main apa?

Tanpa Nama berkata...

Sadis skali!! Arsenal spt kaduk naik junjung!!

Unknown berkata...

kaduk naik junjung ka... junjung naik kaduk ka... permasalahannya sekarang adalah arsenal tgh duk kat atas... dan tak mau turun-turun... x boleh naik kita boleh bg mkn ubat.. x boleh turun ni nk buat gumana??.. payah aih lagu nie...

Jack Y. Keruoc berkata...

arsenal kalah pagi tadi. acamno ni

amid berkata...

Arsengal sentiase senggol2 lan di liga sendiri, layak cl dah berabad x miss tp.. Stkat paling gah suku akhir... Kaki 3 suku selamanye utk meriam buluh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...